A turbulencia hitetetlenül idegfeszítő tud lenni, amikor az embernek pont sikerülne kicsit megnyugodnia, akkor hirtelen jön egy újabb rázkódás. Azonban ez főképp a kisebb gépeknél elviselhetetlen, ugyanis a nagyobb repülőgépekre általában kevésbé hatnak a légörvények, légáramlatok.
Szinte az egész világon végig söpört a hír, amikor pár héttel ezelőtt a turbulencia miatt egy utas meghalt és több tucatnyian megsérültek a Singapore Airlines londoni járatán. Majd nem sokkal később hat utas és hat légiutas-kísérő sérült meg a turbulencia következtében egy Katarból Írországba tartó járaton.
A turbulencia okozta halálesetek és súlyos sérülések azonban általában nagyon ritkák, mivel a repülőszemélyzet gyakran előre tudja a rossz időjárási körülményeket így adott esetben külön felkészülnek az esetleges veszélyhelyzet kezelésére.
Az éghajlatváltozás azonban súlyosbítja a turbulenciát.
A brit Readingi Egyetem meteorológusai által végzett tavalyi tanulmány kimutatta, hogy az éghajlatváltozás miatt az égbolt 55 százalékkal 'göröngyösebb', mint négy évtizeddel ezelőtt.
A szén-dioxid-kibocsátásból eredő melegebb levegő megváltoztatja a légáramlatokat, súlyosbítva a levegő turbulenciáját az Atlanti-óceán északi részén és világszerte – számolt be az Euronews.
Szerencsére nagyon ritka a turbulencia miatti halálos baleset a járatokon, de sajnos mára a számuk eggyel nőtt
– mondta Dr. Paul Williams, a Readingi Egyetem légkörtudományi professzora az Euronews Travelnek.
A repülések során előforduló turbulenciát viharok, és erős légáramlatok, úgynevezett futóáramlatok okozhatják. Az úgynevezett tiszta levegő turbulenciát azonban nehéz elkerülni, ugyanis az nem jelenik meg a pilótafülkében lévő időjárási radaron – magyarázta a szakértő.
Míg az Atlanti-óceán északi részén tapasztalható a legnagyobb növekedés a turbulencia terén, az új tanulmány megállapította, hogy az Egyesült Államok,
Európa, a Közel-Kelet és az Atlanti-óceán déli részén és más forgalmas repülési útvonalakon is jelentősen több esetben fordul elő turbulencia.
A mérsékelt turbulencia az Atlanti-óceán felett 37 százalékkal, 70,0 óráról 96,1 órára, a könnyű turbulencia pedig 17 százalékkal, 466,5 óráról 546,8 órára nőtt az utóbbi években.
A légitársaságoknak el kell gondolkodniuk azon, hogyan kezeljék a megnövekedett turbulenciát, mivel az csak az Egyesült Államokban évente 150-500 millió dollárba (540milliárd forinttól 1800milliárdig) kerül az iparágnak
– mondta Mark Prosser, az egyetem meteorológusa.
A Turbli turbulencia-előrejelző webhely az „örvény-disszipációs rátákat” használta több mint 150 000 hosszú és rövid távú repülési útvonal elemzésére a tavalyi adatok szerint. Az EDR az, ami egy adott helyen méri a turbulencia intenzitását, 0 és 100 között, és a világ legturbulensebb repülési útvonala a chilei Santiago és a bolíviai Santa Cruz közötti útvonal, amelynek átlagos EDR-je 17,5 volt.
Világ szinten az ötödik helyen áll, és egyben a legviharosabb európai a Milánó és Genf közötti útvonal (16,3 EDR), amelyet szorosan követ a Milánó és Zürich közötti – nyilvánvalóan, az Alpok miatt.
Ezek az adatok alapján a TimeOut kigyűjtötte, melyik útvonalakat érdemes kerülnie azoknak, akik kifejezetten félnek a turbulenciától.
Santiago (SCL) – Santa Cruz (VVI)
Almaty (ALA) – Biškek (FRU)
Lanzhou (LHW) – Chengdu (CTU)
Centrair (NGO) – Sendai (SDJ)
Milánó (MXP) – Genf (GVA)
Lanzhou (LHW) – Xianyang (XIY)
Oszaka (KIX) – Sendai (SDJ)
Xianyang (XIY) – Chengdu (CTU)
Xianyang (XIY) – Chongqing (CKG)
Milánó (MXP) – Zürich (ZRH)
Milánó (MXP) – Genf (GVA)
Milánó (MXP) – Zürich (ZRH)
Genf (GVA) – Zürich (ZRH)
Marseille (MRS) – Zürich (ZRH)
Zgornji Brnik (LJU) – Zürich (ZRH)
Nizza (NCE) – Bázel (BSL)
Nizza (NCE) – Zürich (ZRH)
Jereván (EVN) – Tbiliszi (TBS)
Bázel (BSL) – Venezia (VCE)
Frankfurt am Main (FRA) – Caselle Torinese (TRN)