Athén tavaly 7 milliónál is több turistát fogadott, és a szakértők szerint az érkezők száma ehhez képest idén 20 százalékkal emelkedhet. Viszonyításképpen: Athén lakossága az agglomerációval együtt ennek kevesebb mint a fele, csupán 3 millió 150 ezer fő.
A turistaáradat egyrészt jót tesz Görögország és a fővárosa gazdaságának, hiszen jelentősen fellendíti a GDP-t és az adóbevételeket, másrészt azonban a népszerűség nagy teher a kisebb teherviselésre tervezett infrastruktúrára és a szűkös helyi erőforrásokra.
A szállodák építése ugyanis korántsem elegendő, ha a város infrastruktúrája elmaradott. A túlturizmus miatt megugrottak a lakásárak és a lakásbérlés árai is, amelyek lakhatási válsághoz vezettek. A rövid távú bérlések népszerűségével ugyanis a családok és a diákok kiszorulnak a lakáspiacról.
A bérleti díjak különösen a turisták által kedvelt metrómegállók közelében szöktek az egekbe, az ingatlanok vásárlásánál pedig ritka a jó ár-érték arány. Óriási a probléma a bérleti piacon, a kereslet ugyanis ötször nagyobb.
A turisták kiszorítják a helyieket, és megváltoztatják a városrészek jellegét.
A lakhatási kérdés kardinálissá vált - írja a Világgazdaság.
Harrisz Dukasz polgármester is fellép a túlturizmussal szemben, és a fenntartható turizmusra törekszik, azaz arra, hogy a látogatók ne mélyítsék a városi egyenlőtlenségeket. Ennek érdekében a városvezető olyan tanulmányt készíttet, amely meghatározza, hogy a város hány embert képes befogadni fenntartható módon.
Az angol overtourism szó szerinti jelentése túlturizmus, azaz az a jelenség, amikor egy várost vagy egyéb térséget olyannyira elözönlenek a turisták, hogy az már rontja a helyi lakosok életminőségét vagy veszélyezteti a természet értékeit.
A leghíresebb példa erre Róma, Velence, Barcelona és Amszterdam, de más európai nagyvárosokat is lehetne említeni.
A jelenség hátterében a tömegturizmus előidézői állnak: az egyre olcsóbb utazási lehetőségek (pl. fapados járatok, akciós jegyek) és az egyre olcsóbb szállás alternatívák (pl. Airbnb, couchsurfing), illetve a hírek egyre gyorsabb és szélesebb körű terjedése (pl. utazós Instagram profilok, internetes bakancslisták).