A török tévédrámák – azaz törökül dizi – világszerte elterjedt népszerűsége a nézők és turisták millióit vonzza világszerte a történelmi és kulturális helyszínekre, ezzel fellendítve a turizmust. A szakértők szerint a török sorozatok hatása az is, hogy ezek a műsorok egy feltörekvő, milliárdos üzletágat hoztak létre, amely folyamatosan új piacok felé terjeszkedik és Törökországot a világ vezető televíziós exportőrei közé emeli.
A Parrot Analytics kutatócég szerint 2020 és 2023 között a török sorozatok iránti globális kereslet 184 százalékkal nőtt, így Törökország a tévéműsorok egyik legnagyobb exportőre lett a világon.
"Minden este több mint 400 millió nézőt érünk el szerte a világon” – mondta Izzet Pinto, a török drámákat világpiacokra exportáló Global Agency vezérigazgatója.
Az a puha hatalom, amelyet török drámákkal hozunk létre, össze sem hasonlítható azzal, amit a politikában meg lehetne tenni.
- mondta az igazgató.
Bár a „Deli Yurek” volt az első török sorozat, amelyet exportáltak – 2001-ben Kazahsztánba –, a 2005-ös Gümüs, magyarul az Igazgyöngy című romantikus sorozat volt az, amely a török diziket világhírnévre katapultálta. A sorozat, amely egy hagyományos hátterű, városi élethez alkalmazkodó nő körül forog, rendkívül népszerű lett a Közel-Keleten.
Az Seherezádé című 2006-os romantikus dráma elbűvölte a balkáni közönséget, majd a 16. századi Szulejmán oszmán szultánon alapuló „ Magnificent Century", magyarul Szulejmán című sorozat pedig már elsöprő sikert aratott világszerte.
Törökország kezdetben latin-amerikai tévésorozatokat importált, majd ezekből tanulva és ezekre építve kezdte el kiépíteni a saját műfaját.
Haley Uganadi, a „Dizilah” török tévésorozat-rajongói platform alapítója szerint a drámák népszerűsége a családra, a barátságra és a szerelemre összpontosító témáknak köszönhető, amelyek általában az isztambuli luxus életstílusra vagy Törökország gazdag történelmére építve játszódnak.
Mindenki számára kínálnak valamit, függetlenül attól, hogy honnan származol. Ha török drámákat nézek, édesanyám, magam és a testvéreim tükörképeit látom
– mondta Uganadi.
Uganadi oldalára havonta körülbelül 1,5 millió rajongó látogat el a világ minden tájáról.
Mintegy Törökországtól 12 800 kilométerre, az argentin Villa Carlos Pazban, a 66 éves nyugalmazott tanárnő, Raquel Greco egy török romantikus vígjáték epizódját nézi, és emléktárgyai veszik körül, amelyeket az isztambuli útjáról. Az idős nő életében mindösszesen egyszer utazott és akkor a kedvenc sorozatának forgatási helyszínét látogatta meg.
Úgy tűnt számomra, hogy álmodom, nem hittem el, hogy azt élem meg, amit a sorozatban minden nap látok
– mesélte idén áprilisi látogatásáról azidős hölgy.
A nyugdíjas tanárnő története nemcsak azt bizonyítja, hogy a sorozatok egyre népszerűbbek világszerte, hanem hogy a török sorozatok hatása a turizmusra igen jelentős. A szakértők szerint ez annak köszönhető, hogy a sorozatokban nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy kellemes és kívánatos helyszínnek mutassák be Törökországot. Valamint arra is külön figyelnek, hogy a török kultúrát is bemutassák a nézőknek.
Így nem meglepő, hogy már külön olyan utak is foglalhatók, amik egyenesen a forgatási helyszínekre viszik el az érdeklődőket.