- Sziasztok, köszöntök mindenkit a chatroomban! Remélem, nem lesz probléma, hogy én képekkel foglalkozom és az előadás is képekről szólt. Olyan chatroom-ot még nem találtak ki, ahol a képeket is ugyanolyan könnyedén lehet kezelni, mint a szavakat, de majd meglátjuk...
Ön szerint az eredeti Mona Lisa van kiállítva a Louvre-ban? [picare]
- Hogy az eredeti van-e kiállítva, vagyis amit Leonardo festett, azt nem tudom, de az biztos, hogy az van kiállítva, amit 1911-ben elloptak. Ez pedig azért érdekes, mert amióta a festményt ellopták, azóta sokkal nagyobb a kultusza, vagyis a hisztéria akörül, hogy bizonyára Leonardo mester keze munkájával van dolgunk, de azért a rövid válaszom az, hogy valószínűleg igen, az eredeti.
Foglalkozik a maja művészettel is? [alavtun]
- Nem. Ehhez túlságosan beszűkült európai elme vagyok, amit röstellek. Az Európán kívüli művészetet csodálom, élvezem, de tudományos problémaként nem szoktam értelmezni.
Igaz, amit a Da Vinci kódban írt a szerző, hogy az utolsó vacsorán az egyik alak nő? [Újpesti pasi(22)]
- Őszintén szólva nem tudom, hogy min alapul a Da Vinci kód szerzőjének a feltételezése, mert 100 oldal után abbahagytam az olvasását, mert annyira bosszantott. Az utolsó vacsorán az evangéliumi elbeszélés szerint Jézuson kívül 12 tanítványa, kivétel nélkül férfiak vettek részt. Az a benyomás, hogy Leonardónak esetleg egy női modell szolgálhatott alapul, vagy hogy nőt szándékozott volna ábrázolni a képen, talán azzal az ikonográfiai hagyománnyal függ össze, hogy Jézus legfiatalabb tanítványát, Jánost hagyományosan szakálltalan ifjúként, tehát nagyon fiatal gyerekként ábrázolták. Lehet, hogy ez tűnhetett a szerző szemében nőiességnek, női vonásnak.
A régi festők jobbak, mint az újak? [szandyc]
- Nem. Régen is volt elég sok közepes és gyenge művész, és ma is vannak kitűnőek.
Mi volt minden idők legnagyobb képhamisítási botránya? [picare]
- Botrány csak olyan hamisítási ügyekből fakad, amik lelepleződnek. A legnagyobb ilyen a 20. században az ún. van Megeren-ügy volt. Meséljem el? :)
Igaz, amit Dan Brown ír Leonardóról? Hogy a műveiben rejtett utalások vannak? [Janus_3]
- Mint az előbb mondtam, a könyvet nem olvastam végig. Bár személy szerint szórakoztatnak az összeesküvés-elméletek, abban majdnem biztos vagyok, hogy olyasmi, amiről a Da Vinci kódban rejtett utalásként szó esik, nemigen fordulhatott elő. A képek persze tele vannak - különböző korszakokban különböző mértékig - rejtett utalásokkal, de ezek nem feltétlenül azért vannak elrejtve, mert egy titkos összeesküvést kell leplezniük, hanem mert például nézőiket emlékeztessék a látványok, vagy az ismeretek sokértelműségére. Tehát ami rejtve van, az is azért van rejtve, hogy a néző észrevegye az elrejtést, úgyhogy nincs is igazán elrejtve.
Hogyan foghatunk hozzá egy mű elemzéséhez, mit tanácsol? [REGInácSka]
- Azt szoktam mondani a tanítványaimnak az egyetemen, hogy egészséges lelkületű ember nem fog egy mű "elemzésébe". A műalkotásokat élvezni és figyelni kell, és csak akkor szükséges elkezdeni meditálni rajtuk, ha valami megakasztja zavartalan élvezetünket. Ha a megértés folyamatában valami zavar támad, ha valamit nem értünk, akkor kell elkezdeni értelmezni. Az értelmezés pedig csak akkor lehet sikeres, ha a mű pontos megfigyelésén, részletek, elemek, gondos összeolvasásán alapul. Ha ezt műelemzésnek nevezzük - én inkább nevezném mű-értelmezésnek -, akkor azt válaszolnám a kérdésre, hogy akkor kezdjünk el elemezni, ha valamit nem értünk, és ez a tény nyugtalanít bennünket.