Az ember szinte mindig, minden kultúrában alkalmazott olyan szereket, amelyek átmenetileg oldották szorongásait, serkentették teljesítőképességét, fokozták örömérzetét - és ennek nyomai maradtak művészetében, kultúrájában is. E szereket, amennyiben ismételt fogyasztását lelki vagy testi "kényszer" váltja ki vagy segíti elő, összefoglaló jelleggel drogoknak nevezzük. Korunk legtöbbet tárgyalt és legfontosabb társadalmi kérdései közé tartozik a kábítószerezés globalizálódása, mivel a drogfogyasztás mára olyan népbetegség lett, amely elsősorban a fiatalok közül szedi áldozatait, és egyre gyakrabban lesz bűncselekmények okozója. Az orvostudomány számára is izgalmas kérdés, hogy hogyan hatnak a kábítószerek, illetve miért kerülhet az ember olyan mértékben függő viszonyba tőlük, hogy annak ellenére igényli fogyasztásukat, hogy tudja: tartós szedésük esetén szellemileg leépül, lelkileg elsivárul, testileg legyengül és elveszti döntésképességét.
I. A varázsló táncától a diszkó-őrületig
A hagyományos társadalmakban szigorú szabályozás alá esett a drogok használata - a szereket a népi gyógyászat mellett alapvetően vallási célokra alkalmazták. Ennek megfelelően különböző kultúrkörökben más-más típusú tudatmódosítók honosodtak meg. A modern világ jellemzője, hogy olyan kábítószerek is használatba kerülnek, amelyekkel az adott közösség nem tanult meg hosszú évszázadokon át szabályozottan együtt élni, s ezért ezek a szerek pusztítóan hatnak az adott populációban.
II. Miért szedi, miért fogyasztja az ember a kábítószereket?
A modernitás korában a kábítószer a mesterségesen és rövid időre megszerezhető boldogság érzését kínálja. Az orvostudomány azt vizsgálja, hogy milyen biokémiai reakciók mennek végbe az agyban a kívülről bevitt vegyületek hatására.
III. A dopamin, a boldogság "hormonja"
Az elégedettség-, boldogságérzetet az érzelmi életért és reakciókért felelős agyterületen felszabaduló dopamin váltja ki az emberből. Ez létrejöhet egy jóízű étkezés, sportolás vagy szerelmi élet eredményeként - ilyenkor a szervezet biokémiailag a lét- és fajfenntartást "jutalmazza" endorfinnal, a szervezet maga termelte "morfiumával". Mivel ez a mechanizmus emléknyomokat is hagy az idegrendszerben, az öröm érzését felidézhetővé is teszi. Erre a kívülről bevitt mesterséges dopaminfelszabadítók nem alkalmasak.
IV. Kábítószerek: az álboldogság forrásai
A különböző kábítószerek különböző módokon fejtik ki hatásukat. Az ecstasy, a nikotin és az amfetaminok direkt módon szabadítják fel a dopamint az idegből, míg a morfin, az enkephalin és a kannabisz az idegpálya aktivitását gátló ingerületátvivő anyag aktivitását gátolja.
V. A kábítószerek mint élvezeti cikkek - a divat hullámai
Európa és a nyugati világ kultúrájában és művészetében a 19. századtól egyre gyakrabban tűnt fel a kábítószernek (főként az ópiumnak) mint a kreativitást, az észlelés intenzitását és a fantáziatevékenységet fokozó eszköznek a mítosza. Az olyan valódi ópiumevők, mint de Quincey vagy Baudelaire azonban - műveik tanúsága szerint - tisztában voltak e szerek pusztító következményeivel is. Az 1960-as években tömeges terjedésnek indult kábítószerezés Amerikában Timothy Leary "tudattágulást" hirdető pszichedelizmusában hatásos, de hamis ideológiát talált magának.
VI. Az egyes kábítószerfajták rövid jellemzése
VII. A kábítószer-őrület új hulláma
A 60-as évek tömegkultúrája - például a Beatles slágerei - szövegekben, zenei stílusokban, a lemezborítók és divatplakátok grafikájában tematizálta a drogok kiváltotta paradox - egyszerre örömszerző és szorongást keltő - hatást. Aldous Huxley-vel tudták ugyanis, hogy aki egyszer átlép "az érzékelés kapuin", más ember lesz, amikor visszatér.
VIII. E szörnyű kórt meg kell előzni
A megelőzés érdekében az állam és a társadalom együttes fellépésére van szükség. Az állam eszközeinek elsősorban a prevenciót, a megelőzést kell szolgálniuk. A civil társadalomnak még nagyobb a felelőssége: csak a családon belül lehet igazán elejét venni a szörnyű kór terjedésének, amely - Baudelaire szavaival - "csökkenteni igyekszik az emberi szabadságot és a vele járó nélkülözhetetlen fájdalmat." De nagy a felelőssége az írástudóknak, a sajtónak és a tudománynak is: mindenkinek, aki felelősséget érez a másik ember iránt.