A jelek szerint Magyarországon legalább annyian értenek a közgazdaságtanhoz, mint a focihoz, mert amióta kihirdették a megszorító intézkedések főbb részleteit, a benzinkúttól kezdve a sarki zöldségesig mindenhol azt hallani, hogy "szerintem nem onnan kéne elvenni, hanem onnan és különben is NEKIK a világ összes pénze nem elég, elherdálják mind". A bölcs kibicek népes táborához ezennel kicsiny autós rovatunk is csatlakozik, szélesre tárva benzingőztől beszűkült tudatát, új jelszavunk a kiadáscsökkentés, vesszen a hiány, faragjunk kacagva együtt az alattomos módon felhízott költségekből!
Szakterületünknél maradva autós fronton próbálunk értékes tanácsokat adni a kormánynak személyre szabva, ráadásul teljesen ingyen, ami ebben a szorongatott helyzetben több mint gáláns ajánlat.
Kezdjük mindjárt a miniszterelnökkel, aki leginkább egy 4,2 literes Audi A8-asban járja az országot, míg magánhasználatra az egy számmal kisebb Audi A6-os jár neki a Miniszterelnöki Hivataltól. Az Audi hazai leányvállalata az ország legnagyobb exportőre, zsákszámra fizeti a pénzt a költségvetésbe, mégis azt kell szomorúan mondanunk, hogy amikor minden fillér számít, bizony lejjebb kell rakni a lécet. Ezt csak megerősíti Gyurcsány Ferenc minap adott interjúja a közrádióban, amelyben úgy fogalmazott: "spórolnunk kell, mert gyorsabban szaladtunk, mint amennyire bírjuk".
Gyönyörű hasonlat, könnyű vele azonosulni, ezzel a lendülettel akkor át is ültethetjük a gyakorlatba; lassítsunk! A miniszterelnöknek példát kell mutatnia a spórolásban is, ezért úgy érezzük, hogy nem okozna komoly lelki törést, ha jelképesen a hazai kínálat legolcsóbb személyautóját kapná. A vágy tárgya jelenleg egy Chevrolet Sparkban ölthet testet, amelyet június végéig 1,7 millió forintért lehet beállítani a kormányfői garázsba. ABS ugyan nincs az akciósan mért 800 köbcentis kisautóban, ám a vezetőoldali légzsák már belefért az alapárba. A mindössze 51 lóerős Sparkkal vélhetően nem fogja majd miniszterelnökünk megdönteni az Audikkal felállított rekordokat, cserébe viszont ott van a szerény fogyasztás, az alacsony fenntartási költség és az a végtelen sok elégedett, meleg mosoly az emberek arcán, amint a kis Spark átfúrja magát a tömegen rendőrmotoros felvezetéssel: Igen, ő megcsinálta, értünk spórol! Sajnos a megtakarítás pontos összege ismeretlen, mert a Köztársasági Őrezred megrendelésére nem egy mezei A8-as Lang áll a miniszterelnök rendelkezésére, hanem egy spéci darab, de abban biztosak lehetünk, hogy a Sparkkal bőven 20 millió felett van a felszabadult pénzösszeg.
A miniszterek esetében már kicsit nagyobb a szórás az autóparkot tekintve, ugyanis a hatályos jogszabály mindössze csak annyit köt ki, hogy személyes gépkocsihasználat címén egy nagykategóriájú és egy, legfeljebb felső középkategóriájú személygépkocsi illeti meg a minisztereket sofőr biztosítása mellett. A legtöbb miniszter jelenleg egy jól felszerelt Audi A6-ost kap használatra nagyautónak, míg a második járgány rendszerint egy VW Passat, de vannak, akik a saját - hasonló kategóriájú - autójukat használják, persze költségtérítés mellett.
Az Audik általában néhány évesek, ám az egyszerűség és a populizmus kedvéért most az új árakat vesszük figyelembe és a korábbi pályázaton győztes importőr - vélhetően tetemes - kedvezményét sem számítjuk. Ezt ellensúlyozandó az általunk választott modelleknek is a teljes piaci új ára játszik, amit egyszerűen csak levonunk az Audik árából, így megkapjuk azt az összeget tárcánként, amellyel csökkenteni lehetne a kiadásokat. Átlagos miniszteri autónak egy 2,7 literes V6-os TDI motorral szerelt modellt vettünk, gazdagon felszerelve, triptonic váltóval, bőrüléssel, az ár 14,5 millió forintnál állt meg. Akkor lássuk, hogy mennyivel lehetne több pénzt hagyni a kincstárban, ha nem a presztízs, hanem a nadrágszíj döntene a tendereken.
Akárcsak a miniszterelnök esetében, Veres János pénzügyminiszter autóválasztása szintén jelképes erővel bír, kifejezve az ország pénzügyi helyzetét és a javulást elősegítendő igyekezetet. Az erőforrásokat felmérve jelenleg egy dízel Dacia Logan lenne a legracionálisabb választás a pénzügyi tárca garázsába, mivel olcsó, takarékos és bitang nagy, 510 literes csomagtartója van, ha esetleg egy kis pénz állna a házhoz. Az 1,5 literes - Renault-felmenőkkel rendelkező - dízelmotorral szerelt Logan jelenleg 2,5 millió Ambiance felszereltséggel, amelyben sajnos nincs benne a klíma, ám ezt mi nagyvonalúan megszavaznánk a pénzügyminiszternek potom 200 ezer forint felárért, ne ezen múljon egy-egy izzasztó tárgyalás sikere...
Megtakarítás: 12 millió Ft
Kóka János gazdasági miniszterünk már önmagában is egy két lábon járó sikertörténet, hiszen gazdag, fiatal, és az üzleti életben elért bravúrok után a politikában is példátlan gyorsasággal ért fel a csúcsra. Legfiatalabb miniszterünk büszke a vagyonára, szereti a drága autókat, ráadásul jó ízléssel választja ki a neki tetsző járgányokat. Sajnos az ország kincstára nem engedheti meg magának azokat a típusokat, amelyek igazán közel állnak a miniszter szívéhez, ezért a spórolás jegyében ugyan, de a maximumot próbáltuk kihozni Kóka esetében. Hosszas huzavona után a befutó a vadonatúj Nissan Micra CC lett. Nézzük, mi is szól a kisautó mellett: összecsukható kemény teteje van, így lehet vele villantani, ráadásul mindezért csak 4 millió forintot kell elkölteni az adófizetők pénzéből.
Megtakarítás: 10,5 millió Ft
Göncz Kinga külügyminiszter esetében nagyon könnyen ment a választás, ugyanis egy ilyen reprezentatív, nagy külföldi nyilvánosságot is kapó poszt esetében nem is jöhet más szóba, mint a MI AUTÓNK. Bizony, bizony az újdonsült külügyminiszter asszonynak mi egy tűzpiros 1,3-as benzines Suzuki Swiftet vennénk, ezzel is növelve jeles exportcikkünk hírnevét. Már szinte látjuk a külügyminiszter kollégák irigykedő képét, amint Brüsszelben összegyűlnek egy jó kis csúcstalálkozóra unalmas fekete cirkálóikkal, amikor hirtelen befut csikorgó kerekekkel a tűzpiros kis járgány. Göncz Kinga leendő autója ugyan a kisebbik, 1,3-as benzinmotort kapná, ám a legmagasabb, GS felszereltség érzéseink szerint még belefér a keretbe, így a vételár 2,7 millió forint.
Megtakarítás: 11,8 millió Ft
Újonnan kinevezett hadügyminiszterünk nem kimondottan az a militarista alkat, ezért némi ráhangolódás jelleggel mi egy Lada Nivát választottunk Szekeres Imrének. Hadügyminiszterként ennél jobb autót kívánni sem lehet, a robosztus terepjáróval a világ - vagy ha más nem, az ország - legeldugottabb szegletébe is el lehet jutni árkon-bokron keresztül. Az 1,7-es benzinmotorral szerelt Niva nem egy mai darab ugyan, ám 3,2 milliós ára szinte ajándékká teszi, így extraként még belefér egy látványos kamuflázs fényezés, némi sötétített fólia az ablakokra és egy jó kis hifi, hadd bömböljenek a diszkósított harci indulók! A látványos miniszteri autó igazi dísze lehet egy-egy felvonulásnak, seregszemlének, a nemzetközi elismertségről nem is beszélve.
Megtakarítás: 11,3 millió Ft
Gráf Józsefet nem is értjük, miért kényszerítik egy szolgálati A6-os Audiba, amikor szemmel láthatóan egy teljesen más típusú autó lenne neki az ideális választás. Nézzük sorra a kritériumokat: az összkerékmeghajtás elengedhetetlen, hiszen enélkül nem lehet eljutni a felázott földutakon a gyanús libatelepekig. Az erős, nyomatékos motor fontosságát felesleges hangsúlyozni, de akkor már legyen dízel, mert az takarékosabb. Az autó felépítése minimum legyen annyira robusztus, mint egy ősmagyar szürkemarha, amely már a puszta megjelenésével is tiszteletet parancsol, és mintegy szimbolizálja a magyar mezőgazdaság potenciálját. A fenti szempontok alapján a Nissan Navaránál nem is tudnánk jobb autót elképzelni az agrárminiszter kezei közé, nagy valószínűséggel őt irigyelné a legtöbb kolléga egy öszödi kormánybulin. A 2,5 literes, 174 lóerős dízelmotorral szerelt Navara legolcsóbb kivitele hajszál híján 6,2 millió forint, így ebben az esetben is jelentős lenne a megtakarítás, és rábólintanánk, ha a miniszter extraként még kérne egy gallyrácsot az autó elejére.
Megtakarítás: 8,3 millió Ft
Hiller István mint oktatási és kulturális miniszter két nagy feladatot is kapott a nyakába, így neki a vezetés már szinte pihenésnek, levezetésnek kell, hogy számítson. Némi vita után egy Lancia Ypsilon kristályosodott ki új szolgálati gépjárműként, elvégre a kis olasz ékszerdoboz egy guruló formatervezési műremek és mint olyan, az európai kultúra zászlóvivője bla, bla, bla... A legolcsóbb Ypsilon egy 1,2-es benzinmotorral szerelt kivitel, és már 2,85 millióért elkezdhet neki örülni az új miniszter.
Megtakarítás: 11,65 millió Ft
A szociális és munkaügyi miniszteri poszt valahogy már nevében is azt hordozza, hogy Kiss Péter körül folyton pezseg az élet, egyedül szinte soha sem utazik, mindig egyeztet, megbeszél, vagy a szakszervezetekkel hadakozik. E filozófia mentén szerintünk Kiss Péternek egy Fiat Multiplában lenne a helye, amelyben akár hat felnőtt is kényelmesen elfér. A praktikus olasz családi járgány további előnye, hogy üléseit - ha nincs rájuk szükség - egy mozdulattal le lehet hajtani, vagy egy az egyben kikapni az utastérből, így akár egy szűk miniszteri állófogadást is lehet rendezni a Multipla gyomrában. A munkaügyi miniszternek kiszemelt modell egy 1,6 literes benzinmotorral szerelt darab Active felszereltséggel, ára 4,4 millió.
Megtakarítás: 10 millió Ft
Lamperth Mónika önkormányzati és területfejlesztési miniszter: éves BKV-bérlet 77 800 forint, névre szóló éves MÁV-bérlet 850 ezer forint (2. osztály). Ennél több szót kár is vesztegetni erre a beszerzésre. Ráadásul nem szükséges hozzá hónapokon keresztül tendert írni, majd versenyeztetni, majd újra kiírni... Elég, ha a hivatal leküld egy gyakornokot minden hónapban a közeli metróállomásra.
Megtakarítás: 13 572 200 Ft
A régi-új környezetvédelmi miniszter esetében ugyancsak gyerekjáték volt megtalálni az ideális járművet, hiszen a Toyota Prius szinte Persányi Miklós kedvéért lett kifejlesztve. A volt állatkert-igazgató minden bizonnyal mosolyogva ülne be minden reggel új autójába, amely hibrid hajtásláncának köszönhetően sokkal kevésbé szennyezi környezetét, mint kizárólag benzinen tengődő társai. A hipermodern Prius egyetlen hibája, hogy drága, alapára közel 6,9 millió forint, és ebben még a metálfény sincs benne, de még így is spóroltunk.
Megtakarítás: 7,6 millió Ft
Az új egészségügyi miniszter a liberális egészségügyi reformprogram egyik megalkotója, így vélhetően nehéz, küzdelmes évek elé néz Molnár Lajos. A szorult helyzetekből egy fürge, gyors kisautó húzhatja ki a MÁV kórház főigazgatóját, így a választás nem is eshet másra, mint a Citroën C2 VTS-re. A kis méregzsák orrában egy 1,6-os motor dolgozik a maga 125 lóerejével, ami bámulatos menetteljesítményeket eredményez. Orvos legyen a talpán az az illető, aki utoléri a minisztert amúgy jogosan járó túlórapénzét követelve! A villámgyors járgányért jelenleg 3,8 milliót kérnek akcióban.
Megtakarítás: 10,7 millió Ft
Így a végére maradt a rend, a fegyelem, az igazságosság intézményesült vezetője, aki ezért egy Volkswagent kéne, hogy kapjon, de van házon belül egy olcsóbb megoldás is, így lesz a végeredmény Skoda. Petrétei József egy remek Octaviát kaphatna, ha mi döntenénk a miniszteri autópark sorsáról, de ha nem, akkor is. A legolcsóbb Octavia 3,9 millió forintba kerül, ám az ennek orrában lévő 1,4-es 80 lóerős motor annyira vérszegény, hogy nem büntetnénk ezzel senkit, pláne nem egy minisztert. A többi adófizető nevében is megajánljuk a 102 lóerős 1,6-os változatot Classic felszereltséggel, a számla végösszege 4,4 millió.
Megtakarítás: 10 millió Ft
Összes megtakarítás a miniszteri gépparkon: 117,42 millió forint. És ők csak a miniszterek. A megannyi atyafik, államtitkárok, helyettesek, az ő helyetteseik, tanácsadók, osztályvezetők, polgármesterek, akárkik autóiról nem is beszéltünk. Ön mit javasolna nekik? Milyen kocsival kéne járniuk? Mivel kéne járniuk? Írja meg nekünk! A legjobb ötleteket a spórolás jegyében virtuális vállveregetéssel, valamint természetesen publikálással díjazzuk.