Brit anyák: le veled, Jamie Oliver!

Vágólapra másolva!
Angol anyák egy csoportja fellázadt a Jamie Oliver-féle, egészséges iskolai étkeztetés ellen, mondván: szegény gyerekek nem szeretik a brokkolit, mást meg nem kapnak. Egy brit iskolában a kerítésen át adogatják be a csipszet és a hamburgert.
Vágólapra másolva!

"Szegény gyerekek nem eszik, amit az iskolai büfé vagy étterem ad nekik, mert nem tetszik nekik az étel állaga. Most olyanok, mint a ketrecbe zárt állatok: amíg kivárják a sort, már nincs is idejük megenni az ebédet. Mi csak azt adjuk nekik, amit szeretnének: friss és meleg ételt" - indokolta a brit anyák egy csoportja, hogy miért megy napközben az iskola elé, és ad be ételeket a kerítésen keresztül a gyerekeknek.

Nagy-Britanniában szeptemberben nagy vihart keltett, hogy Yorkshire megyében a szülők "fish and chips"-et (sült krumplit és sült halat) adogatnak be a gyerekeiknek az iskola kerítésén keresztül, mert szerintük az intézményi étkeztetés nem kielégítő. Mindez azután történt, hogy a szigetországban tavaly elindult a Jamie Oliver sztárséf nevével fémjelzett mozgalom, amely az általános iskolások étkezési szokásainak a megváltoztatását és az egészséges ételek propagálását tűzte a zászlajára.

Oliver, a megmentő

Az idei új tanév kezdetétől a brit iskolai étkeztetés már jóval egészségesebb táplálékot kínál a korábbiaknál. Az iskolai étrend megreformálása erősen köszönhető Jamie Olivernek, akinek az elmúlt években zajló kampánya nyomán, a kormány rendeletben száműzte az egészségtelen ételeket a brit iskolák étlapjáról.

A séf annak idején aláírásgyűjtést szervezett, hogy a brit lurkók végre ne hamburgert és sült krumplit kapjanak az iskolai menzákon, helyette bárányhúst, finomra vágott salátát és vajon pirított új burgonyát követelt - írta a Kreatív. Az egészségesebb ételekért megfogalmazott petícióját 271 ezren írták alá. Ez a szám még a brit miniszterelnököt is meggyőzte. Tony Blair - a rosszmájúak szerint újraválasztását is segítendő - a tavaly tavaszi brit választások előtt megígérte, kormánya 280 millió fontot különít el az iskolai menzák kínálatának javítására a szigetországban.

Ettől az évtől az intézményi büfékben nincs sült krumpli és hamburger, helyettük olyan főételeket kínálnak a gyerekeknek, mint a rakott brokkoli vagy lazacrudacskák. A sótartó és a ketchupos flakonok eltűntek a menza asztalairól, és a brit iskolákban naponta legalább kétszer zöldséget vagy gyümölcsöt is adnak a gyerekeknek.

A botrány akkor tört ki, amikor egy Yorkshire megyei anya, Julie Chritchlow a két gyerekének elkezdett hasábkrumplit, csipszet és egyéb zsíros, cukros ételeket szállítani napközben az iskolába - írta a BBC. Hamarosan egyre több "megrendelő" érkezett a kapukhoz, ami más anyákat is arra inspirált, hogy "rendesen ellássák" a gyerekeiket.

"Az új iskolai menü egyrészt drága, másrészt a gyerekek nem szeretik" - nyilatkozta Critchlow. Szerinte "Jamie Olivernek semmi köze ahhoz, hogy az ő gyerekei mit esznek, a szakács foglalkozzon csak azzal, hogy mit ad a saját gyerekeinek" -, de azért hozzátette: nem az a céljuk, hogy a "junk food"-ot (gyorsételt) népszerűsítsék, hiszen egy sor "rendelést" kaptak a gyerekektől például friss szendvicsekre is.

A lázadó brit anyák kifogásolják azt is, hogy a gyerekek nem kapnak sem elég időt, sem pedig elegendő választási lehetőséget ebédkor (ebben az évben valóban kétszer fél órára csökkent Nagy-Britanniában a diákok szünetideje, a korábbi 15-45 perccel szemben).

Tekintélyről és morálról

A yorkshire-i iskola vezetése, és persze a brit "egészségtudatosok" felháborodtak Critchlow asszony és társai "különleges szolgáltatása" ellen. Az intézmény kitart amellett, hogy a gyerekeknek minőségi ennivalót kell kapniuk a nap során, mert ez segíti elő a szellemi és testi fejlődésüket.

Ahogy John Lambert, a szóban forgó brit iskola egy tanára mondta a BBC-nek: "Egyetlen motivációnk van: a hatékony oktatás. A délutáni késés lényegében nullára csökkent amiatt, hogy átszerveztük a napirendet, és ez azért fontos, mert tudjuk, hogy a gyerekek délután fogékonyabbak az információkra, mint délelőtt."

Hozzátette: "Azok a szülők, akik az iskola kapuinál ennivalóval várják a gyerekeiket, az iskola és az oktatás tekintélyét is aláássák."

Az elmúlt hetekben a "lázadó" anyák nem engedtek a nyomásnak, ezért a szigetországban most kénytelenek azt vizsgálni, hogy szükséges-e a "tevékenységükhöz" engedély, és hogy betartják-e a higiéniai előírásokat.

Jamie Oliver a szóvivője révén mindössze annyit üzent: "Az ő dolguk, ha meg akarják rövidíteni gyermekeik életét, ha pedig az a baj, hogy túl drágák az iskolában kínált egészséges ételek, akkor csomagoljanak egészséges (és olcsó) uzsonnát gyerekeiknek".

Kövérségbe belehalt gyerekek

Nagy-Britanniában már évek óta porondon van a - főleg a gyerekek körében - félelmetes méreteket öltött elhízás témája.

2004 májusában a brit képviselőház egészségügyi bizottsága közzétett ezzel kapcsolatban egy tanulmányt, mire a médiában napokig szörnyű történeteket lehetett hallani a kövérségükbe belehalt vagy a túlsúlyuk miatt normális életre képtelen gyerekekről - írta a Kreatív.

A politikusok és az orvosok egyenesen a gyerekeknek szóló junk food és édességreklámok betiltását szorgalmazták, bizonyos cikkekben egyenesen a dohányzáshoz hasonlítva a problémát.

Minden ellenkező várakozással szemben, az egészségügyi lobbisták legnagyobb csalódására azonban az angol kommunikációs szakma szabályozó szerve, az Ofcom elvetette azt az ötletet, hogy tiltsák be a gyerekcsatornákon a junk food-hirdetések sugárzását.

A szervezet döntését az a kutatás támasztotta alá, amely kimutatta: ezeknek a hirdetéseknek minimális a hatásuk arra, hogy mit esznek a gyermekek.

Hazai hájakon

Tavaly szeptemberben Magyarországon is életbe lépett egy rendelet, amely korlátozta az iskolai büfékben a kínálatot: kitiltotta például a szénsavas üdítők jelentős részét, valamint számos élelmiszert, például a csipszet vagy a kekszet is.

"Ideje végre tenni valamit annak érdekében, hogy a magyar lakosság táplálkozási szokásai változzanak, és egészségi állapota javuljon" - nyilatkozta tavaly a Kreatívnak Somhegyi Annamária, az EÜM Népegészségügyi főosztályának vezető főtanácsosa. Szerinte egy rendelettel önmagában nem lehet eredményt elérni, viszont elindíthat egy általános párbeszédet, és hosszú távon átalakíthatja a közgondolkodást is.

"Azt szeretnénk, hogy az emberek megértsék: egészségtelenül táplálkoznak. A rendelet kihirdetésével együtt nagyszabású, a szülőknek szóló tájékoztató kampányt indítunk, amely segít megérteni, milyen veszélyei vannak a helytelen táplálkozásnak" - mondta.

A gyártók minderre úgy nyilatkoztak: az elhízásért nem bizonyos élelmiszerek, hanem a társadalomban tapasztalható jelentős életmódváltozás, ezen belül is a mozgáshiány a fő felelős. Éppen ezért nem a kínálatot kellene csökkenteni, hanem a tornaórák számát növelni, és a testmozgást népszerűsíteni. Ráadásul, szerintük hiába roskadoznak bioélelmiszerektől az iskolai büfék, ha a fő étkezések alkalmával a menzán zsíros, lisztes, sós ételeket esznek a gyerekek - jelent meg a Kreatívban.

A magyar iskolák a központi költségvetésen kívül a Magyar Fejlesztési Bankra (MFB) és a Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) Regionális Operatív Programjára is számíthatnak, ha az egészséges étkeztetést szeretnék bevezetni. Az NFT 2004 és 2006 között összesen 12 milliárd forintot költött erre a célra, de az összeg 2007-től a sokszorosára nő majd - írta a Kreatív.

***

Az egészségügyi világszervezet (WHO) határozatai az elhízás ellen

"A betegségek kockázati tényezőinek mérséklését kell elérni az alapvető közegészségügyi, betegségmegelőzési és az egészséges életmódot elősegítő intézkedésekkel.

Szükséges a táplálkozás és a testmozgás egészséggel kapcsolatos ismereteinek fokozottabb terjesztése és megértetése.

A helyes táplálkozás és a fokozottabb testmozgás érdekében a teljes társadalmat kell aktivizálni, beleértve a civil szervezeteket, a magánszektort és médiát is.

Elengedhetetlen a tudományos kutatások és a monitorozás
támogatása ezen a területen."


EU-s szabályok

Az Európai Unióban egyre gyakrabban merül fel a kormányok részéről, hogy az iskolai étkezést megpróbálják egészségesebbé tenni. Franciaországban például határértékeket adtak a menzák étrendjére vonatkozóan, és kitiltották az iskolákból az üdítő- és élelmiszerautomatákat.

Az EU tavaly március 15-én hirdette ki az Étrend, fizikai tevékenység és egészség című cselekvési programját. Eszerint a fogyasztó-tájékoztatás - beleértve a cimkézést -, az oktatás, a testmozgás promóciója, marketing és reklám területén kell konkrét lépéseket tenni. Szintén kiemelték, hogy lehetővé kell tenni az egészséges élelmiszer, mint alternatíva elérhetőségét.

*

A riport

A brit egészségügyi bizottság két évvel ezelőtti tanulmánya félelmetes számokat közölt: az elhízottak száma a világon majdnem 400 százalékkal nőtt az elmúlt 25 évben; a felnőttek háromnegyede túlsúlyos vagy elhízott; Európában Nagy-Britanniában nőtt a leggyorsabban az elhízás; a gyerekkori kövérség 20 év alatt megtriplázódott - és ha ezek a trendek folytatódnak, 2020-ra a gyerekek fele nemcsak túlsúlyos lesz, hanem előbb hal majd meg, mint a szülei.
A riport szerint az időzített bomba megállításának kulcsa a gyerekek étkezési szokásainak javítása. A bizottság azt tanácsolta akkor a kormánynak: avatkozzon be a probléma megoldásának érdekében.

Forrás: Kreatív

Ofcom-jelentés

Az Ofcom kétezer gyerekkel, szülővel, tanárral és táplálkozási tanácsadóval beszélgetett. Kiderült ugyan, hogy miközben a szülők keresik az egészséges ételeket az áruházak polcain, valójában a legfontosabb szempont ilyenkor a kényelem. A gyerekek 70 százaléka nem a neki szóló műsorblokkokat nézi, így teljesen hatástalan a gyerekműsorok környéki reklámtilalom. Az Ofcom megállapította: nem bizonyított, hogy kisebb az elhízás mértéke ott, ahol tiltják a gyerekeknek szóló reklámokat.

*

Üdítős pezsgés

A magyar üdítőital-gyártók is bekapcsolódtak abba az uniós önkorlátozó mozgalomba, amely visszaszorítaná a gyerekeknek szóló italhirdetéseket.

A nagy üdítőforgalmazó konszernek és az iparág nemzetközi szövetsége (UNESDA) tavaly januárban megállapodtak Brüsszelben arról, hogy az uniós országokban nem teszik közzé hirdetéseiket a 12 év alatti korosztályt célzó felületeken.

A korlátozás Magyarországot is érinti. Az UNESDA tagja a Magyar Üdítőitalgyártók Szövetsége (MÜSZ) is, amely a magyar piacon is bevezette az önkorlátozást - írta a Kreatív. Korlátozták például az egyes termékcsoportok reklámozását a gyermekműsorok környezetében, és javasolták, hogy az iskolai büfék kínálatát egészségesebb termékválasztékkal egészítsék ki.

Forrás: Kreatív Online

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!