A világbajnoki cím birtokosa, Fernando Alonso egy pontra került az idei trófeától, miután megnyerte a Japán Nagydíjat, ahol Schumacher bár vezetett, a Ferrari motor meghibásodása miatt idő előtt feladni kényszerült a küzdelmet.
A Renault versenyzője mindvégig Schumacher nyomában loholt, majd tizenhét körrel a futam vége előtt átvette riválisától a vezetést, akinek autójában az idei évben először elfüstölt a Ferrari motor. Alonso ezzel tíz pontra növelte előnyét Schumacherrel szemben, aki már csak abban az esetben lehet világbajnok az idei évben, ha az évadzáró Brazil Nagydíjat megnyeri, miközben Alonso egyetlen pontot sem szerez. A spanyol versenyzőnek tehát mindössze annyi lesz a dolga Interlagoszban, hogy legalább egy pontot szerezzen, Schumacherrel igazából már nem is kell foglalkoznia.
A Ferrari egyébként a hét elején elmondta, nem aggódik motorjai megbízhatósága miatt, miután a csapatnak Felipe Massa autójában motort kellett cserélnie az elmúlt héten megrendezett Kínai Nagydíjon.
Az olasz gárdának legutóbb a 2001-es Amerikai Nagydíjon kellett a motor meghibásodása miatt feladnia a küzdelmet, míg Schumachert a 2000-es Francia Nagydíj óta nem hátráltatta motorhiba a versenyen.
Alonso mögött a második helyen Felipe Massa végzett, akit Giancarlo Fisichella követett a másik Renault-val. A Honda hazai versenyén Jenson Button a negyedik pozícióban végzett, aki mögött az időmérő edzésen roppant gyengén teljesítő Kimi Raikkönen futott be az ötödik helyen a McLarennel. A pontszerzők sorát a Toyota duója, Jarno Trulli és Ralf Schumacher, valamint a BMW Sauber németje, Nick Heidfeld zárták.
25 fokos levegő és 28 fokos aszfalthőmérséklet fogadta a versenyzőket a Japán Nagydíjon, ahol ideális körülmények között vette kezdetét a szuzukai megmérettetés, melyet hozzávetőlegesen 160.000 rajongó kísért figyelemmel a helyszínről.
A mezőny gond nélkül elrajtolt, meglepetésre az első kanyarban sem történt galiba. Felipe Massa és Michael Schumacher tisztán eljöttek, és egymás mögött vették be célegyenest követő kanyart. A Toyota versenyzői egy kicsit összeakadtak, melyet Alonso kihasználva megelőzte Jarno Trullit, és beékelődve közéjük felugrott a negyedik helyre.
Ahogy arra számítani is lehetett, a második kör végén a célegyenesben Schumacher kibújt Massa mögül, és könnyedén megelőzve csapattársát átvette a vezetést. A futam első szakasza teljesen nyugodt volt, tíz kör után Schumacher mögött Massa autózót, akit a harmadik helyen Trulli követett Alonso és Ralf előtt. Fisichella a másik Renault-val a hatodik helyen tanyázott.
A Toro Rosso amerikai versenyzője, Scott Speed és a Williams titánja, Mark Webber is folyamatosan csúszkáltak a verseny első szakaszában, mielőtt elkezdődtek a kiállások. Elsőként a tizenkettedik körben Jarno Trulli hajtott ki a Toyota szerelők közé, akit nem sokkal később csapattársa, Ralf Schumacher és a Ferrari brazilja, Felipe Massa követett.
Ezzel megnyílt az út Alonso előtt, aki fantasztikus időket autózott, hogy minél közelebb kerülhessen az élen álló Schumacherhez, aki gőzerővel haladt hetedik japán elsősége felé. A tizenötödik körben a Renault spanyol pilótája is kiállt tankolni, mellyel Jenson Button felugrott a második helyre, ám egy körrel később ő is kiállt a boxba. Schumacher ekkor már majdnem fél perccel vezetett Alonso előtt, majd a tizennyolcadik körben ő is kiállt tankolni.
Időközben Alonso felugrott a második helyre, mivel Massa beragadt Heidfeld mögé, így nem tudta saját tempóját autózni. Schumacher és Alonso között mindössze csak 5.4 másodperc volt a különbség. A huszonegyedik körben a célegyenesre ráfordító kanyarkombinációban Christijan Albers Spyker típusú versenygépének jobb hátsó kerékfelfüggesztése kiszakadt, ezzel elárasztva különféle alkatrészekkel a pályát. Sokan már elkezdtek mozgolódni a boxban, ám a biztonsági autó távol maradt. A holland versenyző begurult a boxba, majd feladta a küzdelmet.
Eközben az élen tovább folyt a csata Schumacher és Alonso között. A különbségek csak kicsit változtak. A 32. körben megkezdődtek a második kiállások. Alonso és Massa egyszerre hajtottak ki a boxba a harmincötödik körben, ám kettejük között ekkor már tizenegy másodperc volt a különbség. Schumacher egy körrel később látogatta meg szerelőit, majd könnyedén visszatért az élre. A két riválist majdnem kilenc másodperc választotta el egymástól.
Ekkor azonban megtörtént az, amit senki nem akart. Schumacher Ferrarija megadta magát. A motorból kék füst szállt fel, majd nem sokkal később a német versenyző a fűre hajtott, kiszállt autójából, és feladta a küzdelmet. Ezzel Alonso átvette a vezetést, melyet már nem is engedett ki a kezéből. Massa a második helyen hiába próbálkozott, nem tudta tíz másodperc alá szorítani a kettejük közti időkülönbséget, így a spanyol pilóta senkitől sem zavartatva teljesíthette utolsó tizenhét körét.
Bár Schumacher integetett a közönségnek, legbelül tudta, minimálisra csökkentek esélyei az idei bajnoki cím megszerzésére.