Schumacher - Az 1992-es idény felidézése

Vágólapra másolva!
Senna nem tágított mögüle. Schumi nagy erőpróba előtt állt, itt a motorerő alig számít, esik az eső, Senna a visszapillantó tükörben, tudni kell vezetni, nagyon! Vajon képes lesz tartani a világ legjobbját, az esőmenőt? Igen, képes volt.
Vágólapra másolva!

Michael Schumacher - 1.rész

A 65 körös futam 62. körében Senna volt az, aki a kergetőzéstől elvesztette uralmát gépe felett, s védőfalnak vezette McLarenjét...

Mivel első teljes szezonját kezdte meg, a tengerentúli pályák ismeretlenek voltak számára (az európaiakkal már találkozhatott kisebb géposztályokban). Az első három futam helyszíne ugyanis tengerentúli volt: Dél-Afrika, Mexikó, Brazília sorrendben. Utoljára 1985-ben volt futam Dél-Afrikában, a mezőnyből csak heten voltak itt már akkor is: Prost, Senna, Mansell, Patrese, Berger, Boutsen és Brundle. A pályát tehát meg kellett tanulnia, csaknem mindenkinek.

Lássuk, hogyan kezdte Schumi az ismerkedést Kyalami versenyaszfaltjával. Első szabadedzés: 1'18.659, ami a 6.helyre volt jó, de nézzük csak, hogyan is csinálja Schumi! A kanyarokban vezet lendületesen, túl merészen, de ügyesen, közben a motorja nem a legjobb. A pályán elért végsebességek listáján csupán a tizenötödik, a célegyenesben mért 242.04 km/órával! Hiába nyomja padlóig, jobban már nem lehet. Ezen a ponton Patrese (Williams) autója 249.33 km/órát tudott, Bergeré 248.11 és Sennáé 248.14 km/órát. Kezdődik a második szabadedzés, most nézzük, hogyan kezdi Schumi érezni az autót: 1'18.251, rögtön utána 1'18.163. A döntő kvalifikációs edzésen, szombaton már van némi tapasztalat, valamennyi helyismeret a puttonyában, természetesen ki is autózza magából ezt: 1'17.635. Egy teljes másodpercet javult, miközben az élmezőny csak legfeljebb hat-hét tizedet. Mindezt abban az országban, és egy olyan pályán, ahol még életében azelőtt nem is járt.

Nézzük a versenyt! Berger gyengén indult a 3. helyről, eléfurakodott Patrese, Alesi és Schumi. Aztán 38 körön át ez volt a sorrend: Mansell, Patrese, Senna, Alesi, Schumi, Berger. A 39. körben kiesett Alesi. Előzések nélkül, így futottak célba. A fiatal kerpenit 13 másodperc hátránnyal intették le a 3. Senna mögött, tehát egy 4. hellyel "nyitott". Igyekezetével be tudott ékelődni a két McLaren-Honda közé, tartani tudta Bergert, sőt 26 másodpercet vert rá.

Schumi: "Ez a legjobb eredményem, mióta a Forma-1-ben vagyok. Rohantam a Williams-ek után, egész hétvégén jól dolgozunk. Nem volt probléma a kocsival, gyorsabb voltam, mint a Ferrarik. Csak akkor voltam gondban, mikor Alesi kocsijából olaj került a sisakrostélyomra. Három réteget is letéptem egymás után miatta. Még tíz kör volt hátra, de nem volt több fólia a sisakomon. Alig láttam valamit a pályából ezután."

Mexikóban már a dobogón láthattuk, harmadik lett a verhetetlen Williamsek mögött, megint javított egyet rekordján. Itt is megverte Bergert (McLaren) a futamon. Hogy az osztrák versenyző nem volt aznap fékhibás, vagy váltóhibás, egyszóval könnyű ellenfél, bizonyítja, hogy Gerhard "rajzolta" a leggyorsabb köröket. Következett Brazília, ahol Schumi ötödikként várakozott az indításra, de az előtte lévő Berger állva maradt a rajtnál, a kerpeni tulajdonképp máris a negyedik helyen kezdhette a futamot. A 8. körben megelőzte Sennát, de a türelmét vesztett brazil egy kör múlva visszavágott, hazai pályáján. Senna pár perc múlva kiesett. Schumi előtt a két Williams ment, nagy előnnyel. Frank Williams csapatának műszaki remekműi az 52. körben hátulról utolérték és lekörözték, de 3. helyezésén ez mit sem változtatott. Tehát az lett a befutási sorrend, pontosan ugyanaz a három gladiátor állt a dobogón, mint Mexikóban, és a mosolygós német srác harmadik helyen állt a vb-tabellán. A csapat vezetősége még ezután sem akarta felemelni fizetését (300 ezer USD), miközben az akkor még pontot sem szerzett Brundle ennek ötszörösét vághatta zsebre. A kívülálló Berger erre kijelentette: "Schumacher ennyi pénzért még rendesen biztosítani sem tudja magát!"


Barcelonában (Catalunya) elérte élete addigi legjobb eredményeit. Már az edzésen ragyogóan ment, és a 2. helyről indulhatott. Schumi tehát az első sorban volt! A rajtlámpa jelére nagy izgalmában sajnos beragadt, az első húsz méteren hagyta elmenni maga mellett Patresét és Alesit. Így indult el, hátában az 1-es rajtszámú, vb-címvédő Sennával. Csakhamar megelőzte Alesit, a 19. körben Patrese kiesett, immáron újra a második helyen mehetett. Azonban Senna nem tágított mögüle. Schumi nagy erőpróba előtt állt, itt a motorerő már alig számít, esik az eső, Ayrton Senna a visszapillantó tükörben, tudni kell vezetni, nagyon! Vajon képes lesz tartani a világ egyik legjobbját, az esőmenőt? Igen, képes volt. A 65 körös futam 62. körében Senna volt az, aki a kergetőzéstől elvesztette uralmát gépe felett, s védőfalnak vezette McLarenjét, elsuhant előtte a TIO PEPE felirat, ami a szalagkorlátra festett főszponzor neve volt, és aztán nagy csatt, kivédhetetlenül. Volt sok pörgés-forgás a pályán. Alesi és Hakkinen többször körtáncot járt, keresve a menetirányt. Schumi nem engedte megcsúszni az autót, legyőzte a körülményeket, bizonytalan pillanat, megingás nélkül. A második helyen érkezett a célba (új rekordja), miközben magabiztosan közelítette meg a szezon favoritját, Mansellt. Az "oroszlán" így összegezte a dolgokat: "Nem akartam hinni a szememnek, a végére négy másodpercre megközelített! Fantasztikusan vezetett!"

San Marinóban a verseny egy eseménytelen pillanatában nekicsúszott a korlátnak. A lassított felvételen látszik, ahogyan a Benetton hátulja kifordul, és hiába minden ellenkormányzás. A kocsi farral csúszik a védőpalánknak, hátsó kereke a koccanástól meglazul. Elgurult a depóig, bekanyarodott a szerelőállásba, máris lehetett lehúzni a rolót. A csúszásgátló rendszer szemmel láthatóan kiforratlan volt.

Mielőtt továbblépnénk, le kell szögezni, a másik Benettont kormányzó Martin Brundle volt talán az egyetlen Schumacher előző és majdani csapattársai közül, aki képes volt itt-ott megszorítani, megelőzni őt. Brundle, amint jó autót érzett a feneke alatt, szemrebbenés nélkül kiautózta magából, ami benne maradt. Ő az az ember, aki annyi fejtörést okozott a Forma-3-ban Sennának, de a Forma-1-ben egyértelműen Ayrton mögé szorult. (Brundle mindig is jó volt a szeren, de csak ebben az évben lehetett kihez, mihez mérni). Monacóban, Kanadában, Angliában és Olaszországban Brundle volt a jobb, megelőzte a pályán Schumit. Ezek a mondatok az ő elismerését tükrözzék.

Kanadában már az edzésen volt egy óriási hibája a fiatal németnek, az első kanyarba túl gyorsan ment bele, és a kavicságyba száguldott. Ilyet ritkán lehet látni tőle, emlékezetes pillanat volt. A versenyen Brundle jobb volt nála, de a brit peches pilóta volt mindig is, ki kellett állnia. Nézzük csak meg a vb pont táblázatát, hogyan festett 7 futam után:


1.MANSELL 10 10 10 10 10 6 - = 66 pont2.PATRESE 6 6 6 - 6 4 - = 28 pont3.SCHUMACHER 3 4 4 6 - 3 6 = 26 pont4.SENNA 4 - - - 4 10 - = 18 pont5.BERGER 2 3 - 3 - - 10 = 18 pont6.ALESI - - 3 4 - - 4 = 11 pont

Franciaországban volt egy komoly incidense Sennával. A rajt után az Adelaide Hairpinnél, vagyis a legszűkebb kanyarban ütköztek össze. Így nyilatkozott Schumacher: "Ez nem az én napom volt. Az első incidens közben meg próbáltam meg előzni Senná, az utolsó fékezési ponton, ám ő bejött elém, és már nem tudtam megállítani a kocsimat. Nagyon szorosan voltunk egymás mellett, koccantunk, ez az én hibám volt. Az új rajtnál megpróbáltam kívülről előzni Modenát, mert azt gondoltam, ő belülre megy, de nem oda ment. Keresztül ment előttem, a kerekeink összeértek, ezzel vége volt a napomnak". A futam után Senna magához intette Schumachert, és veszekedett vele. Egy híres kép készült erről, melyen egy McLaren szerelő tartja vissza Ayrtont, hogy ne menjen túl közel a némethez, bizony attól kellett tartani, hogy Senna ütni fog.

Az évadban Mansell menetelése közben, majd a hungaroringi megkoronázása után is Schumi gyakran a 3. helyért harcolt Sennával. A kerpeni Belgiumban megérdemelten nyerte első futamát. Közben kicsúszott, de visszatért az útra, hogy győzzön, közben megfutotta - életében először - a leggyorsabb versenykört. Nézzük most részletesebben ezt a versenyt, a kronológia szerint.

Első szabadedzés: 1.Mansell 1'52,675- 2.Patrese +1.591 - 3.Senna +1.842 - 4.Boutsen +3.291 - 5.Schumacher +3.419 - 6.Brundle +3.514.

Első kvalifikációs edzés: 1.Mansell 1'50.545 - 2.Senna +2.198 - 3.Schumacher +2.676 - 4.Patrese +3.012 - 5.Alesi +3.893 - 6.Berger +4.097

Második szabadedzés (esőben): 1.Schumacher 2'13.261 - 2.Mansell +0.715 - 3.Berger +1.346 - 4.Lehto +3.002 - 5.Brundle +3.177 - 6.Alesi +3.498

Második kvalifikációs edzés (esőben): 1.Mansell 2'07.693 - 2. De Cesaris +3.648 - 3.Alesi +3.667 - 4.Schumacher + 4.077 - 5.Boutsen +4.460 - 6.Lehto +4.539

Mivel a második edzésnapon, szombaton végig esett, a korábbi, még pénteki köridők nyomtak a latban. Tehát így festett a belgiumi rajtrács eleje:


1. Mansell Williams 1'50,5452. Senna McLaren 1'52.7433. Schumacher Benetton 1'53.2214. Patrese Williams 1'53.557
A rajt után Senna átvette az első helyet, Patrese pedig lerajtolta Schumit. A 2. körben aztán Mansell visszavette a vezetést, mögötte jött már Patrese, majd Senna és Schumi. Ekkor a Benettonos csapattárs Brundle megelőzte Schumit, Mansell kiment a depóba. A sorrend: 1. Patrese - 2. Senna - 3. Brundle - 4. Schumi. Majd mindkét Benettonos kiment a depóba, és Schumi itt került Brundle elé. Mansell hamar visszakerült az élre, de közel volt hozzá Schumacher. A verseny második felében a német egyre jobb köröket ment, tizenegy alkalommal futott két percen belüli kört, mindenkinél gyorsabban hajtott, a 39. körben elérte a nap legjobb idejét, 1'53.791-el.

Az utolsó 11 kört már ő vezette, és könnyedén győzött 36.5 másodperc előnnyel Mansell előtt! Ez volt élete 18. Forma-1-es futama - pont itt kezdte pályafutását tavaly egy zöld Jordanban - éppen most ért újra körbe a cirkusz vándorlása, milyen kicsi a világ! Az összetett pontversenyben - élete első teljes szezonjában - a harmadik helyen végzett. Bődületes dolog kimondani, megelőzte Sennát és Bergert, és a második helyről sem sokkal maradt le!

Az 1992-es vb végeredménye:

Poz. Pilóta Csapat Pont1. Mansell Williams 108 2. Patrese Williams 56 3. Schumacher Benetton 53 4. Senna McLaren 50 5. Berger McLaren 49 6. Brundle Benetton 38

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!