1994 úgy kezdődött, hogy a teszteken remekül futott a Benetton B194-es. A Ford új, Zetecre keresztelt motorja meglepően jól teljesített. A nagyszerű Williams-Renaulthoz igazolt Senna nem lehetett olyan nyugodt, amilyennek a papírforma szerint gondoltuk. Az első futamon Brazíliában a tankolás lehetőségével élve mindenki igencsak felgyorsult. A szokásához híven erősen kezdő Senna elhúzott az első néhány körben, de aztán Schumacher a bekékült Benettonban keményen ráhajtott, és folyamatosan hozta vissza a másodperceket. Már a 8. körben lekörözték az utolsót! Kimentek a boxba tankolni, Senna ment be elsőnek, de Schumacher jött ki előbb! Ezen a ponton Senna rohanhatott az eredmény után, igyekezetét a kapkodásig fokozta, aminek következtében hibázott, későn vette ki a kanyar ívéből a Williamst, a korai gázadás eltolta a hátulját, lefarolt az útról, és kiesett. Nem tudta volna elfogadni a második helyet odahaza. A nézők rögtön elindultak hazafelé, nem akarták látni Schumacher örömünnepét...
A második futamot is feladta a brazil klasszis, Schumacher megint nyert, majd következett a horrorisztikus Imola. Schumachernek "csak" végig kellett mennie, megint első lett. Csak végig kellett mennie? Ilyen egyszerű lenne? Ő látta legjobban, legközelebbről Senna falhoz csapódását, a szeme előtt halt meg versenyzőtársa. Ne mondja senki, hogy ez lelkesíti az embert. A FIA gyanúsnak tartotta a Benettont, mert az a rajtnál nem hagyott hátra keréknyomot - egy hétszázötven lóerős autóval, immáron hajtásvezérlők nélkül pedig képtelenség ily simán elindulni - ezért vizsgálatokat rendelt el. Ugyanekkor bebizonyosodott, hogy a Ferrari továbbra is használja az elvileg tilos kipörgésgátlót, a tartalék pilóta Larini szólta el magát a sajtó előtt. A McLaren-Peugeot sem akarta csak úgy levetni a drága pénzen kifejlesztett elektronikáját, Hakkinen és Brundle autójában a magasabb sebességi fokozatokat egy automatikus rendszer kapcsolta. Hisztérikussá vált a feljelentési hajlam: már egymás kukájában is turkáltak a csapatok. A Ligier pl. talált a Sauber szemetesében olyan skiccet, amely a svájci gárda elektronikus kipörgésgátlójáról árulkodott.
Ezután következett Monaco, ahol Michael elérte első pole-pozícióját. A versenyzők - tisztelettel adózva Sennának - üresen hagyták az első rajtkockát. Schumacher újfent győzött, már negyedszer egymás után, bombaformában volt. (Sajnos ezen a hétvégén sem kerülte el a Grand Prix pilótákat a félelem: Karl Wendlinger a csütörtöki szabadedzésen az alagút után képtelen volt lefékezni, és a saroknál egy víztartályba ütötte a fejét. Kómába esett. Csapata némaságba burkolózott, és visszalépett a versenytől.)
Barcelonában az olasz Montermini helyettesítette a halálos balesetet szenvedett Ratzenbergert, de az edzésen óriásit bukott, jöhetett újra a mentőhelikopter. Itt indulhatott el megint Eddie Irvine (lejárt a büntetése), a kocsikra plusz szárnyakat szereltek fel a megrettent konstruktőrök, valahogy pótolni akarván az FIA által versenyenként csökkentett leszorító erőt. Ezen a futamon a 11. körtől fogva Schuminak csak az 5. sebességi fokozat működött kocsijában, amellyel a második helyen ért a célba. Az jelentett óriási problémát, hogy amikor beállt tankolni, hogyan fog elindulni 5. fokozatba maradt váltóval. Megoldotta, elindult, méghozzá kétszer is. Az gyakran előfordul a sportágban, hogy a versenyző időlegesen vagy akár végleg elveszít egy-egy sebességi fokozatot, de aznap Schumacher az összeset elveszítette, csak egyetlen maradt, abban ragadt be a váltó. A versenyt úgy futotta le, hogy csak a fékkel és a gázzal variálhatott, pedig pont itt volt egy mesterséges lassító, amely a 12 méter széles pályát 4 méterre szűkítette. Schuminak pedig ötödik fokozatban kellett rajta átmennie minden egyes körben. Nem volt akármilyen mutatvány!
A brit futamon óriási botrányt kavart, hogy amikor elhúzott Hilltől, kitették neki a fekete zászlót, ami a versenyből való kizárást jelenti. Ezt (állításuk szerint) azért szabták ki Schumacherre, mert a felvezető körben gumimelegítés közben kigyorsítva megelőzte Hillt, ami abszolút jogos észrevétel volt. De mások is elkövették ezt a szabálytalanságot, Hakkinen, Berger és Blundell is előzött ideiglenesen a felvezető körben, mégis csak Schumachert büntették meg, mert nem engedhették meg, hogy megint ő nyerjen! Hét futam után 66 ponttal rendelkezett, és az angol GP volt a sorozat 8. állomása. A szabályok szerint a vétkest legkésőbb 15 perccel a kihágása után értesíteni kellett volna, ekkor azonban már a 30. percen is túl voltak. (A 15. percben még nem vezetett annyira Schumacher!). Briatore a helyszínen - még melegében - panaszt tett erre hivatkozva, ezért a bírák Schumacher kizárását egy enyhébb büntetésre mérsékelték. Így lett második, végigfutott, de nem sejthette, hogy elveszik tőle azt a 6 vb-pontot is. A dobogón még ott állt Hill, Schumi, Alesi - Lady Diana konzervatív szabású sötét kosztümében átadta a megfelelő díjakat, s egy óra múltán törölték Schumachert az eredményekből. A világbajnokság hivatalos pontversenye tehát így állt: Schumacher 66 pont - Hill 39 pont - Berger 27 pont - Alesi 19 pont - Barrichello 10 pont (stb.)
Ezután Hockenheimben, hazai pályán kiesett, miután a makacs Bergert üldözte, de az előzéshez ütközést kellett volna kockáztatnia - ezért inkább előrehozta a kerékcserét, hogy a pályán majd elkerülje Bergert. Csakhogy autója leállt, lekormányozta a fűbe, game over. Itt történt a csapattárs, Verstappen horrorisztikus tankolása, ami után a Benettont azonnal bevádolták: mindezt megérdemelték, mert csalnak a tankolásnál. A szövetség úgy találta, hogy kiszereltek egy szűrőt a tankoló-csatlakozóból, biztosan azért, hogy ezáltal gyorsabban áramolhasson át rajta az üzemanyag - ezt sebtiben összefüggésbe is hozták Verstappen kocsijának meggyulladásával. Példás kirakatpert kerekítettek belőle. (A tankoló tömlő kettős falú, a belső csőben folyik az üzemanyag, a két tömlő közötti résben pedig visszaszivattyúzzák a tankból kiszoruló levegőt. Aznap reggel azt a szűrőt vetette ki a Benetton technikai igazgatója, amely a visszaáramló levegőt szűrte, mert alkatrésznek kellett használniuk a másik berendezéshez). Az egységesített és mindenkinek kötelezően előírt tankoló készülék egyébként teljesen alkalmatlan volt a Forma-1-re, hiszen eredetileg helikopterek számára építették. Hovatovább mind a szállításához, mind a kezeléséhez plusz emberek szükségeltettek, ami tovább srófolta a kiadásokat.
A Magyar Nagydíj előtt teljes volt a bizonytalanság, hogy indulhat nálunk, avagy sem. A vizsgálat ekkor még javában tartott. Én egy telefonfülkéből jelenthettem csütörtökön este a Rádió Egernek, hogy a műszaki gépátvételen szabályosnak bizonyult a Benetton-Ford B194-es, indulhat Schumi a magyar futamon. Reméltük, hogy ennek hatására még több magyar néző látogat ki a pályánkra (németekből már akkor kínosan sok volt). Kedvencük a jól bevált többszöri tankolással teljesítette a futamot, teljesen leiskolázta Hillt. A taktika alapja az a terelő-szivattyú rendszer volt, ami a kocsi két tartálya között oda-vissza pumpálta az üzemanyagot. Jól tudjuk, hogy a hatalmas utasszállító légibuszok, vagy a Concorde is élt ezzel a módszerrel, a tüzelőanyagot a kedvezőbb helyre áramoltatták át, ezzel biztosítva az ideálisabb egyensúlyi helyzetet. Ne feledjük: ezt a "húzást" a Forma-1 műszaki szabályzatának egyik pontja sem tiltotta.
Belgiumban mindkét edzésnapon esett az eső, lehetetlen volt normálisan beállítani az alvázmagasságot, amelynél az a bizonyos falap nem kopik el. Schumacher vezetőhelyen négyet perdült, remekül megfogta az autót, és mintha mi sem történt volna továbbhajtott, megnyerte a futamot. A falap kopottságára való hivatkozással kizárták, így Hill kapta a 10 pontot. Sőt, miután még így is maradt a németnek 21 pont előnye (a Benettont szüntelenül csalással vádolták) két futamról (?) eltiltották. A büntetés már Imola óta a levegőben lógott. A san marinói tragédiák miatt Briatore a többi csapat aláírásával mellékelt nyílt levélben bírálta Mosley-t, az 1994-re a mezőnyre erőltetett átgondolatlan, és túl drasztikus szabálymódosítások miatt. Emlékezzünk, ekkor tiltották be az elektronikus felszereléseket, mint pl. a kipörgésgátló és a blokkolásgátló - csakhogy ezek legalább oly mértékben szolgálták a menetbiztonságot, mint a gyorsaságot! A szoftverekkel vezérelt irányítási rendszerek sosem a versenyző kényelmét biztosították, hanem elsősorban a kerék-út kapcsolat javítását, a hatékonyabb menetdinamikát, az autó jobb uralhatóságát. Mosley alig várta, hogy visszavágjon Briatorének ezért a kínos nyílt leveléért. Schumacher fölénye most tálcán kínálta ehhez a lehetőséget.
Az Autó Magazinban így írt erről Fekete András: "Schumacher a hét vesztese, de a csapata büntetlen, pedig az sértette meg a szabályokat" Ha csalt volna a Benetton, akkor a csapattárs Lehto ill. Verstappen autójának is szárnyalnia kellett volna. Ehelyett Schumacher nem ritkán 10 hellyel megelőzte csapattársát az edzésen, és simán rávert egy kört a versenyen. Akkor felcsendült az új vád, csak a német pilóta kocsija van buherálva. Egyszerűen nem tudták, vagy inkább nem akarták elhinni, hogy ennyire erős versenyző. Eltiltásával megfosztották attól a lehetőségtől, hogy történelmet írjon. Már Monzában könnyűszerrel világbajnok lehetett volna, és ezzel ő vált volna a sportág legfiatalabb királyává, megdöntve Emerson Fittipaldi rekordját.
Schumi a brit szabályalkotók nyomására kispadra ítéltetett, tévén nézte a futamokat, tehetetlenül. Mindkét versenyt megnyerte Hill - de egyikre sem lehetett büszke. Monzában Alesi gyorsabb volt, utolérhetetlen, de kiesett az élről, Estorilban pedig a tartalékos Williams pilóta, egy bizonyos David Coulthard nyert volna, de átadta a győzelmet Hillnek, mivel annak jobban kellett a pont. Coulthard élete első győzelméről mondott le, hogy Hillnek kedvezzen! Így szerzett 20 pontot Hill, és az eredeti 45-ről 21 pontosra diétáztatott Schumi előnyből immáron csak 1 maradt.
Amikor újra rajthoz állhatott, kipihenten, szomjasan a sikerre, megszégyenítő vereséget mért Hillre (Jerezben), még egy plusz kerékcserét is bevállalt a kerpeni rakétaember, így Damon megúszta 24 másodperc hátránnyal. Teljesen egyértelmű volt, hogy Hill egyszerűen nem rúghat labdába mellette. Maradt még két futam, és az állás: Schumacher 86 pont, Hill 81 pont. A jerezi Európa Nagydíj krónikájához tartozik, hogy Frentzen (Sauber) enyhe ételmérgezést kapott, erős hasmenéssel járót. Csapata egy pottyantózacskót szerelt a vezetőfülkébe, nem tréfálok.
Japánban az eső és a sok baleset miatt behívták a biztonsági autót, majd amikor Brundle kicsúszva elütött egy rossz helyen álló pályabírót - a szerencsétlenért bejött egy mentőautó -, le is állították a versenyt, piros zászlóval. A sorrend ez volt a félbeszakításkor: 1. Schumacher - 2. Hill - 3. Mansell. Eredetileg öt pont előnye volt Hill előtt, de ha ott végleg megállítják a futamot, csak fele pontot osztanak ki, és az előny 5-ről csupán 7 pontra nő. Ezzel ő nem volt elégedett, ez látszott rajta. A piros zászló felmutatása után a résztvevők tanácskozni kezdtek. Schumi és Mansell a rajtrácson beszélgetett, a német láthatóan mielőbb folytatni akarta a versenyt. A pilóták közül néhányan felmentek a lépcsőn a versenyigazgatóhoz.
A futamot folytatták, két részletben futották, az első részletet hozzáadták a másodikhoz. Közben a Benetton sátrában Brawn kiszámolta, hogy Schumacher 3 boxkiállással megnyerheti a versenyt, úgy, hogy a cél előtt 2 körrel átveheti az első helyet. Csakhogy a biztonsági autó felborította ezt a taktikát, amikor három csoszogós körre kényszerítette a mezőnyt, és ez a 2 kör hiányzott a hajrázó Michaelnek a futamgyőzelemhez. Hill így megmenekült, és nyerhetett.
Az Ausztrál Nagydíj egyik szenzációja nem az volt, hogy Mansell kijelentette, mindenben segíti Hillt, hanem az, ahogy vívott az első rajtkockáért. Schumacher tudta, hogy ez lesz a legfontosabb verseny, ráadásul ő nem számíthatott új csapattársa (Herbert) segítségére, aki hátrébbról indult. Egyedül volt, ahogy egész évben. A Benetton "egy autós" csapat volt. Ezúttal a kelleténél többet kockáztatott, hogy megszerezze a pole-pozíciót. Az edzésen az egyik kanyarba olyan meredeken ment bele, hogy a szegély megdobta autóját, az rövid pattogás után a falhoz vágódott és összetört. Ez lényeges momentum volt, meglepő tőle, döntő hiba, méghozzá a döntő pillanatban. Túl fiatal még a bajnoki címhez, no csak, talán nem is bírja el a rá nehezedő nyomást? Schumacher hiába dominált egész évben, már régen megnyerte volna a világbajnokságot, de nem engedték neki, és még mindig - utoljára is - bizonyítania kellett.
Adelaide csatája örökre vitatott marad (erre mérget veszek), mert csak 1 pont előnye volt annak a versenyzőnek, aki az idényben tönkreverte a másikat. Hill először az évadban tartotta a lépést Schumacherrel, majd amikor a német pilóta kicsúszott és érintette kerekével a betonfalat, megpróbálta megelőzni a pálya legrövidebb egyenesében. Mindig, még ma is hallani olyan makacsul elvakult hangokat, hogy Schumacher aljas módon kiütötte társát a versenyből. Nézzük meg az incidenst több oldalról is: Hill elégszer halhatta már az 1994-es szezonban, hogy gyáva, alamuszi, nem hajt erővel (emlékezzünk, hogy Senna Brazíliában simán lekörözte), és most is a fejéhez vágták volna, hogy nyuszi volt, amikor ott volt a nagy lehetőség!
Amikor Schumacher visszatért a pályára, (autójának semmi baja nem lett) a legrövidebb egyenes következett. Hill megérkezett mögé, de ekkora a Benetton is felvette a pályaszakasznál megszokott sebességet. Hill kívül próbált előzni, de közben Schumacher kihúzódott, hogy jobban levághassa a kanyart. Közben elértek a kis egyenes közepére, amikor is Hill hirtelen irányt váltott, keresztben átvágva most a belső oldalt célozta meg, és a kanyar előtt nem fékezett. Schumacher az ideális íven haladva befordult, és a Benetton oldalszekrénye hozzáért Hill bal első kerekéhez. Ennek még semmi következménye nem lett volna. Így még be is fordulhattak volna, egymás mellett, mint a gokartok. Viszont Hill erőteljesen fékezett, így a Benetton jobb hátsó kereke már átugratott Hill bal első kerekén, ennek következtében tört el a Williams első felfüggesztése. Nem igaz tehát az, hogy Schumacher ráhúzott Hillre, és azért esett ki a brit. A ráhúzástól még nem sérült volna meg a Williams-Renault.
A legtöbb ember rosszul emlékszik: azt ajánlom nekik, nézzék meg videón, nemcsak kívülről, hanem a Hill és Schumacher autójából készült felvételeket is, és el fognak gondolkodni! Lesz, aki újraértékeli a dolgokat! Az ütközés jól mutatja, milyen erők szabadultak fel: Schumacher autója két kerékre állt, majd a szemközti gumifalba zuhant. Michael az ideális íven autózott, ő volt elöl, joga volt a fordulás ívét megválasztani. Senki nem hibáztatja Hillt, hogy ki akarta lökni Schumachert, teljesen gyanú felett állt, pedig ez volt az egyetlen módja, hogy legyőzze. Minden ütközéshez 2 ember kell, nem fair az egyik szándékát eleve kizárni! Hill látta, hogy a Benetton a falhoz ért, talán semmi baja se lett, itt a soha vissza nem térő alkalom, de rossz helyet választott az előzésre. A sebeit nyalogató angol sajtó jóvoltából röpködtek olyan hírek, hogy az FIA elveszi Michael vb-címét. A Daily Mirror ezüsttálcát adományozott Hillnek, ezzel a felirattal: "1994 Igazi Világbajnokának". Megfeledkeztek arról, hogy Damon Hill egész évben másodlagos szereplő volt. Angliában mögé utasították, Belgiumban kizárták előle Schumachert, ezt a győzelmet ajándékba kapta. Csak akkor volt erős, amikor a német nem vett részt a futamon, de eközben is csak szerencsével vagy csapattársi segédlettel bírt, tudott nyerni. Én még nem láttam ilyen gyámoltalan "igazi világbajnokot". Összességében a szabályalkotók Schumachertől levontak 16 pontot, és ráadásul két futamról eltiltották, Hill pedig kapott + 8 pontot, és még két futamot.
Németország ünnepelt, de azért néhány lap józan önmérsékletre intett. A Süddeutche Zeitung például eltúlzottnak tartotta, hogy Schumit a legnagyobb német sportolók közé sorolják. A müncheni újság sportrovatának vezetője úgy gondolja, hogy Max Schmeling, Franz Beckenbauer vagy akár Boris Becker azért vált példaképpé Németországban, mert emberileg is rengeteg pluszt nyújtottak. Ettől Schumacher még messze van. A General Anzeiger úgy látta, hogy túl sok botrány volt 1994-ben, és ez árnyékolta be a világelső személyiségét. A Berliner Tageszeitung elismerte Schumacher heroikus küzdelmét, de kérdőre vonta a német ipart, hogy pilótájuk miért nem egy Mercedest vezetett, azok után, hogy ezer szállal kötődött a márkához.
A döntő futamot a Schumacher család Kerpenben nézte televízión (Kölntől 20 kilométerre), ám még csak pezsgőt sem bontottak, amikor hajnali 5 óra 28 perckor bizonyossá vált: Michael az első német Forma-1-es világbajnok. "Mama nem szereti a pezsgőt, papa pedig éppen akkor indult, hogy nagyhajós vitorlás vizsgát tegyen" - mondta a 19 éves Ralf Schumacher.
Az 1994-es vb végeredménye:
1. Schumacher Benetton 92 pont
2. Hill Williams 91 pont
3. Berger Ferrari 41 pont
4. Hakkinen McLa 26 pont
5. Alesi Ferrari 24 pont
6. Barrichello Jordan 19 pont
Folytatás a jövő héten következik...