A hazai közönség az elmúlt 11 évben, a 2004-es szezont kivéve megszokhatta, hogy van kanadai pilóta a rajtnál, ráadásul éppen az oly nagyra tartott Gilles Villeneuve fia, Jacques. Az 1997-es világbajnok tavaly kiszállt a száguldó cirkuszból, de ez nem szegte kedvét a kanadaiaknak, minden bizonnyal idén is telt ház lesz, hiszen errefelé nagyon népszerű a sportág.
Hol van már Monaco!
Majd két héttel ezelőtt Monacóban a McLaren-Mercedes félelmetes fölénnyel verte a mezőnyt, és kettős győzelmet aratott. A monte-carlói körözés után azonban mégsem erről beszélt a nagyvilág, hanem az angolokkal az élen a legtöbben azért lázadtak, hogy Hamiltonnak kellett volna nyernie, de a csapat vezetés ezt nem engedte. Az ügyben a FIA is vizsgálatot indított, de végül felmentette a McLarent, ami ha kicsit is józanul gondolkodunk, teljes mértékben érthető is.
Az újonc Lewis Hamilton sikerei miatt vérszemet kapó szigetországi firkászok azóta már lehiggadtak, és a világbajnoki pontversenyben élen álló csapat, a McLaren is kijelentette, Kanadában aztán már tényleg nem szólnak bele pilótáik versenyébe. Persze azért ne higgyük, hogy amennyiben ismét előkelő pozíciókban autóznak majd az ezüstnyilak, akkor Ron Dennis valamiféle kódolt üzenetben nem fogja majd nyugalomra inteni övéit.
Fernando Alonso tavaly győzni tudott a Villeneuve-pályán, igaz, akkori Renault-ja párját ritkította a mezőnyben. A spanyol idén az MP4-22-est próbálhatja meg sikerre vezetni. Ugyanez a célja habzó szájú csapattársának, az újonc Hamiltonnak is, aki bár pontszámok tekintetében tartja a lépést spanyol kollégájával, pályafutása első győzelme csak nem akar összejönni neki.
Lépéselőnyben a Ferrari?
Könnyen elképzelhető viszont, hogy a montreali hétvége nem elsősorban a McLarenről szól majd, hanem a konstruktőrök versenyében már 20 pontos hátrányt összedolgozó Ferrariról. A vörösök autóinak ugyanis sokkal jobban fekszik a gyors vonalvezetésű kanadai pálya, ehhez kétség sem férhet, ezt igazolták a legutóbbi tesztek is.
Az elmúlt napokban többek által megkritizált, a legutóbbi két futamon kerek egy pontot összehordó Kimi Raikkönen végre bizonyíthatja, hogy Barcelona és Monaco csak amolyan kisiklás volt részéről. Ugyanakkor éppen emiatt a finn pilótán nagy a nyomás, hiszen több hibát már nem igazán engedhet meg magának, hátránya már most is 15 pont az éllovas McLaren-duóval szemben. Persze Raikkönent sem kell félteni, nehéz helyzetben is tud ő precízen vezetni, a Ferrari továbbra is ütőképes, és a hoki világbajnokság is lezajlott már, így a Jégembernek már csak a futamra kell koncentrálnia.
Felipe Massa valamivel jobb helyzetben van szőke csapattársánál, a brazil ugyanis idén már kétszer is felállhatott a dobogó legmagasabb fokára, és őt csak ötpontos szakadék választja el Alonsóéktól, ráadásul jó formában is van.
Futottak még...
A formájukra persze a mezőnyből többen sem panaszkodhatnak. A legnagyobb lélektani plusszal talán a Renault csapatának rutinos versenyzője, Giancarlo Fisichella utazik Montrealba, hiszen a francia gárda év elején amatőrök gyülekezetére emlékeztetett leginkább, ám az utóbbi két futam, különösen a monacói már lényegesen jobban sült el számukra. Tavaly Alonso révén győzött a csapat, Fisichella negyedik lett, igaz az még egy másik Renault volt. Az olasz rutinját felhasználva a hétvégén is maradandót alkothat.
A futam előtti esélylatolgatások állandó résztvevője a BMW, a németek a dobogóra hajtanak, ami eddig még nem jött össze nekik, igaz már négy negyedik helyet is sikerült begyűjteniük. A kék-fehér versenygépeknek fekszik a montreali aszfaltcsík, Heidfeldről és Kubicáról pedig jól tudjuk, remek pilóták.
Ha a Red Bull Racing szerelői a váltó hibáit ki tudták javítani az elmúlt napokban, akkor David Coulthard és Mark Webber is előkelő pozícióban fejezheti be a kanadai keringőt. A Honda bivalyerős motorja révén okozhat némi meglepetést, és a Toyotánál is valami hasonlóban reménykedhetnek. Apropó, Toyota! Ha Ralf Schumacher kezei közül a hétvégén nem szalad ki valami pozitívan értékelhető eredmény, akkor a német valószínűleg hamarosan tényleg rákerül arra a bizonyos lapátra.
A bukmékereknél Alonso a favorit
A jelentősebb fogadóirodákban természetesen mindenki felteheti a pénzét kedvencére, vagy éppen arra, akit a legesélyesebbnek tart a hétvégi győzelemre. A legkisebb nyereményszorzóval szinte kivétel nélkül a tavalyi győztes, Fernando Alonso rendelkezik. A spanyol után többnyire a két ferraris győzelme jelent legkevesebb nyereményt, Hamilton esetleges sikere a legtöbb helyen négyszeres pénzt ér.
A Kanadai Nagydíj után persze a fogadásra szánt pénzünk kétezerszeresét(!) is követelhetjük. Erre persze vajmi kevés esély van, hiszen ehhez Kanadában magyar idő szerint vasárnap este fél kilenc magasságában a spykeres Christijan Albersnek kellene először áthajtania a célvonalon.
A monacói hasonlatosság
Mivel idén egységes gumikat használnak a csapatok, ezért a versenyt nem a kaucsukkarikák fogják eldönteni. A mesterséges szigetre épített pályán a hosszú egyeneseket technikás sikánok kötik össze, vagyis a pilóták közepes leszorítóerőt létesítő szárnybeállításokkal operálnak majd. A verseny alatt nagy sebességről (a tízhengeres motorok idejében 340 körül volt a végsebesség Kanadában) elég gyakran kell lefékezni az autót, ami természetesen megbízható fékeket igényel.
A kanadai aszfaltcsíkon Monaco-feelingje támadhat a pilótáknak, hiszen a Circuit Gilles Villeneuve is részben utcai pálya, itt is közel vannak a palánkok, bár nem annyira, mint Monte-Carlóban. Montrealban is viszonylag kevés futamot rendeznek, éppen ezért itt is igen csúszós az aszfalt, amit a pénteki szabadedzéseken általában elég sokan testközelből meg is tapasztalnak.
A célegyenes előtti utolsó kanyarban a fal például egészen közel van a pályához, ezt olyan világbajnokok, mint Jacques Villeneuve, Damon Hill vagy Michael Schumacher is meg tudják erősíteni, hiszen pályafutásuk során egyszer-egyszer mindannyian itt végezték, amit emiatt a bajnokok falaként is emlegetnek. Idén egyetlen világbajnok van a mezőnyben, Fernando Alonso, így a spanyol lett a fal legpotenciálisabb áldozatjelöltje...
Alonso 2006-ban tarthatatlan volt
Tavaly lényegesen hígabb volt az élmezőny a Kanadai Nagydíj előtt, igaz ehhez minden bizonnyal az is hozzájárult, hogy a montreali futam az idény kilencedik állomása volt (most a hatodik). Egy éve az akkor is világbajnoki címvédő Fernando Alonso öt győzelemmel a tarsolyában és 23 pontos előny birtokában érkezett a juharleveles nagyvárosba.
Az akkor még Renault-val száguldozó spanyol könnyedén szerezte meg szombaton az első rajtkockát, mellőle pedig csapattársa és egyben hátvédje, Giancarlo Fisichella rajtolhatott. Az egyik trónkövetelő, Kimi Raikkönen a harmadik, a legnagyobb rivális, Michael Schumacher csak az ötödik helyről indult.
A versenyen aztán a világbajnokság állását különösebben befolyásoló esemény nem történt, Alonso végig vezetve nyert, a spanyol könnyűszerrel visszaverte az utolsó előtti körig a második helye autózó Raikkönen próbálkozásait is.
Alonso egymás után negyedik tízpontos futamát elkönyvelve, összességében pedig már a kanadai volt a hatodik sikere 2006-ban. A második helyet Michael Schumacher kaparintotta meg, aki az utolsó körben a hibázó Raikkönentől "kapta" az ezüstérmet. Tavaly a biztonsági autó többször is "beszállt" a körözésbe.
A 2006-os Kanadai Nagydíj végeredménye:
Poz Pilóta Csapat Idő 1. Alonso Renault (M) 1h34:37.308 2. M.Schumacher Ferrari (B) + 2.111 3. Raikkönen McLaren-Mercedes (M) + 8.813 4. Fisichella Renault (M) + 15.679 5. Massa Ferrari (B) + 25.172 6. Trulli Toyota (B) + 1 kör 7. Heidfeld BMW-Sauber (M) + 1 kör 8. Coulthard Red Bull-Ferrari (M) + 1 kör 9. Button Honda (M) + 1 kör10. Speed Toro Rosso-Cosworth (M) + 1 kör11. Klien Red Bull-Ferrari (M) + 1 kör12. Webber Williams-Cosworth (B) + 1 kör13. Liuzzi Toro Rosso-Cosworth (M) + 2 kör14. Monteiro MF1-Toyota (B) + 4 kör15. Szato Super Aguri-Honda (B) + 6 körLeggyorsabb kör: Raikkönen, 1:15.841Kiesők:Pilóta Csapat KörVilleneuve BMW-Sauber (M) 59R.Schumacher Toyota (B) 59Montoya McLaren-Mercedes (M) 14Barrichello Honda (M) 12Montagny Super Aguri-Honda (B) 3Rosberg Williams-Cosworth (B) 2Albers MF1-Toyota (B) 1