A verseny azonban nem volt ennyire egyszerű, a biztonsági autó többször is bent volt a pályán, Kubica súlyosnak tűnő balesetet szenvedett...
A safety car miatt az erősorrend teljesen felborult, és leginkább ennek köszönhető, hogy Nick Heidfeld megszerezte a második helyet, míg Alexander Wurz 16 pozíciót javítva harmadik lett.
Ideális körülmények közt kezdődött meg a 39. Kanadai Nagydíj, a levegő 27, a pálya 57 fokosra melegedett fel.
A futamot a két mclarenes pilóta, Lewis Hamilton és Fernando Alonso várhatták a legjobb előjelekkel, hiszen övék volt az első sor. A startlámpák kialvása után nem sokkal viszont a második helyről induló kétszeres világbajnok rontott, így visszaesett a remekül induló Nick Heidfeld mögé.
Hamilton könnyedén őrizte meg első helyét, és nem is várt sokat, körről-körre folyamatosan húzott el a mögötte haladóktól, akik nem tudták vele tartani a lépést. Erre Jenson Buttonnak volt a legkevesebb esélye, hiszen a brit Hondája a rajt után állva maradt.
A futam első pillanatai nem sikerültek túl jól a ferraris Kimi Raikkönennek sem, a finn pilóta a negyedik helyről a hatodikra esett vissza, hiszen ő is elrontotta az első kanyart, így csapattársa, Felipe Massa mellett Nico Rosberg is beférkőzött elé. Raikkönen később újra megcsúszott, így esélye sem volt előrébb lépni.
A mezőny hátsó felében Scott Speed próbált pozíciót nyerni, de manővere kudarcot vallott, bal első kerekével eltalálta Alexander Wurz autójának hátulját. Emiatt a Toros Rosso kerékfelfüggesztése el is tört, így az amerikai versenyző nem folytathatta a körözést.
Alonsónak nem csak a rajt után nem sikerült bevennie az első kanyart, később még többször elfékezte magát a pálya ezen pontján, amit azért is bánhatott, mert Felipe Massa így könnyedén megelőzte őt.
A 23. percben azonban új fordulatot vett a futam! Adrian Sutil lekoccolta a betonfalat az egyik kanyarban és rossz helyen állt le autójával. Emiatt a pályára küldték a biztonsági autót, ami alaposan megkeverte a sorrendet.
A safety car négy körrel később elhagyta a pályát, de csak néhány percre. A 28. fordulóban ugyanis Robert Kubica a hajtűkanyar előtt kissé az egyik Toyotának ütközött, ami elég volt ahhoz, hogy a lengyel elveszítse autója felett az uralmat. A BMW előbb őrületes tempóval nekivágódott a pálya melletti betonfalnak, majd az aszfalton keresztbe csúszva a túloldalon a korlát tövében állt meg a jobb oldalára fordulva. Az autóról három kerék is leszakadt, és rengeteg törmelék maradt a pályán.
A pályabírók és hamarosan az orvosi segítség is megérkezett a lengyel pilótához, és természetesen ismét beküldték a biztonsági autót is. Kubicát még hosszú percekig nem szabadították ki a roncsból, de mint később a pálya orvosi központjában kiderült, a fiatal pilóta szerencsére nem szenvedett súlyos sérüléseket.
Amíg a safety car a mezőny előtt haladt, néhányan újra a bokszutcába látogattak, így a sorrend ismét alaposan átalakult. A pilótáknak idén eddig még nem volt túl sok lehetőségük a biztonsági autós szabályokat begyakorolniuk, talán éppen emiatt valamiféle szabálytalanság miatt Fernando Alonso és Nico Rosberg is stop&go büntetést kapott.
Kicsit később a bokszkijáratban Jarno Trulli és Nico Rosberg mutatott be páros gyakorlatot, az egymás mögött haladó duó megpördült. A fiatal német Williamse néhány pillanatig állva maradt, de a biztonsági autóra ezúttal nem volt szükség, hiszen Rosberg el tudott indulni.
Később Christijan Albers miatt azonban mégis be kellett jönnie a megkülönböztető jelzést használó Mercedesnek, a holland falnak csapata Spykerét. Még a második biztonsági autós szakasz alatt Giancarlo Fisichella és Felipe Massa is akkor jött vissza a pályára, amikor piros volt a lámpa a bokszutca kijáratában. Emiatt a versenybíróság kizárta a két, egyébként pontszerző helyeken autózó pilótát.
A biztonsági autó pilótája viszont az utolsó körökben sem fújhatta ki magát, mivel ismét a pályára rendelték. 15 körrel a vége előtt ugyanis Vitantonio Liuzzi törte össze autóját a célegyenes előtti utolsó sikánban lévő bajnokok falának nevezett betontömbön.
A leintésig a sorrend már nem változott, így Lewis Hamilton történelmi győzelmet aratott, Heidfeld idén először lett dobogós, Wurz pedig óriási meglepetésre harmadik lett. A motorcsere miatt az utolsó helyről rajtoló Heikki Kovalainen negyedik helye is említést érdemel.
Kimi Raikkönen behozta a Ferrarit az ötödik helyre, Takuma Szato pedig nem sokkal a leintés előtt vette le a hatodik pozíciót a gumijai miatt csúszkáló Fernando Alonsót. Az utolsó pontszerző helyet Ralf Schumacher szerezte meg.
Közben kiderült, hogy a brutális balesetet szenvedő Robert Kubica lába eltört, de ennek ellenére a körülményekhez képest jól van.