Pokol a Három szín-trilógiát jegyző lengyel mester, Krzysztof Kieslowski és alkotótársa, Krzysztof Piesiewicz gyermeke. A páros éppen elkészült újabb trilógiájuk, a Menny-Pokol-Purgatórium forgatókönyvével, amikor Kieslowski elhunyt 1996-ban. A Menny-et Tom Tykwer rendezte meg 2002-ben Cate Blanchett-tel és Giovanni Ribisivel a főszerepben (nálunk A gyilkosok is a mennyországba mennek címmel vetítették), A Pokol forgatókönyve pedig a fiatal bosnyák rendezőhöz, Danis Tanovichoz került. Tanovic korábban még csak egy nagyjátékfilmet készített, a 2001-es Senkiföldje című drámát, amely a bosnyák háború egy fiktív pillanatát rögzítette némi fekete humorral fűszerezve, és amely abban az évben elnyerte a legjobb külföldi film Oscar-díját.
A film három lánytestvér, Sophie, Anne és Céline történetét meséli el, akik gyerekkorukban egy traumatikus élményen osztoztak, amelynek következtében apjuk öngyilkos lett, anyjuk pedig tolószékbe kényszerült. A testvérek eltávolodtak egymástól, és külön-külön élik nem éppen tökéletes életüket: Sophie házas, és gyötrődik, mert férje megcsalja, Anne egy idősebb, házas férfi szeretője, Céline pedig feláldozza magát, hogy anyjukat ápolhassa. Céline életében egyszer csak felbukkan egy titokzatos, jóképű férfi, akiről végül kiderül, hogy különleges kapocs köti őt mindhárom lányhoz és félrecsúszott életükhöz.
A három lánytestvért három elbűvölő színésznő formálja meg. Sophie-t Emmanuelle Béart játssza, akit a magyar közönség leginkább a Mission: Impossible-ből ismerhet, de játszott többek közt Jacques Rivette A szép bajkeverő és Francois Ozon 8 nő című filmjében is. A legfiatalabb lányt, Anne-t a belga Marie Gillain alakítja, aki tizenöt éve a Hanta-palinta című vígjátékban tűnt fel Depardieu figurájának lányaként, és Ferzan Özpetek Az utolsó hárem-ében is láthattuk. Talán a Céline-t megformáló Karin Viard a legkevésbé ismert nálunk, de beugorhat Az új Éva című film főszereplőjeként vagy olyan ismert filmek mellékszereplőjeként, mint a Delicatessen vagy Az évszázad gyermekei.
A rendező egy interjúban így magyarázta a Pokol cím filmbeli jelentését: "A poklot gyakran mi magunk teremtjük meg a saját gondolatainkkal... Számomra ezeknek a figuráknak a pokla abban rejlik, hogy nem képesek eljutni egy szituáció lezárásáig. Csak magukban hordozzák, és nem képesek beszélni róla. Ha az ember életében valami szörnyűség történik, a sebet nem igazán lehet begyógyítani, de kialakulhat az emberben egy megfelelő hozzáállás a dologhoz. Az jelenti a kiutat a pokolból, ha próbáljuk ezt megérteni."