1. Tények és következtetések
A klímaváltozás egyes kérdései számtalan szálon kapcsolódnak az általános társadalmi-gazdasági kérdésekhez. Elsőként az ezzel kapcsolatos fontos tényeket és a belőlük adódó következtetéseket vesszük sorra.
A tények, konfliktusok:
- Az emberiség létszáma folyamatosan növekszik és nincs mód ennek mérsékelésére
- Mindenki magasabb életszínvonalon szeretne élni és nincs lehetőség ezt megakadályozni.
- Minél magasabb egy országban az életszínvonal, annál nagyobb az egy főre jut-tó energiafogyasztás. Mivel minden energiafelhasználás végül hővé alakul, ez is fokozza a felmelegedést.
- A növekvő energiafogyasztást (beleértve a közlekedés energiafogyasztását) jelenleg főleg éghető anyagok elégetésével nyerjük, s ezzel üvegházhatású gázokat (széndioxid, vízgőz, nitrogénoxidok, stb.) bocsátunk ki, amelyek a légkörbe kerülve fokozzák a felmelegedést. Ez az a tényező, amelynél elvileg lehetséges hatásos beavatkozás.
- A Földön működnek természetes önszabályozó mechanizmusok, amelyek kompenzálni igyekeznek a klímaegyensúlyt befolyásoló negatív hatásokat. A természet működésébe azonban az ember olyan mértékben beavatkozik, amely miatt az önszabályozó mechanizmusok hatékonysága romlik. Ez az a másik tényező, amelynél elvileg szintén lehetséges hatásos beavatkozás.
Következtetések, lehetőségek:
A melegedési tendencia mérsékelése érdekében rövidtávon lehetséges célszerű intézkedések:
- A villamos energiatermelésben a nukleáris és vízerőművek részesedésének jelentős növelése, egyidejűleg a szén, gáz és olajtüzelésű erőművek visszaszorítása.
- A közúti gépkocsi forgalom korlátozása és alacsony fogyasztású járművek kifejlesztése és elterjesztése.
- Az erdők kiirtásának jogi szabályozó eszközökkel történő megakadályozása, de legalább jelentős korlátozása.
- Az óceánok szénhidrogén és egyéb vegyi anyagokkal való szennyezésének visszaszorítása kiterjedt nemzetközi fellépéssel és hatékony szankciókkal.
- Szakszerű propaganda kampányok bizonyos fogyasztói szokások megváltoztatása érdekében.
- Jogi eszközökkel kellene korlátozni az olyan kereskedelmi reklámokat, amelyek célja a fogyasztókat olyan termékek vásárlására rábírni, amelyekre igazán nincs is szükség, illetve amelyek a fogyasztót arra bíztatják, hogy a még használható háztartási eszközöket dobja ki és vegyen helyette "modernebbet".
- El kellene érni, hogy a környezet és természetvédelmi propagandában elsősorban ne a laikus aktivisták, hanem a hozzáértő szakemberek kapjanak minél nagyobb szerepet. A hosszabb távú lehetséges intézkedések közé tartozhat új energia források (pl. fúziós energia) kifejlesztése és olyan szemlélet váltó gondolkodásmód elterjesztése, amely a szüntelen növekedés helyett a stabil szinten maradást tekinti kívánatosnak.