Ha létezik igazi art rock, akkor Keith Emerson zenéjét mindenképp ide kell sorolnunk, de nála az art jelző nemcsak a zenei stílusok keveredésére, a rock komolyzenével való megtöltésére vonatkozik, hanem az egész munkára, amit a színpadon és a zenéjében csinál. Nála egy előadás valóban művészetté válik, már ha a művészet önmagunk kiteljesítését, illetve a létrehozott anyag teljes átélését jelenti: Emerson szinte eggyé válik hangszerével, néha szerelmesen magára rántja orgonáját, máskor meg, mintha önmagát sanyargatná, korbáccsal veri a billentyűket. Az elektromos orgona pedig szinte emberi jellegűnek tűnik, mindenhonnan lógó huzalaival, számtalan gombjával egy anatómiai szobor hatását kelti - valahogy túl összetett is ahhoz, hogy gépnek lássa az ember. Emerson csak a zongoránál szelídül meg, talán az egyszerű mechanikájú, szemmel látható logika alapján működő hangszer, nem engedi meg az azonosulást.
Persze Emerson is a zongorával kezdte, afféle csodagyerekként robbant be szűkebb hazája, az angliai Worthing zenei életébe: már tizennégy évesen elkápráztatott mindenkit szenzációs játékával. Később - még mindig tinédzserként - Londonba költözött, hogy szélesebb réteg előtt is kipróbálja magát. Kezdetben olyan, mára már jobbára elfeledett zenekarokban játszott, mint a V.I.P.'s vagy a Garry Farr and the T-Bones. Az utóbbi zenekar mentora, T-Bone Walker ugyan a modern blues egyik úttörő gitárosa volt, előnevéről mégis inkább T-Bone Burnett jut már az ember eszébe - őt A világ végéig című Wenders-filmben hallhattuk, de ő hangszerelte át Johnny Cash egyes számait is A nyughatatlan című mozihoz.
Emerson első, máig emlékezetes szereplése a The Nice nevű zenekarhoz kötődik. A banda kezdetben az Ike és Tina Turnerrel (illetve a köréjük kerekített formációval, a The Ikettesszel) startolt P.P. Arnoldot kísérte, de aztán hamar önállósította magát. Bár a The Nice mindössze három évig létezett, mégis az angolszász zene fontos összekötőjévé vált a hatvanas és a hetvenes évek között: azzal, hogy a rockba bluesos és klasszikus zenei elemeket csepegtetett, gyakorlatilag lerakta a híd alapjait a hatvanas évek elnyújtott, pszichedelikus hippirockja és a következő évtized progresszív rockzenéje közé.
Aztán - 1970-ben - következett az igazán nagy dobás, az Emerson, Lake & Palmer. A zenekar neve nemes egyszerűséggel a tagok vezetéknevéből adódott össze, ami azt az érzést kelti, mintha ideiglenes, jam session-jellegű formációról volna szó. Kitágítva a dolgot, valahogy így is indult az egész, hiszen a The Nice és a King Crimson (ahol addig a másik tag, Greg Lake működött) már korábban találkozott egymással. A duóhoz csatlakozott az Atomic Rooster korábbi dobosa, Charles Palmer is - így alakult ki egy zenekar, amely úgy vált nemcsak hogy működőképessé, de később korszakalkotóvá is, hogy nem szerepeltetett a zenéjében szólógitárt. Amíg Emerson a billentyűs hangszereket működtette, Palmer pedig a dobokat püfölte, addig Lake az énekesi és a basszusgitárosi szerepet töltötte be az együttesben.
Az ELP kezdetben - a tagok előéletének megfelelően - The Nice-, illetve King Crimson-számok feldolgozásával próbálkozott, de aztán sokkal visszább nyúlt az időben, és ezzel együtt zenei stílusok tekintetében is. Felfedezték maguknak a klasszikus (értsd: komolyzenei) szerzőket, akiknek zenéje remek talaj volt a kísérletező kedvű művészek számára. Az ELP első, ilyen profilú (és tegyük hozzá, lenyűgöző) produkcióként az Egy kiállítás képei-t állította színpadra Muszorgszkijtól, majd jött Csajkovszkij Diótörő-je, de első lemezükön szerepel például Bartók Allegro Barbaro című művének feldolgozása is (a The Barbarian címet kapott nyitószámról van szó).
Az ELP a szimfonikus zene és a rock elegyítésével végül olyan mély színt kevert ki a palettán, ami addig nem is igen létezett, egyszerre található meg benne az impozáns, gótikus sötétség és ugyanennek a gótikának a könnyed felfelé törése is. Még ennél is többet jelent azonban, hogy ezzel nemcsak a kritkusok, de a hallgatóság kegyét is elnyerték: végülis a Jethro Tull és a Yes zenéjét emelték magasabb szférába, úgy, hogy közben a közönség számára is többé-kevésbé érthető, de mindenképpen élvezetes maradt, amit csináltak. A tagok virtuóz hangszer-kezelésével és a precíz szerkesztéssel az ELP-nek még egy olyan műfajban is sikerült helyt állnia, amelyben tényleg nagyon profinak kell lenni, ha el akarjuk kerülni a gyermetekség és a közhelyszerűség csapdáját: a mesejáték műfajáról van szó, amelyre az ELP második lemezével, az 1971-ben megjelent Tarkus-szal mutatott egy jó példát.
Emerson aztán az ELP felbomlása után is megmaradt annak, aki mindig is volt: kísérletező kedvű, a zenét minden idegszálával érző, de a többi művészeti ágtól sem teljesen idegenkedő művésznek. A filmzenéken kívüli, első szólólemezét, a Honky címet kapott korongot a Karib-szigetek világa ihlette, de készült olyan albuma is, amelyen klasszikus karácsonyi dalokat dolgozott fel, a maga sajátos módján. Említettük filmzeneírói munkásságát, ő jegyzi például az olasz kulthorror, az Inferno és a Sylvester Stallone főszereplésével készült Fantom az éjszakában zenéjét is. De ami talán érdekesebb, az Emerson szembetűnő vonzódása a comic, illetve az anime műfajához: ő volt a zeneszerzője a Harmagedon című japán animációs filmnek, de az ő dallamait hallhatjuk az Iron Man című rajzfilmsorozatban is.
A zenész nemrég elektronikus zenei fejlesztéséért kapott díjat, de többszörös (szinte már rendszeres) nyertese a Keybord Magazine olvasói által tartott, a legjobb billentyűst megválasztó szavazásnak is. Emerson kísérlezető kedve - és ezzel együtt életkedve - még így, hatvan fölött sem kopott el, épp első lemezét készíti a Keith Emerson Banddel, 2005-ös világkörüli turnéja után pedig idén, újabba kezdett, amelynek egyik állomása a Jövő Háza-béli koncert, de a szerencsések korábban a paksi Gastroblues Fesztiválon is már láthatták a művészt.
Keith Emerson - Jövő Háza Központ, Teátrum (II., Fény u. 20-22.), július 5., 20.00. Jegyár: 7900 / 8500 Ft.