A most pénteken tulajdonosváltáson átesett iWiW - who is who, azaz ki kicsoda - közösségi oldal regisztrált felhasználói - egy ilyen közösségi oldal esetében természetes módon - nagy érdeklődéssel kísérik a péntek óta kialakult új helyzetet. A rendszert használók webnaplóin és fórumokon sokan sokféle véleményt fogalmaznak meg, egyesek a jövőbeli fejlesztésekre kíváncsiak, mások adatvédelmi aggályaiknak adtak hangot.
A közel egymilliárd forintért eladott közösségi webhely első változata 2002 tavaszán indult WiW - azaz "who is who"(ki kicsoda) - néven, oldalai 2005 ősze óta tizenöt féle nyelven érhetők el - immáron iWiW (international WiW) elnevezés alatt. Bár az átalakulást követően is a magyar felhasználók alkotják a portál látogatói táborának zömét, az akkor bevezetett újítások - például a képfeltöltés lehetősége - nyomán jelentősen megnőtt a regisztrációk száma: tavaszra a rendszer már 640 ezer felhasználó adatait tartalmazta, akik összesen 35 millió ismeretségi kapcsolatot alakítottak ki egymással (az iWiW-en ugyanis fel lehet térképezni, ki kinek az ismerőse).
Rendben lesznek az adatok
A felvásárlás kapcsán több iWiW-felhasználó problémásnak találta, hogy a T-Online-hoz kerülnek a regisztráció során megadott személyes adatai. A hagyományos fórumokkal, chatszobákkal ellentétben az iWiW-en ugyanis a felhasználó nevén kívül olyan adatokat is megadhat magáról - bár ez nem kötelező -, mint a születési dátum, az elvégzett iskolák listája, a lakcím, a telefonszám, vagy a foglalkozás. Ehhez hasonló érzékeny adatokat a felhasználók tipikusan nem szoktak megosztani a világhálón másokkal, a közösségi oldal esetében azonban ennek gyakorlati haszna is lehet: például régi munka- és iskolatársakat lehet megtalálni segítségükkel.
Szabó Márton, az iWiW ügyvezetője elmondta, a felhasználói félelmek alaptalanok, mivel a T-Online egyéb regisztrációt igénylő szolgáltatásai - például a Freemail nevű ingyenes levelezővel - esetében sem érte korábban kritika a céget.
Az ügyvezető szerint hazai jogszabályok értelmében a cég egyoldalúan nem változtathatja meg a felhasználók adatkezelési hozzájárulásait. Emellett az iWiW-et működtető társaság nem kötheti össze saját adatbázisát más forrásból származó adatokkal - például az internetszolgáltató ügyfeleinek adatbázisával. Engedély nélkül az iWiW rendszerében tárolt e-mail címeket reklámlevelek kiküldésére sem lehet használni, tehát kizárható, hogy a jövőben például a cégtől érkező reklámlevelek landolnának az iWiW-esek postafiókjaiban.
Szabó ezen kívül hangsúlyozta, hogy sem a T-Online-nak, sem pedig az iWiW Kft-nek nem áll érdekében, hogy visszaéljen a regisztrált internetezők adataival, hiszen a közösségi oldal a kezdetektől fogva az emberek bizalmára épül, a felhasználók számos személyes adatot megadnak magukról. Az ügyvezető kiemelte, hogy a cég felvásárlását követően a szolgáltatás stabilitásának megfelelő szintre emelése mellett a webhely adatkezelési szabályzatát elveit is megnyugtató módon fogják rendezni.
Felgyorsítják az iWiW-et
Simó György, az [origo]-t is kiadó T-Online Magyarország vezérigazgatója az iWiW felvásárlása kapcsán lapunknak pénteken úgy nyilatkozott, a vállalat első tervei között a rendszer működésének stabilizálása, a gyakran akadozó működés felgyorsítása szerepel. Az iWiW-et ugyanis megújulása óta olyan sokan keresik fel, hogy az üzemeltetőknek korlátozniuk kellett a tagok által kiküldhető meghívókat, egy alkalommal pedig hetekig egyáltalán nem kerülhetett be új regisztráló a rendszerbe. Azt egyelőre nem tudni, hogy újra visszaállítják-e a végtelen számú kiküldhető meghívót, avagy a felhasználók minden hónapban limitált számban invitálhatnak majd új tagokat az iWiW-re.