Nem lehet kérdéses, hogy a német autóklub (ADAC) korábban számtalan hiteles, és mérésekkel gondosan alátámasztott teszt elvégzésével segítette az autósokat, most mégis valaha volt egyik legnagyobb válságán kell túljutnia a szervezetnek. A történetben az a legkínosabb, hogy tulajdonképpen egy vékony banánhéjon csúszott el az ADAC: egy közönségszavazásról hozott nyilvánosságra kozmetikázott, de a végső sorrenden amúgy nem változtató számokat.
Ugyan korábban is többen támadták az ADAC teszteredményeit, például azért, mert a gumiteszteken többnyire (de véletlenül sem mindig) a német márkák nyernek, a magyar piacon gumiteszteket végző Nonstopgumi ügyvezető igazgatója szerint ezek a rangsorok valójában teljesen hitelesek. Szűcs Tamás fejében is megfordult a tavalyi teszt előtt, hogy most kiderül, ha kozmetikázottak az eredmények, de náluk is pont azok a gumik szerepeltek jól, amelyek a németeknél is.
Talán most már az ADAC belső lapja, az ADAC Motorwelt főszerkesztője, egyben a szervezet azóta lemondott kommunikációs igazgatója sem érti, miért kellett trükköznie egy szimpla közönségszavazás számaival. A Sárga Angyal-díj szavazásán 3400 szavazatot kapott a kedvenc autó kategóriában győztes Volkswagen Golf, ezt azonban úgy tálalta a szervezet, hogy a népszerű kompakt 34 ezer voksot kapott.
Az ADAC-nál azonnal belső vizsgálat indult, amely megállapította a manipuláció tényét, de azt is, hogy a számok kozmetikázása a szavazás sorrendjén nem változtatott. A vizsgálat ugyan még csak az elején tart, de arra már fény derült, hogy a számokat nem most szorozták fel (manipulálták) először, de nehéz lesz kideríteni, hogy mikor kezdődött a trükközés, mert a szavazatokat a voksolások végén - adatvédelmi okokból - mindig megsemmisítik. "Ezt elszartam" - kommentálta röviden a botrányt az ügyről először beszámoló Süddeutsche Zeitungnak a lemondott kommunikációs igazgató, Michael Ramstetter, és ebben az egy mondatban minden benne van.
A Volkswagen és a Daimler máris elhatárolódtak az ADAC-tól, a két gyártó jelezte, hogy amennyiben valóban manipulációk történtek a szervezetnél, az a tudtuk és beleegyezésük nélkül történt. A Volkswagen a belső vizsgálat eredményétől függően arra is felkészült, hogy visszaadja a díjat a szervezetnek, a kedvenc márkának megválasztott BMW pedig később alakítja ki álláspontját. Noha az ADAC független szervezet, az ügyben már a német közlekedési miniszter is átfogó vizsgálatot követel, mert szerinte csak így lehet helyreállítani az autósok bizalmát. A politikusoknak egyébként nem jött rosszkor a botrány: az ADAC az első pillanattól, minden eszközzel küzd a tervezett német autópályadíj bevezetése ellen, a manipulációkat most könnyen a szervezet ellen fordíthatják.