Vágólapra másolva!
Egy tömegkommunikációs kutatással foglalkozó londoni cég, a Field Fisher Waterhouse felmérése szerint már nem David Beckham a szponzorok és hirdetők körében legkapósabb futballista. Helyét Thierry Henry, az Arsenal francia válogatott gólzsákja vette át, s még az angol labdarúgók között is hátrébb szorult a sorban a Real Madrid középpályása, a legpiacképesebb szigetországi sporthős ma már Wayne Rooney, a Manchester United tinisztárja.

Meglehet, Beckham jelenleg érvényben lévő szponzori szerződéseivel senki más nem vetekedhet, ám a jövő nem éppen biztató számára. A bevezetőben említett cég kutatásai azt jelzik, hogy "Becks" olyan márka, amely erősen túlértékelt - angol marketing szakszóval élve: over-branded.

Szemben például Wayne Rooneyval, akié - a Field Fisher Waterhouse szerint - a jövő, s aki ma már jóval nagyobb potenciállal bír a multinacionális cégek, a legnagyobb hirdetők körében.

Thierry Henrynak azonban sem Beckham, sem Rooney nem érhet a nyomába. Az Arsenal csatára bérelte ki a kelendőségi lista első helyét, mögötte Rooney, majd a Real-trió - Ronaldo, Beckham és Zidane - következik.

Michael Stirling, a felmérés készítője mondta: "Rendszeresen tanácsokat adunk a világcégeknek, hogy melyik labdarúgót válasszák arcuknak, kivel azonosítsák a fogyasztók a termékeiket. Ezen a listán jelenleg vitathatatlanul Henry az első. Nem is az a legfontosabb, hogy az illető milyen teljesítményt nyújt a gyepen - bár az sem elhanyagolható -, hanem az, hogy a hétköznapi járókelő mennyire ismeri a szóban forgó sztárt, mennyire karizmatikus az egyénisége, mennyire globális a vonzereje, sőt, még az is lényeges, hogyan öltözködik."

"Először nem voltunk biztos abban, hogy Rooney-t ilyen magasra kell értékelnünk, de aztán kiderült, óriási iránta az igény. Egyszerűen nem tehettünk mást, mint hogy betegyük az első öt közé. A piac egy bizonyos szegmense nagyon bukik rá - például ideális lenne egy nagy autógyártó számára -, és az sem ártott a karrierjének és az ázsiójának, hogy leszerződött a Manchester Unitedhez."

Beckham viszont ma már csak a múlt. "Becks az elmúlt négy-öt évben nagyon ott volt, de ma már úgy érezzük, hogy túlértékelt, és kiesett a fogyasztók kegyeiből."

Stirling elkészítette a feltörekvő fiatalok sorrendjét is, természetesen marketingszempontok figyelembe vételével: 1. Cristiano Ronaldo (MU), 2. Kaká (Milan), 3. Zlatan Ibrahimovic (Juventus), 4. José Antonio Reyes (Arsenal), 5. Philippe Mexes (Roma).

Ch. Gáll András