Az ukrajnai háború miatt életbeléptetett orosz gázt érintő szankció egyedül a hajóval érkező, lehűtött és folyékony formába sűrített gázra, az ún. cseppfolyósított földgázra (LNG), nem vonatkozik. Ezt kihasználva az LNG gáz EU-ba történő behozatala megugrott, idén az orosz cseppfolyósított gáz
több mint felét az unió vásárolta meg,
történik mindez annak fényében, hogy a bevezetett szankciók elviekben az oroszok ellehetetlenítését célozná.
Míg Kína az orosz cseppfolyósított földgáz legnagyobb vásárlója, Belgium és Spanyolország a második és a harmadik helyen áll.
Európa Oroszországból származó importja idén 40 százalékkal nőtt 2021 azonos időszakához képest, és ez lesz az orosz LNG valaha volt legnagyobb importja"
– állítja a Global Witness nevű civil szervezet a Kpler piaci elemzésére hivatkozva.
Idén az orosz LNG-import az európai beszerzések 16 százalékát tette ki, ami az Egyesült Államok után a második helyen áll.
Bár ez a növekedés alacsony kiindulópontról indul, mivel a háború előtt a gázt elsősorban az Oroszországból a Baltikumon, Lengyelországon és Ukrajnán keresztül Európába vezető vezetékeken át importálták, mert így egyszerűbb és olcsóbb volt, a vásárlások növekedése mégis azt mutatja, hogy
az EU meg akarja kerülni a szankciókat és továbbra is hozzáférnek az orosz energiához.
A civil szervezet szóvivője azt mondta, hogy a vásárlások hozzájárulnak az orosz háborús gépezet finanszírozásához és képmutatónak nevezte, hogy az európai nemzetek kritizálják Oroszország politikáját, miközben pénzelik azt.
Így fogalmazott:
Megdöbbentő, hogy az EU országai olyan keményen dolgoztak azon, hogy leszoktassák magukat a vezetékes orosz fosszilis gázról, hogy aztán a szállított egyenértékű gázzal helyettesítsék. Nem számít, hogy csővezetékből vagy hajóról érkezik – ez akkor is azt jelenti, hogy az európai vállalatok milliárdokat küldenek Putyin hadikasszájába."
Nem az LNG az egyetlen bizonyítéka annak, hogy az európai nemzetek az ukrajnai háború kezdete óta továbbra is orosz energiát vásárolnak – állítja a Global Witness. Egy külön jelentésben a hónap elején a csoport azt állította, hogy az Egyesült Királyságban minden 20. utasszállító orosz olajból készült repülőgép-üzemanyaggal tankol.
A Global Witness szerint ez azért lehetséges, mert miközben az Egyesült Királyság betiltotta az orosz olaj behozatalát, a terméket harmadik felekhez, például indiai és törökországi finomítókhoz exportálták, ahol repülőgép-üzemanyaggá alakították, így a britek által megvásárolt üzemanyag papíron megszűnt "orosz" terméknek lenni. A jelentés ezt a kereskedelmet "mosodai finomítók" alkalmazásaként jellemezte, és azt állította, hogy az orosz kormány az adózás révén
több tízmillió dolláros hasznot húzott le ezen eladásokból.