"Minél közelebb egy birodalom bukása, annál őrültebbek a törvényei" - szól a régi római közmondás, amely a jelek szerint egyre aktuálisabbá válik, ahogy egyre nagyobb méreteket ölt az önfelszámolást hitvallásának tekintő nyugati tömegkultúra és a közélet egyre szélesebb rétegeit uralja le a szélsőbaloldali úgynevezett "woke-ideológia". Nincs ez máshogy az Egyesült Királyságban sem, amely általános gazdasági, társadalmi, politikai és a jelek szerint kutlurális válságba kerül napról napra, óráról órára, miközben a briteknek világa dől össze romjába. A Breitbart ír arról az egészen szürreális esetről, miszerint
egy vérbeli "brit tudósnak" sikerült megfejteni, hogy a világirodalmi klasszikus, Shakespeare Macbeth-je valójában egy rasszista kiáltvány.
A Texasi Egyetem adjunktusa, Kathry Vomero Santos a londoni Globe Theater - csakhogy teljes legyen a Waczak-szálló forgatókönyvutánzat: ez az a színház, amelyet Shakespeare alapított személyesen - által tartott "Antirasszista Shakespeare" webinárium-sorozat keretében tartott előadást arra vonatkozóan, hogy prezentálja "elemzését" a Macbeth faji megkülönböztetésre utaló, rasszista jellegűnek vélt tartalmára vonatkozóan.
Santos olyan meggyőző érvekkel igyekezett alátámasztani mondandóját, miszerint a "sötétség" jelenségének negatív színben feltüntetése, vagy a fekete szín és a denevérek baljós jelentéstartalmú használata arra utalnak, hogy az alkotást erőteljesen áthatja a "faji alapú nyelvhasználat", jelentsen ez bármit is.
Az irodalmi Nobel-díjat érdemlő okfejtésre egy kollégája rákontrázott:
Sokan elsiklanak ezek fölött a dolgok felett, én viszont azt mondom, nem fogom nem rasszistának feltűntetni [Shakespeare-t - a szerk.]. Igenis rasszista volt, csak a saját korának rasszistája! Az ő korában mindenki rasszista volt.
- mondta Migdalia Cruz professzor, aki szerint a mór, a zsidó és a török szavak használata arra utal, hogy mindenki rasszista volt a középkorban.
Az abszurd és a nyugati kultúrát gyökereinél ért támadást és megalázó minősítgetést ugyanakkor a mértékadó brit tudományos közösség nem hagyta szó nélkül. Jeremy Black, az "Anglia Shakespeare korában" című könyv szerzője a következőképpen utasította vissza a Shakespeare-t ért rasszista vádakat:
A fekete színnek a gonoszság és a bűnözés jelképeként való ábrázolása a sötétségtől való régi és elemi félelmekből táplálkozik, semmi köze a rasszizmushoz.
Továbbá megszólalt a témával kapcsolatban a magyar származású Frank Furedi szociológus és emeritus szociológia professzor, aki egyben a Matthias Corvinus Collegium brüsszeli irodájának vezetője is, aki a következőképpen nyilatkozott:
Azt gondolom, hogy a hasonló kommentárok az általam csak erkölcsi anakronizmusnak nevezett állapotól terhesek. Ez azt jelenti, hogy a történelmet úgymond "visszafelé olvassuk" és a múltra vetítjük ki a SAJÁT korunk rögeszméit, ebben az esetben a faji és a feketeség, "blackness" kérdéseit
- mondta.