Az informatika területén dolgozók 97 százalékát rendszeresen éri stressz a mindennapi munkavégzés folyamán. Öt IT-s szakember közül négy már a munkahely küszöbének átlépése előtt is szorong a megoldásra váró problémák, a vezetőktől érkező nyomásgyakorlás miatt. A megkérdezett IT-sek egyharmada azt is kijelentette: nehéz végezni feladataikat, miközben feletteseik folyton a sarkukban vannak.
IT-sek: mások tájékozatlansága miatt szenvednek a munkahelyen
Egy az IT-sek tipikus panaszai közül: "A napom legnagyobb részében olyan emberek telefonos panaszait kell megválaszolnom, akik a számítógépek és a nyomtatók legalapvetőbb tulajdonságait sem ismerik." Akad szakember, aki arra panaszkodott: sok kollégája még azt sem tudja, hogyan kell a számítógépet be-és kikapcsolni.
Egészségügyi dolgozók, tanárok, marketingesek is a stressz-toplistán
A második, legtöbb munkahelyi stresszt elszenvedő szakember egészségügyi területen dolgozik. A válaszadók 96,8 százaléka úgy jellemzi helyzetét: másokról gondoskodni egyrészt értékteremtő, mégis gyakran megrázó feladat. A mérnökök, sales és marketing szakemberek, tanárok munkaköre is megerőltető.
Sokakat idegesít a határidős munka
A felmérés arra is fényt derített: az emberek 37 százaléka számára a határidős feladatok okoznak nehézséget. A munkavállalók bő egyharmadát stresszeli, ha kollégája feladatát kell elvégeznie. A válaszadók harmada úgy érzi: legszívesebben saját maga főnöke lenne, mert így maga oszthatná be napi teendőit.
A vezetői támogatás hiánya is stressz forrás lehet
A felmérésben részt vevők 28 százaléka úgy nyilatkozott: legnagyobb bajuk, hogy elégedetlenek a munkájukkal. Ők bárhol máshol szívesebben dolgoznának, mint jelenlegi munkahelyükön. A munkavállalók egybehangzóan állítják: legtöbben a főnöki támogatás hiánya, az állandó közbevetések, a növekvő követelmények, a piszkálódó viselkedése miatt szenvednek.
Sérülést, betegségeket, elveszett munkanapokat okozhat a stressz
Kevin Young, a SkillSoft ügyvezető igazgatója a kutatás kapcsán megjegyezte: főként a munkahelyi stressz a felelős a kárba veszett munkanapokért, a munkahelyi sérülésekért és a gyakori megbetegedésekért. Ha a vállalatok megértik, mi okoz stresszt a dolgozóknak, a kiváltó okokkal is hatékonyabban birkózhatnak meg.
A 10 legstresszesebb munkaterület, foglalkozás:
1. Informatika
2. Egészségügy
3. Műszaki területek
4. Sales és marketing
5. Oktatás
6. Pénzügy
7. Humán erőforrás
8. Üzemeltetés
9. Termelés
10. Papság
A 10 leggyakoribb stresszt kiváltó ok:
1. Munkaterhelés
2. Értéktelenségérzet
3. Határidők
4. Kellemetlen, kötelező feladatok elvégzése
5. Mások feladatainak elvégzése
6. Elégedetlenség a munkakörrel
7. A munkavállalói kontroll hiánya a napi feladatok felett
8. Túlságosan hosszú munkaidő
9. Frusztráció a munkakörnyezet miatt
10."Céltábla-effektus"
A 10 legidegesítőbb munkatársi viselkedés:
1. Látni mások alkalmatlansági érzetét
2. Amikor a vezetők csak saját elképzelésük érvényre juttatása miatt változtatnak
3. A felettes támogatásának hiánya
4. Felettestől jövő nyomásgyakorlás
5. A vezető saját céljainak érdekében használ
6. Félbeszakítanak a felettesek
7. Félbeszakítanak a kollégák
8. A felettesek, vezetők részéről jövő zaklatások, piszkálódások
9. A kollegiális támogatás hiánya
10.A kollégák részéről jövő zaklatások, piszkálódások
Takács Gabriella