Elbocsátásakor ugyanolyan odafigyeléssel kell viseltetni a dolgozó iránt, mint megérkezésekor. A humánusság elsődleges szempont. Több okból is tanácsos minél emberibb módon eljárni. A kegyetlen elbocsátás körülményei ugyanis könnyen kiszivároghatnak. A kollégák ezt követően demotiváltakká válhatnak, a vállalat által kiszemelt szakemberek pedig visszautasíthatják a cégtől jövő ajánlatokat. Ki akarna egy olyan szervezetnél dolgozni, ahol embertelenül bánnak a munkatársakkal?
Indokoljuk meg részletesen
A tapasztalatok szerint a korrekt, őszinte indoklással záródó elbocsátást könnyebben elfogadják a dolgozók. Épp ezért tanácsos részletesen ismertetni az okokat. Hivatkozni lehet például a korábbi teljesítményértékelésekkor kitűzött célokra, amelyeket végül nem ért el. Egyszerűbb talán a magyarázat, ha nem az illető személye vagy teljesítménye vezetett a történtekhez, hanem a cég gazdasági helyzete miatt kerül sor a leépítésre. Ilyenkor a munkatársak megértőbbek, ám ekkor is be kell őket avatni a részletekbe.
Személyesen közöljük
Soha ne e-mailben, vagy épp telefonon közöljük az elbocsátást. Meglepő, de akad példa mindkettőre. Fontos tehát elmondani, hogy mindig egy személyes beszélgetésen szükséges közölni a döntést. Ilyenkor tanácsos elegendő időt szánni a dolgozóra. A beszélgetésen nem ildomos belefojtani a szót: hagyni kell, hogy elmondja véleményét.
Minél hamarabb mondjuk meg
Az elbocsátás különösen kellemetlen tud lenni, ha váratlanul érkezik. Az emberek egy része ilyenkor sokkot kaphat, és több nap is szükséges ahhoz, hogy talpra álljanak. Ezért fontos, hogy - a tényleges munkamegszüntetéshez képest - minél előbb közöljük a döntést. Így egyébként az álláskeresésre, és az elbocsátással járó egyéb problémák kezelésére is lesz ideje.
Outplacement: külsős szolgáltatás
A kíméletes elbocsátás legjobb módja az outplacement. Az outplacement lényege, hogy a vállalat megbíz egy erre specializálódott céget, akik az elbocsátottakat segítik az álláskeresésben: elsajátíttatják velük a tárgyalási technikákat, beavatják őket az interjúzás rejtelmeibe, továbbképzési lehetőséget biztosítanak. Ez a módszer bár nem olcsó, nagyban elősegíti viszont a vállalat pozitív megítélését. Javítja a cég hírnevét és a munkahelyi légkört is. Nagy számú létszámleépítések esetében alkalmazása mindenképp ajánlott.
Összeállításunkban segítségünkre volt Szabó Anita, az Erste Bank HR-igazgatója, illetve Lukács Zsolt, a Telkes Tanácsadó Zrt. ügyvezető partnere.
Oroszi Babett