A szakértői körökben a "kiválasztás csúcsaként" emlegetett Assessment Centert (értékelő központot) először a második világháború során alkalmazták a különleges képességeket igénylő feladatok betöltésekor. A multinacionális vállalatok a hetvenes években fedezték fel és kezdték el használni mint kiválasztási módszert. A hazai cégek körülbelül hat éve alkalmazzák - főleg pályakezdői, ügyintézői, call centeres pozícióik esetében.
A készségeket, képességeket, alkalmasságot méri fel
Az értékelő központ általában egy egész napos megmérettetés, amely során a jelölteknek a munkahelyi mindennapokból vett feladatokat kell megoldaniuk - miközben több szakember figyeli viselkedésüket, teljesítményüket.
Az AC segítségével a kiválasztást végzők árnyalt képet kaphatnak a pályázók készségeiről, képességeiről, illetve a szituációs gyakorlatoknak köszönhetően arról: leendő munkakörükben valóban megállnák-e a helyüket - értettek egyet az általunk megkérdezett szakemberek.
Mivel a megmérettetésen a megfigyelők a kommunikációs készségtől kezdve az együttműködési készségen át a kapcsolatteremtő készségig mindenről képet kaphatnak, ezért annak megkezdése előtt minden esetben összeülnek a cég képviselőivel és megbeszélik: mely tulajdonságokra fókuszáljanak.
Csoportos kiválasztás egy nagy teremben
"Egy AC-n általában 8-10 jelölt illetve négy-öt megfigyelő vesz részt. A kiválasztás egy nagy teremben zajlik, amelynek négy sarkában helyezkednek el a megfigyelők - így ugyanis mindent és mindenkit láthatnak -, középen pedig a pályázók oldják meg feladataikat" - tájékoztatott Piros Márta, a Magiszter Menedzser Kft. szakmai igazgatója .
Prezentációk, szituációs játékok
A megkérdezett vállalatok nyilatkozataiból kiderült: a résztvevőknek kiosztott feladatok rendkívül változatosak. Ami biztos: szinte minden esetben kell prezentációkat készíteniük, helyt kell állniuk emellett a munkahelyi életből másolt szituációkban is. A legtöbb AC-n a kooperációs készségeket felmérő feladatot is kapnak a jelöltek.
A prezentációk témái minden esetben a betöltendő munkakörtől függnek. Míg például a könyvvizsgálói pozíciókra jelentkezőknek egy megvalósíthatósági tanulmány előkészítése és bemutatása lehet a feladat - tudtuk meg Berzsenyi Mártától, a KPMG HR-managerétől -, addig a marketingasszisztensektől adott esetben a piaci szereplők helyzetének prezentálását kérik a cégek.
A megoldandó szituációs helyzetek szintén pozíciótól függően mások és mások. A call centereseknek például általában egy kvázi ügyféllel - akit az értékelők valamelyike játszik el - kell kommunikálniuk.
Közös problémamegoldás, kompromisszumkötés
A csapatban elvégzendő feladatok közül ez példa: a pályázóknak közösen kell megoldaniuk egy problémát, vagy konszenzusra kell jutniuk egy olyan témában, amelyben mindenki más-más álláspontot képvisel.
A feladatok közötti holtidőben a pályázók általában különböző logikai, számtani teszteket töltenek ki.
Hogyan lehet készülni rá?
Az AC előtt érdemes végiggondolni: a megpályázott munkakört milyen feladatok jellemzik. Így kitalálhatók az AC-n szereplő prezentációk témái és a szituációs helyzetek is. Fontos emellett, hogy a pályázó kipihenten érkezzen a helyszínre. A kiválasztás ugyanis közel nyolc órát vesz igénybe. Ezeken kívül mást nem tehető a siker érdekében. Minden AC más és más, a feladatok is cégre szabottak, ezért felkészülni rá nem igazán lehet - értettek egyet a szakemberek.
Oroszi Babett