Minden pályázó életében előbb-utóbb eljön a pillanat, amikor megcsörren a mobiltelefonja, és a vonal másik végén nem egy barátja jelentkezik be, hanem egy munkáltató vagy épp egy személyzeti tanácsadó cég munkatársa. A jelöltek egy része ilyenkor bármiféle útmutatás nélkül képes hibátlanul helyt állni, ugyanakkor a többség még mindig nem tudja kezelni a helyzetet.
"Tapasztalataink szerint a pályázók egy része ilyenkor zavarba jön, ennek hatására pedig elkövet olyan hibákat, amelyek miatt hátrányba kerülhet a többi jelölttel szemben" - tudtuk meg Balázsy Krisztinától, a Grafton Recruitment vezető tanácsadójától.
Mondja meg, ha nem alkalmas az időpont
A telefonbeszélgetést először is úgy ajánlott elkezdeni, hogy a "halló" vagy az "igen" felvétel helyett vagy előtt a teljes nevén bemutatkozik a jelölt. Jelenleg ugyanis ez az általánosan elfogadott forma. Amennyiben nem alkalmas időpontban hívták, azt azonnal érdemes közölnie a vonal másik oldalán lévőkkel, majd tanácsos ajánlania is egy olyan időpontot, amikor nyugodt körülmények között tudják megbeszélni a részleteket. Mindkét fél számára ideálisabb, ha nem fél szavakból kell megérteniük egymást - mert épp árgus szemekkel figyelnek a kollégák. "Sajnos most nem alkalmas, vissza tudom hívni 17 óra után?" Egy mondat és máris elkerülte a kínos szituációt.
Ha nem tudunk jegyzetelni, hívjuk vissza később
Hasonlóképpen tanácsos azt is közölni a hívóval, ha nincs a pályázónál toll és papír, vagyis nem tudja felírni az állásinterjú helyszínét, időpontját. Ebben az esetben megkérdheti a tanácsadót, hogy küldje át azt e-mailben vagy ígérhet egy visszahívást - amely során már lesz lehetősége rögzíteni az információkat.
Adategyeztetés, fizetési igény, nyelvtudás szintje
Az első telefonhívás egyébként általában az önéletrajzban szereplő adatok pontosítására, illetve az állásinterjú lehetséges időpontjának kiderítésére szolgál. "E beszélgetés során legtöbbször rákérdezünk fizetési igényére, pontosabban arra, hogy milyen összeg felett vállalná el az állást - legalábbis ha ezt nem találjuk meg az önéletrajzában. Emellett tisztázzuk nyelvtudásának tényleges szintjét is. A cv-kben gyakran szereplő alap - vagy középfok meghatározásból ugyanis sajnos nem sok minden derül ki számunkra. Ha pedig a jelölt minden elvárásnak megfelel, megkérdezzük természetesen azt is, hogy az elkövetkezendő napokban mikor érne rá egy személyes beszélgetésre - mondta el Balázsy Krisztina.
Fontos, hogy a pályázó csak a kérdésekre válaszoljon ilyenkor, ne térjen el a tárgytól és nem szükséges felmondania egész önéletrajzát - hiszen az a híváskor előttük van az asztalon - tette hozzá.
Tegyen úgy, mintha tudná, miről van szó
"Mindemellett általában arról is érdeklődünk, hogy hol látta a hirdetést, amelyben erre a pozícióra jelentkezett. Így próbáljuk kideríteni, hogy vajon a jelölt válogatás nélkül küldözgette-e önéletrajzát ahová csak lehetett, avagy sem. A legkellemetlenebb hiba, amit a beszélgetés során a pályázó elkövethet, ha bevallja: fogalma sincs, melyik pozíció miatt keresik. Ilyenkor érdemesebb inkább úgy tenni, mintha tudná, melyik állásról van szó. Ezzel elkerülheti a negatív megítélést. A beszélgetés után pedig nyugodtan utánanézhet a pozíciónak álláskereséséről vezetett táblázatában vagy levelezésében" - tanácsolja Balázsy Krisztina.
Kérjen elérhetőséget, tisztázza a megközelíthetőséget
Ha a beszélgetés az állásinterjú időpontjának és helyszínének egyeztetésével zárul, nem árt egyrészt tisztáznia a jelöltnek a cég pontos megközelíthetőségét - így elkerülheti az eltévedés miatti késést és kellemetlenségeket -, és azt, hogy a helyszínen kit keressen. Az illető telefonszámát is tanácsos elkérnie, hiszen bármi közbejöhet, és jóval pozitívabb a helyzet, ha erről tudja értesíteni az interjúztatót - ahelyett, hogy bármiféle jelzés nélkül nem jelenne meg - véli a vezető tanácsadó.
Oroszi Babett