Hideg hívásnak nevezzük az álláskeresésnek azt a formáját, amikor álláshirdetés vagy személyes ajánlás nélkül, spontán módon bekopogunk a céghez vagy felhívjuk a HR-est arról érdeklődve, van-e betöltetlen álláshely.
Száz hívásból 2-3 eredményes
Hideg hívás esetén roppant nagy az elutasítás kockázata: 100 megkeresésből maximum 2-3 zárul eredményesen. A módszer ezért csak a rendkívül céltudatos, az elutasításoktól nem félő, a helyzetet kezelni tudó pályázóknak ajánlott.
Készítsük elő a terepet e-maillel
A siker érdekében elsőként célszerű listát készíteni a szóba jöhető cégekről: nem kell feltétlenül méregdrága cégkatalógusokat, vállalati rangsorokat beszerezni - elegendő nyitott szemmel járni, vagy élni az internet nyújtotta keresési lehetőségekkel. A telefonbeszélgetés előtt tanácsos előkészíteni a terepet e-mailben küldött önéletrajzzal, motivációs levéllel vagy néhány soros bemutatkozással: a megkeresett kontaktnak így van mihez kötni a pályázót.
1-2 perc legyen a beszélgetés
A beszélgetés azonban ne tartson 1-2 percnél tovább - a cél ugyanis annak tisztázása, van-e mód a személyes bemutatkozásra is. Nem minden helyzetben kell a HR-osztályt keresni - célszerű a választott terület céges vezetőjénél érdeklődni, mivel a munkaerőhiány nála jelentkezik először.
Érdemes ismerősre hivatkozni
A módszer hatékonyságát nagyban növeli a személyes ismerősre vagy az ismerős ismerősére való hivatkozás. A megkeresettek ilyenkor automatikusan nagyobb bizalommal fogadják az érdeklődést, így a siker esélye is nagyobb. A kapcsolatrendszer bevonásával kombinált hideg hívások - szemben a hivatkozás nélküli megkeresésekkel - az esetek 60 százalékban hatékonyak.
Közösségi portálokon is találhatunk összeköttetést
A kapcsolati tőke hiányában sincs ok az elkeseredésre: a közösségi portálokon - például az IWIW -en - nem nehéz hivatkozási alapul szolgáló régi ismerősökre bukkanni.
Széles kapcsolatrendszerükre tekintettel érdemes az értékesítés területén dolgozó ismerősök, egykori vagy az álláskeresésbe beavatott, jelenlegi kollégák segítségét is kérni a hideg hívás előtt.
Főként céltudatos pályakezdőknek ajánlott
Ám a spontán megkeresés főként a kiszemelt pozícióval és cégprofillal kapcsolatban határozott elképzelésekkel bíró pályakezdőknél a legcélravezetőbb. Több éves szakmai tapasztalattal már nem szokás bekopogtatni a cégekhez. A rutinos szakembereket az évek alatt felhalmozott kapcsolati tőke adja el.
Takács Gabriella