A coaching és a coach jelentését leginkább a "vezetőtámogatás" és "vezetőtámogató" szavak adják vissza. "A coaching a vezetőt fejlesztő, támogató, vele együtt gondolkodó, ám a probléma megoldását nem átvállaló szakértői magatartás és hozzáállás"- foglalja össze a coaching lényegét F. Várkonyi Zsuzsa pszichológus, a Grow TMI felső vezetői (executive) coach-a. A coach szolgáltatásait a tanácsra, támogatásra szoruló csúcsvezetők veszik igénybe.
A coach a vezető támogató, külső kapcsolata
"A csúcsvezetők nehezen találnak a felmerülő problémák megoldásában partnereket. A versenyhelyzet és a konkurenciától való félelem blokkolja a hasonló pozícióban lévő felső vezetők tapasztalatcseréjét, ezért van szükségük egy külső, támogató jellegű kapcsolatra is a coach személyében"- mondja F. Várkonyi Zsuzsa.
Mentorálás, támogatás a legfőbb feladata
A vezető támogatásával megbízott coach szinte egyszemélyben mentor, támogató, főnök és kolléga. Fejleszti a vezető önértékelését, amikor szükséges, ráhangolódik a problémagazda gondjaira. A coach támogató jelleggel követi a vezetőt, vagy párhuzamosan halad vele.
Ugyanakkor sosem lép fel támadó jelleggel a vezetővel szemben, és nem aknázza alá negatív megjegyzéseivel a probléma megoldásának folyamatát. Képes elfogulatlanul meghallgatni a vezető problémáját, miközben arra is rávilágít: a probléma rész-egész viszonyában hol helyezkedik el a vezető. A coach megfelelő időben, megfelelő helyen feltett kérdésekkel is segítheti a vezetőket. Feladata: személyes koordinálás mellett rávezetni a vezetőket a probléma megoldására.
Tipikus vezetői hibákat próbálnak kiküszöbölni
F. Várkonyi Zsuzsa tapasztalatai alapján a coachingot igénylő csúcsvezetők tipikus problémákkal küszködnek. A vezetők gyakran képtelenek arra, hogy kiengedjék a kontrollt kezükből, hanem minden apró munkafolyamatot figyelemmel akarnak kísérni. A túlzottan gondoskodó vezető a kollégák felett érzett aggodalmai miatt képtelen a stratégiai jelentőségű döntésekre koncentrálni. Ám arra is akad példa: a vezetők nem merik kommunikálni a népszerűtlen intézkedéseket. A túlzottan közvetlen vagy távolságtartó vezető is komoly kommunikációs hibát követ el.
Átlagosan ötvenezres óradíjért kaphat coach-ot a vezető
A tapasztalatok azt mutatják: 13, alkalmanként 2 órás coachinggal már komoly eredmények érhetőek el a vállalati problémák megoldásában. A coaching piacán egy óra átlagosan ötvenezer forintba kerül.
Takács Gabriella