Szikrázó napsütésben került sor az Európa Nagydíj első szabadedzésére, amelyen sokáig csak csordogáltak az események. Talán a hirtelen jött kánikula miatt a pilóták inkább pihengettek a boxban, jó szokásukhoz híven a Renault-sok mért kört sem tettek meg. A két futamos eltiltás után visszatért BAR-Honda versenyzői, Jenson Button és Szato Takuma is csak két-két installációs kört tettek meg, esetükben azonban érthető az óvatosság, hiszen az Imolában használt motorokkal kénytelenek indulni.
Az Európa Nagydíjra a Jordan-Toyota anyagi okok miatt megvált eddigi harmadik számú emberétől, Robert Doornbostól, akinek helyére villámigazolással az amúgy a Renault tesztpilótájának számító Franck Montagnyt szerezte meg. A francia "szerződése" csak a Nürburgringre szól, amennyiben a felek kölcsönösen elégedettek egymással, meghosszabbítható. Az edzés legaktívabb embere a számára új technikát próbálgató Montagny volt, összesen 23 kört meg, nem mellesleg pedig Fisichella második installációs köre alatt majdnem belerongyolt az olaszba. Nem dicsérték volna meg érte...
A tréninget végül a McLarenben ülő Alexander Wurz nyerte, az osztrák kilenc tizedet vert a második Michael Schumacherre. A hétszeres világbajnok és toyotás öccse között állítólag rendeződött a Monacói Nagydíj után kirobbant konfliktus, de a felszín alatt valószínűleg még mindkettejükben dolgozik a feszültség. Schumacher mögött Ricardo Zonta, Juan Pablo Montoya, Rubens Barrichello, Kimi Räikkönen sorrend alakult ki, utóbbival kapcsolatban érdemes megemlíteni: a McLaren vezetőiben felmerült, hogy csapaton belüli erősorrendet kellene felállítani.
A finn pilóta immár Alonso egyik legnagyobb riválisának számít a világbajnoki címért folytatott harcban, így elképzelhető, hogy a hátralévő futamokon Montoyának segítenie kell majd csapattársát. Végső döntés még nem született, az azonban, hogy az állandóan egyenlőséget szajkózó wokingi fejekben a gondolat felmerült, már jelez(het) valamit.
A második tréningre Montagnynak sikerült annyira összebarátkoznia a Jordannel, hogy "agyonverte" csapattársait, az ifjú francia amit lehetett, kipréselt az autóból. Egészen a 17. helyig vágtatott előre, elkalapálta mindkét Saubert és az egyik Red Bullt is. Eddig is tudtuk, hogy tehetséges a fiú, de ezt most végképp sikerült bebizonyítania.
A délutáni edzés jóval pörgősebb volt, mint az első, nem pihent a BAR és a Renault, esemény is volt bőven. Tiago Monteiro már a tizedik percben bemutatott egy piruettet, aztán az amúgy hatodik legjobb időt elért Mark Webber csúszott a kavicságyba. Pedig jó napja lehetett volna a Williamsnek, Nick Heidfeld sokáig vezetett is, aztán fél órával a tréning vége előtt a boxutca kijáratánál megállt az autója. Nem is tudta folytatni a gyakorlást, könnyen elképzelhető, hogy végül ki kell majd cserélni motorját.
Később Narain Karthikeyan is megjárta a kavicságyat, Vitantonio Liuzzi Red Bullját le kellett tolni a pályáról, szóval nem unatkoztak a pályabírók. Némi meglepetésre Michael Schumacher már öt kör után befejezte a munkát, s még jóval az edzés vége előtt - Willi Weber menedzser társaságában - visszavonult a Ferrari motorhome-jába. Barrichello eközben szorgalmasan falta a kilométereket, jutalma a hetedik hely lett. Az eredmények alapján a maranellóiak most talán nincsenek akkora hátrányban, mint eddig, bár az igazság csak szombat-vasárnap fog kiderülni.
Hogy a délután is a tesztpilótákról szólhasson, az utolsó pillanatokban a McLaren és a Toyota is szinte üres tankkal küldte pályára embereit. A könnyű gépek versenyéből Alexander Wurz került ki győztesen, hét ezredmásodperccel volt gyorsabb, mint Ricardo Zonta. A harmadik Heidfeld hátránya 1,19 másodperc volt, ami nyilvánvalóan nem reális különbség.
Az első szabadedzés végeredménye:
1 A. Wurz McLaren 1:32.670 - 18 megtett kör
2 M. Schumacher Ferrari 1:33.578 +0.908 - 10
3 R. Zonta Toyota 1:33.726 +1.056 - 21
4 J. Montoya McLaren 1:33.873 +1.203 - 7
5 R. Barrichello Ferrari 1:33.984 +1.314 - 11
6 K. Räikkönen McLaren 1:33.988 +1.318 - 6
7 N. Heidfeld Williams 1:34.142 +1.472 - 5
8 M. Webber Williams 1:34.248 +1.578 - 5
9 C. Klien Red Bull 1:34.304 +1.634 - 19
10 R. Schumacher Toyota 1:35.018 +2.348 - 11
11 J. Trulli Toyota 1:35.212 +2.542 - 9
12 F. Massa Sauber 1:36.142 +3.472 - 8
13 D. Coulthard Red Bull 1:36.413 +3.743 - 7
14 J. Villeneuve Sauber 1:36.716 +4.046 - 9
15 V. Liuzzi Red Bull 1:37.129 +4.459 - 12
16 T. Monteiro Jordan 1:38.021 +5.351 - 19
17 C. Albers Minardi 1:38.406 +5.736 - 15
18 N. Karthikeyan Jordan 1:38.474 +5.804 - 16
19 P. Friesacher Minardi 1:38.538 +5.868 - 15
20 F. Montagny Jordan 1:38.725 +6.055 - 23
21 Szato T. BAR idő nélkül - 2
22 J. Button BAR idő nélkül - 2
23 G. Fisichella Renault idő nélkül - 2
24 F. Alonso Renault idő nélkül - 2
A második szabadedzés végeredménye:
1 A. Wurz McLaren 1:30.623 - 31
2 R. Zonta Toyota 1:30.630 +0.007 - 33
3 N. Heidfeld Williams 1:31.813 +1.190 - 13
4 J. Montoya McLaren 1:31.841 +1.218 - 13
5 K. Räikkönen McLaren 1:31.870 +1.247 - 16
6 M. Webber Williams 1:32.088 +1.465 - 7
7 R. Barrichello Ferrari 1:32.143 +1.520 - 19
8 F. Alonso Renault 1:32.335 +1.712 - 25
9 G. Fisichella Renault 1:32.842 +2.219 - 27
10 R. Schumacher Toyota 1:33.098 +2.475 - 17
11 J. Trulli Toyota 1:33.168 +2.545 - 20
12 C. Klien Red Bull 1:33.174 +2.551 - 32
13 M. Schumacher Ferrari 1:33.242 +2.619 - 5
14 D. Coulthard Red Bull 1:33.430 +2.807 - 22
15 Szato T. BAR 1:33.514 +2.891 - 20
16 J. Button BAR 1:33.753 +3.130 - 22
17 F. Montagny Jordan 1:34.090 +3.467 - 27
18 F. Massa Sauber 1:34.274 +3.651 - 26
19 J. Villeneuve Sauber 1:34.645 +4.022 - 22
20 T. Monteiro Jordan 1:34.702 +4.079 - 17
21 V. Liuzzi Red Bull 1:34.842 +4.219 - 16
22 C. Albers Minardi 1:35.311 +4.688 - 19
23 P. Friesacher Minardi 1:35.791 +5.168 - 5
24 N. Karthikeyan Jordan 1:36.702 +6.079 - 8