Manapság szinte már nem múlhat el Forma-1-es versenyhétvége anélkül, hogy ne kritizálná valamelyik pilóta a sportfelügyelőket. Az Azeri Nagydíjon Lando Norris volt az első, de nem az utolsó, aki nemtetszését fejezte ki az irányukba. A McLaren versenyzője azt kifogásolta, hogy büntetést kapott az időmérő edzés után, amiért a Q1-ben Antonio Giovinazzi balesete miatt megjelenő piros zászlónál nem hajtott egyből a bokszba, hanem ment még egy kört. Michael Masi versenyigazgató szerint azonban már egy hatéves is tisztában van vele, hogy ilyenkor mi a teendő.
„Véleményem szerint semmi rosszat nem tettem – jelentette ki a futamot az elért hatodik rajthelyénél a büntetés miatt három hellyel hátrébbról kezdő pilóta, aki közvetlenül a bokszbejárat előtt haladt, amikor megjelent a piros jelzés. – Annál a sebességnél, amivel haladunk, nagyon gyors döntést kell hoznunk arról, hogy mi a legjobb és legbiztonságosabb, amit tehetünk.
Én úgy érzem, hogy amit én csináltam, az a lehető legbiztonságosabb cselekedet volt.
Akár el is lehetett volna zárva a bokszutca bejárata, és akkor az ember nem hajthat be. Akkor teljesen más lett volna a történet és azt mondanák, »miért hajtottál be a bokszba? Nem kellett volna ezt tenned.« Úgyhogy nehéz kérdés."
Norris a nyilatkozatában tulajdonképpen megfedte a sportfelügyelőket, mivel szerinte nem képzelik magukat a pilóták helyébe, amikor döntést hoznak. „Nem volt idő arra, hogy beszéljek a mérnökömmel és megkérdezzem, hogy félbeszakítsam-e a körömet vagy sem. Mindent megtettem, amiről azt gondoltam, hogy meg kell tennem, de ez szívás, mert végső soron van egy szabály. Ugyanakkor bizonyos szituációkban olykor elnézőbbek, amikor a pilóta az adott helyzetben a lehető legjobb döntést hozta. Nem érzem úgy, hogy igazságos döntés született, de ez van."
Bizonyos szituációkban egy pillanatra elgondolkozhatnának azon, hogy milyen a versenyző helyében lenni, és mit kell reagálni ekkora sebességnél és mennyi idő van erre. Szerintem egy megrovás lett volna a helyes döntés.
Egyes területeken egy kicsit jobban kellene érteniük a dolgokat és képesnek kell lenniük felülírni a szabályt és végiggondolni, hogy mi az igazságos a pilótának."
Norris a hátrasorolásos büntetés mellett azzal sem értett egyet, hogy három büntetőpontot kapott a superlicencére. „Senkit sem sodortam veszélybe, sőt, a biztonságosabb megoldást választottam a két opció közül, hogy bemenjek a bokszba vagy ne. És ez még rosszabbá teszi a dolgot.
Nem érdemlek három büntetőpontot sem, miután nem csináltam semmi veszélyeset. Nem tettem semmit, mivel nem is tudtam semmiről.
Tudom, hogy mik a szabályok. Nem arról van szó, hogy nem érteném meg azokat, vagy bármi ilyesmi. Egyes helyzetekben valójában végig kéne gondolniuk, hogy csinált-e bármi rosszat a pilóta. Ebben a helyzetben nem igazán."
A verseny után Michael Masi versenyigazgató szokás szerint a média rendelkezésére állt, így szembesítették Norris szavaival is. „Igazság szerint a dolog első része az, hogy a gokarttól a Forma-1-ig mindenhol nagyon világos a piros zászló jelentése, azaz hogy egyből lassíts le és rögtön gyere be a bokszba. Egy hatévestől kezdve, aki az első gokartversenyén vesz részt, a Forma-1-ig mindenhol egyértelmű és konzisztens a piros zászló jelentése a pályaversenyzésben" – szögezte le az ausztrál szakember.
Ezután Masi elárulta, hogy Norris valójában még hálás is lehet a felügyelőknek, akik figyelembe vették az enyhítő körülményeket, és enyhébb büntetést adtak a versenyzőnek. „A büntetőpontokat és a valós büntetést tekintve a felügyelők bármilyen szükségesnek vélt szankciót alkalmazhatnak, és igen, van egy irányelvük, amely szerint döntenek.
Az enyhítő körülmények miatt azonban úgy látták jónak, ha nem alkalmazzák, amit ez az irányelv mutat, különben keményebb lett volna a büntetés.
Ami a büntetőpontokat illeti, helyénvalónak érezték azokat, mivel piros zászlós kihágásról beszélünk."
Norris végül az ötödik helyen fejezte be a futamot.