A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás minden gépjármű-tulajdonos számára előírt biztosítási forma. Alapelve egyszerű: a KGFB védi a másik javait, ha a forgalomban való részvétel során bárkinek károkat okozunk, legyen szó személyi sérülésről vagy a járművet ért anyagi veszteségről. Magyarán a kötelező biztosításnak köszönhetően, az általunk okozott károkat nem saját zsebből kell kifizetni, de cserébe a minket ért veszteségeket már önmagunknak kell finanszírozni.
Ezzel szemben a casco egy önkéntes alapon választható biztosítás*, amelynek célja ugyancsak a járművédelem. Lényeges különbség, hogy kizárólag a saját tulajdonban lévő autóban, motorban (és így tovább) keletkezett károkat fedezi, ráadásul a közúti baleseteknél sokkal szélesebb körben nyújt segítséget. A szerződésben aláírt csomagtól függően, az esetleges kockázatok mértéke változó lehet: az alapszolgáltatások mellé extra lehetőségek is igényelhetőek.
*Egy jármű lízingelése vagy hitelre történő vásárlása során, a casco biztosítás megkötése egyaránt kötelező.
Ha önmagában még nem elég indok a saját tulajdon védelme, a casco biztosítás mellett további érveket is fel lehet sorakoztatni. Általában már annak is nagy ereje van, ha valamit nem a kötelező jellege tesz fontossá, de a casco jelentőségét a sokoldalúsága és személyre szabhatósága mozgatja.
Egy alap- és választható fedezeti körrel is rendelkezik, amely bőven túlmutat a közutakon történő baleseteken. Anyagi támogatást nyújt, ha:
A választható fedezetek listája még ennél is szélesebb kínálatot takar. Sokan a leggyakoribb kockázatokhoz kapcsolódó szolgáltatások mellett döntenek pluszban – ide sorolható például az utasok baleset- vagy poggyászbiztosítása. Azonban az egyes biztosítótársaságoknál egészen eltérő ajánlatok között válogatunk, ezért érdemes az egyéni igények szerint szűkíteni a rendelkezésre álló lehetőségek körét.
A két gépjármű-biztosítás díjának meghatározásában is jelentős eltérések vannak. Az egyetlen közös nevezőjük, hogy a jármű típusa, műszaki állapota és életkora mindkettő esetben számít. Viszont a KGFB-kalkulációt befolyásolja a balesetmentes évek száma (bonus-malus rendszer szerinti besorolás), és a járműhasználat összes körülménye – beleértve a jármű vezetőinek számát, a használat gyakoriságát, és így tovább.
Amit a casco esetén feltétlenül érdemes megjegyezni: a szerződéskötéshez önrész befizetése egyaránt szükséges. (Az önrész az az összeg, amelyet egy káresemény alkalmával feltétlenül vállalnunk kell.) Mértékéről saját magunk dönthetünk, de a biztosítási díj értékétől függően fog változni. Tehát ha magasabb biztosítási díj mellett döntünk, akkor az önrész alacsonyabb lesz, és ugyanígy fordítva.
Továbbá a megállapodásban az önrész százalékos formában és egy konkrét összegben is meghatározásra kerül. Ezáltal a biztosító a káresetek bekövetkeztekor választhat a kettő közül – mindig amellett voksol, amelynek az értéke magasabbra rúg.
Gépjármű-tulajdonosként a kötelező és a casco biztosítás kombinációja nyújthatja a legátfogóbb védelmet az utakon. Bár a KGFB jogszabályi kötelezettség, de ahogyan látni lehet, nem feltétlenül elegendő. Ha szeretnénk biztosra menni, és tudatosan felkészülni a váratlan kockázatokra, egy casco szerződés megkötése ugyancsak elengedhetetlen.
(x)