Súlyos gondok Talmácsi csapatánál

Vágólapra másolva!
Talmácsi Gábor nem tudja tartani ígéretét, mégpedig, hogy minimum az első ötben végez a gyorsasági motoros vb-futamok legtöbbjén. A tavalyi világbajnoki sorozat felfedezettje nemhogy elmarad a várakozástól, hanem kifejezetten rosszul teljesít, rendre a sereghajtók közt ér célba, vagy rosszabb esetben még úgysem. Egy biztos: Gábor nem felejtett el motorozni, csapatánál vannak a gondok, melyek orvoslása nem tűnik egyszerűnek.
Vágólapra másolva!

Fotó: Faster Promotion
Talma menne, a motorja nem

"Valóban bánt, hogy elég sok fórumon szidnak - legutóbb az interneten láttam -, mert a Hungaroringen tartott sajtótájékoztatón még azt ígértem, hogy az első ötben leszek és akár világbajnokságot is nyerhetek. Ez teljesen reális volt, mégpedig azért, mert láttam, hogy 2001-ben hogy mennek az Italjetek. Amikor megkötöttem a szerződést, abban az állt, hogy olyan motort adnak, amely megfelelő a fent ígért pozícióra. Csakhogy, az Italjet tönkrement, ha jól tudom már meg is vette a Piaggo valahány százalékát. A tavalyi német mérnököket - akik az új alkatrészeket fejlesztették ki - nem fizették ki, s ezért azok elmentek. A fő probléma az, hogy nemcsak hogy elmentek, de fizetésként elvitték az összes frissen kikísérletezett alkatrészt, ami használható volt" - kezdte felvázolni a gondokat Talmácsi.

- Hogyan?
- Igen, jól hallottad! Bosszúból elvitték az alkatrészeket. Japán előtt nagyjából úgy álltunk, hogy a szériamotor jobb volt, mint a miénk. Az egyenesben úgy hagytak le, mintha 250-es kategóriában versenyeztek volna. Egyszerűen semmi, de semmi esélyünk nem volt. Életem legrosszabb eredményeként, a 32. helyről startoltam Szuzukában. Ott még szerencsém volt, mert az eső miatt tíz helyet előreléptem, de szerelési hiba miatt a váltókarom leesett, ki kellett állnom. Közben egy lassú kört kellett
mennem kettes fokozatban, szóval már nem volt értelme visszamennem. Ezt a kicsi esélyt is elrontották a szerelők, de ez még valahol érthető. Elég nagy szerencsétlenség értre őket, ugyanis mindkettőnek meghalt az édesapja, ráadásul egy héten belül. De azt is figyelembe kell venni, hogy én ülök a motoron és én is meghalhatok egy figyelmetlenség következtében. Például idén háromszor állt meg a főtengelyem 200-nál. Szóval sok jót nem tudok elmondani róluk.

- És Dél-Afrikában sem kapták össze magukat?
- De igen, már sokkal jobban dolgoztak és nem is hibáztak. De a motor így is csak a tizennyolcadik helyre volt elég. Persze a menedzserem rögtön feltette a kérdést, hogy ilyen minőségért miért fizessünk, és Jerezben már jobb motort is hoztak, de ott már mindenki az új fejlesztésekkel versenyzett. Tehát körülbelül ugyanott tartottunk, hogy sehol. Le Mans-ban megtáltosodott a motor, ezt bizonyítja a második szabadedzésen elért nyolcadik helyem és lazán motoroztam a tizedik helyen. Előzni nem tudtam, mert az egyenesekben nagyon lassú voltam, de a tizedik hely meg lett volna a célig. Ha nem esem el... Szerelési, vagy alkatrészhiba miatt - ez már nem fog kiderülni - elengedett egy bilincs a vízcsövön, majd lassan elcsordogált a víz. Nem álltam ki, mert '98-ban már megtréfált egy ilyen műszer, amikor minden rendben volt, csak a visszajelző műszer nem. Szóval inkább vállaltam azt a kockázatot, hogy megfő a motor, s akkor majd kikuplungolom, hogy ne ragadjon be végképp. Kezdtem visszacsúszni, már arra gondoltam, hogy kiállok, amikor megragadt a motor egy kanyar közepén (olyan volt mintha seprűnyelet dugtak volna a küllők közé), és 130-140-es tempónál óriásit buktam. Ez egy hete volt, de a sérült csuklóm már jobban van, bár felfelé nem tudom mozgatni. Igaz, hogy a csapat megint elrontotta, nem sikerült célba érnem, de legalább látszik, hogy van remény a jobb szereplésre.

- Milyen alkatrészen változtattak?
- Ahogy láttam, nem változott semmi, viszont olyan élesre állították a gépet, hogy a főszerelő szólt is, hogy túlhajtjuk a motort. Én annyira örültem, hogy a nyolcadik helyen tudok motorozni, hogy nem érdekelt mi lesz a motorral az edzés végére. A következő versenyen, Mugellóban már minden bizonnyal a tavalyi tuningcéggel, a DEA-val működünk együtt. A tavalyi alkatrészek továbbfejlesztett változatát adják, de dolgoznak egy új blokkon, egy új vázon, szóval beindultak a dolgok. Most egy '99-es vázzal versenyzek, képzelheted micsoda különbség van egy 2002-es fejlesztés és az enyém között. Lehet, hogy másodpercek. Gyakorlatilag egy rollerral versenyzek a biciklik ellen. Sajnos úgy néz ki, nem lehet mit tenni. Mondhatjuk, hogy egy rossz választás volt, nem ilyenre számítottam, át is vertek. De jelen pillanatban ez van, ebből kell kihozni a maximumot.

Fotó: Ujlaky István
Amikor még mindenki reménykedett: idénynyitó előtt a Hungaroringen
- Az Italjetnél nem látták előre a problémát?

- Rendeződött a helyzet a gumikkal?
- A Dunlop most már nagyon rendes, mert így eredmény nélkül is sokszor jobb gumit kapok. De a legjobbakat egyszerűen nem adhatják oda, mert a fejükre koppint a vezetőség. Már szinte könyörögnek, hogy legalább legyek az első tizenötben, mert akkor esetleg tudnak segíteni. De jelen pillanatban nem a
gumi a probléma.

- Peruginivel milyen a kapcsolatod? A baj összehozott titeket egy kicsit?
- Nagyon jó, de ő is romokban hever. Érthető, hiszen 1999-ben negyedik volt a világbajnokságon 250-ben. Megy, mint az őrült. Megmondom őszintén, nem gondoltam volna, hogy ennyire jó, de ő is tehetetlen.

- Szponzorok nem elégedetlenkednek?
- Egyáltalán nem. Az Aral, a Kometa és a Hungaroring a főszponzoraim, amelyek kitartanak mellettem, bíznak bennem.

- Beszéljünk pár szót a híres kengurubőr ruhádról!
- Nagyon jó. Egyszerűen hihetetlen, hogy nem szakad ki az eséseknél. Páran azért nem merik felvenni, mert annyira vékony, mint egy pamutoverall és elképzelhetetlen, hogy ne sérüljenek meg egy esésnél, de nem. A Corner odaadja a legjobb minőséget, s már volt "szerencsém" kipróbálni. De ha már a ruhánál tartunk, van még egy érdekesség. A Gaerne új csizmát készít, ami a jobb szellőztetés miatt tele lesz lyukakkal és sokkal kisebb lesz, ami nekem sem hátrány, mert elég nagy, 42-es a lábam. Mivel ez az új fejlesztés sokkal kecsesebb, jobban lehet vele váltani.

- Már a második idényedet töltöd a világbajnokságban, milyen a kapcsolatod a menőkkel?
- Mondhatom, hogy jó. Loris Capirossival és Alex Barrosszal vagyok jóban. Legutoljára Barrosszal beszélgettünk hosszasan, akiről nem is gondoltam volna, hogy ilyen közvetlen. A hazájában, Brazíliában, Rio de Janeiróban uralkodó állapotokról beszélgettünk, ahol sajnos sokkal rosszabb a helyzet, mint tavaly, óriási a bűnözés. Persze szakmai dolgokról is szó esett. Elmondta, hogy mi a különbség a kétütemű és a négyütemű motorok között. Jelenleg kétütemű motorral megy, de szerinte is egyértelmű, hogy a jövő a négyütemű motoroké.

Kovács Iván

Korábban:

Fórum:

Talmácsi Gábor Fan Club - ahol a rajongók kitartanak

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!