Az adminisztráció és a gépátvétel december 28-30-án zajlik majd a "fehér városban", kezdésképp pedig egy "nagyon megerőltető" első gyorsasági ígéretével riogatja a jelentkezőket a versenyt szervező francia cég. Miután a mezőny átkel a Földközi-tengeren, Szenegál fővárosa felé veszi az irányt, áthaladva Marokkón, Mauritánián, Malin és Guineán. Érdekesség, hogy utóbbi országban 1986 óta nem járt a Dakar-karaván.
Megújult a szervezőbizottság is. Távozott az útvonalat több mint tíz éve kijelölő Patrick Zaniroli, helyette Stéphane Le Bail lesz az autós, David Castera a motoros verseny útvonalfelelőse, Etienne Lavigne pedig a versenyigazgató.
A közelmúlt szomorú baleseteinek hatására a szervezők minden eddiginél nagyobb hangsúlyt fektetnek majd a versenyzők és a helyi lakosság biztonságára. Ennek érdekében több új szabályt is bevezetnek, így például a kamionok után a motorok sebességét is 150 km/h-ban maximálják. Az autós mezőnynél egyelőre csak gondolkoznak azon, hogy a gyorsaságik egészére vagy legalább egy részére korlátozzák a sebességet.
Szintén újdonság, hogy a 2005-ös versenyen tesztjelleggel bemutatkozott Iritrack nyomkövető rendszer 2006-ban minden versenyjármű számára kötelező lesz.