Citroën 1878. február 5-én született Párizsban, 1898-ban szerzett diplomát a párizsi Műszaki Főiskolán, majd a katonai szolgálat letöltése után 1902-ben szerelvénygyártó vállalkozásba kezdett. Ezután szabadalmaztatta egyik Lengyelországban kidolgozott találmányát, amely olyan fogaskerék-áttétel gyártását tette lehetővé, amelynek fogai V alakúak. Ennek a megoldásnak számos előnye van: hatékonyabb erőátvitel, csendes, gördülékeny működés. Stilizált formában ez a fordított dupla ék lett és maradt a mai napig a cég emblémája.
1907-ben a fiatal gyáriparos bízták meg azzal, hogy állítsa talpra az összeomlás szélén álló Mors autógyárat. Szervezőkészsége és hatékony munkája csodákat művelt: rövid időn belül a gyár visszanyerte vevőkörét, s újra nyereségessé vált, alig hét év leforgása alatt a Mors autók gyártása a tizennyolcszorosára növekedett.
Az első világháborúban Citroën egy tüzérezredbe vezényelték. A fronton hamar rájött, hogy a francia hadsereg muníciókészlete jócskán elmarad az ellenséges készletek mögött. Sikerült meggyőznie az illetékeseket a hadianyag tömegtermelésének szükségességéről, így 1917-ben a tervei alapján Javelben négy hónap alatt felépített gyár termelése meghaladta a napi 50 ezer darab lövedéket. A háború után egy olcsó kisautó tömegtermelésére állította át üzemét, s az első Citroën márkájú kocsi 1919 júniusában gördült le a szerelőszalagról. Az A-típus volt az első sorozatban gyártott autó Európában, továbbá az első olyan autó, amely teljes felszereléssel (elektromos gyújtás és világítás, vászontető, pótkerék stb.) került kereskedelmi forgalomba. Ez volt az első baloldali kormánnyal felszerelt francia jármű, amelynek 7950 frankos ára alacsonynak számított akkoriban. Ebből a száz kilométeren 7,5 litert fogyasztó, 1327 köbcentis, négyhengeres motor által hajtott típusból 24 ezer készült 1931 végéig.