Autósmozi: BMW X5 > Volvo XC90
Fura ez, de nem, nem odaát, nem Amerikában élünk, nem is Német- vagy Svédországban, nem nagy, kontinensnyi piac a miénk, nem olcsó az üzemanyag, de még csak nem is keresünk sokat. A környezetvédelem, a károsanyag-kibocsátás, a globalizációval párhuzamos urbanizálódás, de közben jóléti ki a városból program, a nyersanyagok végessége, a fogyasztói társadalom - ja, ezek a fogalmak, tények, trendek mindenütt, így minálunk is megvannak, ismertek, de.
De mindez akkor, amikor is árellenben divat a kvázi értelmetlen batárok beszerzése, használata, mutogatása, hát akkor tökmindegy. És igény van, bizony pénz is van, a gyárak, a márkák meg rendre nyomják az új vagy újnak csomagolt luxustermékeket (is). Mindegy, az ilyen tesztben, ahol húszmilliós vagy még drágább, behemót nagy valamiket próbálgat a magunkfajta, csakis anélkül lehet józan ésszel ítélkezni, mérlegelni, hogy komolyan belegondolna az ember fia, bele a dolgokba.
Hogy aszongya, minek van és minek nincs értelme? Mire jó, ha valaki lakásnyi, háznyi, nyaralónyi, félelmetesen sok pénzeket költ egy tárgyra? Hiszen egy kétmilliós kisautó is elviszi innen oda, vissza is hozza, és új - de akár még egy karbantartott, elfogadható állapotú használt is, röhögve. Vagy a tömeges közlekedés. A hév. Vagy a bringa. Vagy a két láb.
Miért olyan fontos, hogy tudják rólunk? Hogy nekünk van, nekünk ilyen van, fussa, majmolni kell, megmutatni, önigazolni, rémiszteni, ellehetetleníteni. Nem mindegy, miben idegeskedjük magunkat halálra az állandó dugóban? Biztos, hogy ekkora dömperekkel kell parkolni, parkolni próbálni, döngetni, vasalni az aszfaltot?
De mi van, ha valaki egyszerűen megteheti, hogy? Mi van, ha igenis arra ad, hogy a méret a lényeg? Például biztonságilag. Mi van, ha akkora a család, annyi a tehetős barát? Mi van, ha ilyet kapott szülinapjára? Mi van, ha ezt adta a cég? Mi van, ha ez tetszik néki? Ha ezt szereti?
Hát jó, ennek a gondolatmenetnek úgysincs semmi konkrét vége, maradjunk annyiban, hogy szeressük a gigászi, sportos, városi szabadidőautókat, a SUV-okat, vagy ahogy a BMW kategorizálja az X5-öt, SAV-okat (Sport Active Vehicle). És nem is olyan végtelenül terebélyesek. Csak ultramasszívak, felettébb robusztusak. Ha hosszuk, szélességük nem is emeli ki őket a nagyautók osztályból, magasságuk mindenképp.
Több és nagyobb kép a BMW-ről > a Volvóról
Egyébként ugye azt is tudjuk, hogy egyik tesztalanyunk sem vadiúj modell, és hát főleg remek fővárosunkban is számtalan X5-ös meg XC90-es futkározik. A csúcsgépekből rengeteg azért nem van, márpedig tesztünk főszereplői a lehető legkomolyabb erőforrásokkal szereltek, V8-as állatok, nézzük is, mit tudnak. Majdnem mindent.