Kezdjük a legfontosabbal: két hét múlva rajtol a 2006-os WRC-sorozat, amely idén is 16 futamból áll, és a helyszínekben nincs változás, legfeljebb a versenyek sorrendjében. A szezonnyitó szokás szerint a havas-jeges-aszfaltos, már 74. Monte lesz, tehát január 20. és 22. között.
És ugye amióta csak vége az előző évadnak (amely "természetesen" a 2004-ben is diadalmaskodó francia Sebastien Loeb és csapata, a Citroen elsöprő fölényét, zsinórban harmadik vb-sikerét hozta), az folyik a csapból is, hogy a WRC-nek annyi, nevetségesé vált, satöbbi. Mert kiszállt az elmúlt hat év két legjobbja, a két PSA-gyermek (a Peugeot és a Citroen), aztán követte példájukat a Skoda és a Mitsubishi is.
Mindennek a hátterében persze a pénz van, hogy iszonyú költséges a sportág, annak is a krémje, a technika, a fejlesztések, az állandó szervizelés, alkatrészdömping, valamint a logisztika, az utaztatás, a minden - szintén nem két fillér. Jókora nyomás nehezedett a Nemzetközi Autósport Szövetségre, amely hozott, vagy minimum megelőlegezett pár kímélő döntést.
M1
Idén a szokásos egyéni értékelés mellett két csoportban meccselnek a csapatok: az M1-ben a legjobbak legjobbjai 2006-os fejlesztésű autókkal (egy passzív difi), illetve olyan sztárpilótát alkalmazó gárda, mint a Loeb-féle Kronos, tehát:
Kronos Total Citroen WRT (Loeb, Pons, Sordo)
Mind a 16 versenyen minimum két egységgel indulnak, de sokszor, például a Montén is hárommal, és ugye a mostanság egyeduralkodó Citroen Xsara WRC-vel. Amely már nem fullgyári, de majdnem. A francia Loeb sorozatban harmadik világelsőségére hajt (és az ugyancsak kétszeres bajnok /1990, 92/ spanyol Carlos Sainz rekordjára, a 26 futamgyőzelemre, jelenleg 20-nál tart), a spanyol Pons elcsíphet egy-egy kiemelkedő eredményt, a szintén hispán (és Sainz-nevelés) Sordo JWRC-bajnokként igyekszik felnőni a feladathoz.
BP Ford WRT (Grönholm, Hirvonen)
Az egyik gyári alakulat. Két finnel, a Loebhöz és Sainzhoz hasonlóan kétszeres világbajnok, a Peugeot-tól igazolt Grönholmmal, és a már számos helyen és színben bizonyító Hirvonennel. Céljuk a trón, mi más is lehetne. Van sanszuk.
Subaru WRT (P. Solberg, Atkinson, Sarrazin)
A másik gyári csapat. A 2003-as világbajnok norvég Petter Solbergnek nyilván elege van már Loebből, vissza akar vágni. Mellette maradt az ausztrál Atkinson és a francia Sarrazin is váltótársnak a második számú Imprezába, ők is aranyos álmokat dédelgetnek, meglátjuk.
M2
A második vonalban, azaz az M2-ben már nem nevezhető olyan, aki az elmúlt öt évben a legjobb hatban végzett volna abszolútban. Ezek a WRC-k max. 2005-ötösek lehetnek, de még akár három aktív difivel:
OMV Peugeot Norway (Stohl, H. Solberg)
A Bozian-féle Peugeot 307-es WRC-vel a 2005-ben Citroennel parádézó osztrák Stohl és Petter fivére, Henning Solberg mutathatja meg. Van bennük csízió.
Stobart VK M-Sport Ford Rally Team (Wilson, Tsjoen)
Az autó egy nem is olyan régi fejlesztésű Ford Focus WRC az ismerős, gyári támogatást is élvező M-Sport műhelyéből. A hírek szerint olyanok is vezethetik majd, mint a cseh Kresta vagy a brit Higgins, a Montén bezzeg a kékoválos csapatfőnök, Malcom Wilson fia, Matthew, valamint a belga Tsjoen kap lehetőséget. Azért ez a felállás messze van az ütőstől.
Red Bull-Skoda Team (Panizzi, Aigner)
Itten már keményebb a névsor, a kocsi, a Skoda Fabia WRC viszont tavaly kábé csak McRae mesterrel bírt tündökölni. Az 1995-ös világbajnok skót fenomén (vagy pártfogoltja, a JWRC-ben citroenező Kris Meeke) skodázásáról nincs infó... A Montén az aszfaltkirály Panizzi-fivéreké, illetve az osztrák üstökös Aigneré a volán.
Privát privátok
Aki ugye nem Ford vagy Subaru, az elvileg, a korábbiak szerint privát, mostantól viszont privátnak csak azokat hívjuk, akik semmilyen csapatversenyben nem vesznek részt. Tuti nagy lesz még a későbbiekben a kavarodás, be-beszállnak majd mások is, átülnek és vissza, de egyelőre a következő a helyzet:
A tavaly gyári Forddal nem egyszer csak azért nem nyertes, mert volt egy Loeb, szóval a finn Toni Gardemeister az Astra Racing színeiben Peugeot 307 WRC-vel megyeget. Sokra is viheti.
Az elmúlt szezonban még a legjobb autót vezető belga Francois Duval a First Motorsport versenyzőjeként Skoda Fabia WRC-t terelgethet, ez azért csúnya visszalépés. Biztosan szebbre számított, de még jöhet jobb a szezon során, szerintem.
A 2005-ben Mitsubishi-sofőr olasz Gigi Galli a RalliArt Italy révén továbbra is Lancer WRC-t nyúzhat. Hogy korábbi finn csapattársa, Harri Rovanperä is képben marad-e, még nem tiszta.
A cseh Jan Kopecky saját csapattal, saját Skoda Fabia WRC-vel indul.
És még egy rakás WRC-s privát, nevesebb vagy (egyelőre) ismeretlen emberke áll rajthoz már most, a Montén, vagy majd Svédországban - a havas vb-ralira nevezettekről annyi a hír, hogy sok. Hogy a norvég bajnok Thomas Schie 2003-as Forddal indul, a svéd Daniel Carlsson is visszatér, aztán honfitársa, Thomas Radström szintén, a Team Olsbergs színeiben Subaruval, az argentin Luis Perez Companc és a finn Kosti Katijamaki (Grönholm "fia") Forddal, a finn Kristian Sohlberg Subaruval a török Atolye Kazaz versenyzőjeként, ésatöbbi.
Hát, majd szépen folyamatosan minden kikristályosodik. De az már most biztos, hogy igenis lesz, van mezőny, színesebb a paletta, és egy olyan autó sem tűnik el, amely a tavalyi évben előtérben volt. A távolabbi jövővel meg még ne foglalkozzunk (tényleg beszáll-e a Suzuki és mikor, visszatér-e a Hyundai és mikor, 2007-ben már a C4 WRC-vel támad a Citroen). A szabálymódosításokról, a technikai részletekről is majd később, a rajtnál.
Nagy hiányzó
Addig még azt azért nem árt tudni, hogy a közelmúltból az olyan hatalmasságokat már majd' el is felejtve, mint Mäkinen, Sainz, McRae, Burns (nyugodjék békében) vagy Auriol, az észt Märtin az, aki nagyon nem lesz. Tudják, neki volt az a szörnyű balesete a Peugeot-val, amelyben brit navigátora, Park életét vesztette. Nos, Märtin elmondása szerint egyáltalán nem akar felhagyni a ralival, de még nem tudni, mikor, hol és mit fog legközelebb vezetni. Más tészta, hogy hazája bajnokságában csapatot alakít és N csoportos Subarukat "futtat".