Elképzelt, utópisztikus jelenet a jóléti Magyarországról:
- Jó napot! - a finom illatú, kosztümös, elegáns hölgy arisztokratikusan helyet foglalt a kényelmes, vadonatúj hivatali széken.
- Üdvözlöm! Miben segíthetek? - nézett fel egy rendezett aktakupac mögül a kedves irodista.
- Szeretném befizetni az önkéntes luxusadómat. Itt tehetem meg?
- Óh, igen, kisasszony! Szabad a nevét?
- Asszony vagyok. A nevem: Lexus RX.
- Elnézését kérem!
- Nem történt semmi.
- Szabad a leánykori nevét?
- Természetesen. Toyota. Toyota RAV4.
Olyan 12 évvel ezelőtt robbant be a RAV4 a köztudatba, ha jól emlékszem. Akkoriban volt örömtánc, meg vidámkodás, hogy újra fel lett találva kérem a spanyolviasz. Merthogy ilyen szépet, praktikusat, a kor szellemének megfelelőt, pláne divatosat soha senki addig...
Nem vitatva fentiek valóságtartalmát, csupán kiegészítve azt, illendő megemlíteni még két hasonszőrű, de már korábban is létezett modell nevét, amelyek felderengtek szita agyam szürkés vásznán. Az egyik a Toyota 4Runner, a másik pedig régi nagy kedvencem, a VW Golf Country. Biztos volt több is, de ezek Cavinton nélkül tuti nem mennek elsőre.
Mindegy is, hisz' minek kalandoznék a múltban, mint az Arizona csatahajó túlélői a Pearl Harbour-i emlékhely mellett, a szikrázó napsütésben, mikor itt van a parkolóban a tompa, hideg tavaszelőn az új RAV4. Bugyuta átkötéssel - ha még egyáltalán sikerül kikeverednem belőle - annyit mondanék, hogy mindkettő japán érdekeltségű dolog. Na, menjünk tovább!
Mi is ez a hobbi-izé dolog?
Van itt valami, ami mellett nehéz elmennem szó nélkül. Ez pedig a divat-hobbi-terepjárás-autó fogalomkör. Szóval ez egy olyan szép, nagy marketingkatymasszá nőtte ki magát. Volt anno a terep, meg annak a járása. Ezt többnyire azok csinálták, akik hivatásból vagy sportból, esetleg deviáns viselkedésük okán egyszer csak tengelyig érő sárban, meredek kaptatók tövében találták magukat. Ilyen helyzetben, spártai körülmények között, funkcióra hangolva fejlődtek ki azok a modellek, amelyeket ma már a többség lefinnyáz, mert nem divatosak. Aztán az úri, városi közösség szerette volna, ha jól megcivilizálódik az autózás peremére szorult, de igazándiból a "belevalóságot" mindig is szimbolizáló, elnyűhetetlen technika. Aztán jöttek a gyengébb nem képviselői. Divat, aerobic, fitness, emancipáció, managerbetegségek, széles látókör, RAV4.
Úgy van ezzel az ember, mint a matematikával. Nem érti, hanem megszokja, elfogadja. Divat a terepjárás városban, amolyan hobbi módra. Mi van? Divat-terepjárás, ja, ugyanolyan hülyeség, mint a wellness-ércbányászat, vagy az endorfinos adatbáziskezelés. Persze, mindenhez két ember kell. Az egyik eladja, a másik megveszi.
Törzsfejlődés
Vannak autók, amelyek lánynak vagy fiúnak születnek. A RAV4 - kevés ellenvélemény mellett - lánynak. Az első generáció gömbölyded vonalai serdülő tinédzser hölgyek ártatlan tekintetét hordozta magán. És célba talált. Gyorsan a nők kedvence lett. Elnézést azoktól, akik férfiként is szerették, de most picit sarkítanom kell a cikk fejemben felépített dramaturgiáját követve. Az idő bizony halad, és ha valamit a divattal kapcsolatban emlegetnek, annak bizony folyamatosan meg kell újulnia. Még ha autóból is van. Lehet, hogy a tíz évvel ezelőtti kamaszlányok ma már rövidre nyírt hajú, sportos és pörgős média/reklám/marketing menedzserek? Bizony ám! Lehet, hogy a RAV4 már többé nem az az ártatlan tekintetű fruska? Bizony ám!
És mi lesz akkor, ha ez a modern nő megtanul főzni, elkötelezi magát élete párja mellett, érett, vonzó anyává válik? Akkor lesz az ő autója a Lexus RX? Nekem tetszik a gondolatmenet, bár átérzem az olvasó kételyeit elmeállapotommal kapcsolatosan.