A Japán rali egyike azon kevés versenyeknek, ahol a francia Loeb még nem tudott nyerni. A címvédő, kétszeres világbajnok, harmadik elsőségére pályázó Citroën-klasszis az eddigi két vébés kiírásban rendre ezüstösként ért célba - tavaly a mezőny másik kétszeres világbajnoka (2000, 02), a finn Grönholm, tavalyelőtt a 2003-as legjobb, norvég Solberg (Subaru) diadalmaskodott. Magic Marcus egy évvel ezelőtt Peugeot-val győzött, most Forddal tör az Obihiro központú Japán rali trónjára (az össztáv 1586 km, ebből 27 szakaszon 346 km a gyorsasági).
Az állás 10 futam után: Loeb-Grönholm 6-4. Rajtuk kívül más nem rúghatott labdába. Pontban nagyobb a különbség, 92-61 az extornásznak, mert amikor nem győz, mindig második. Főleg az ő kivételes teljesítményének hála a Citroën a konstruktőri viadalban is nyerésre, címvédésre áll a Forddal szemben, 122-107 (ha félig privátként is, Kronos néven).
Minden és mindenki más a resztli kategóriába tartozik, eltörpül e két hatalmasság árnyékában. Japánban amúgy Loeb mellett ismét a spanyol Sordo kapar gyári pontokért a Citroënnek, az ugyancsak hispán Pons Cipruson tér vissza. Sordo nem ralizott még Japánban. A Ford második számú pilótája szokás szerint a finn Hirvonen. Az idén rettenet gyengélkedő Subaru (hazai pályán) annak az ausztrál Atkinsonnak szavazott bizalmat, aki ebben az évadban ugyan bizonytalan, mint a kutya vacsorája, tavaly azonban egészen a harmadik helyig vitte.
Az osztrák Stohl először indul Japánban (csak privát 307 WRC-vel, nem a Peugeot Norway égisze alatt), és a Stobart-Ford állandó favoritja, a brit Wilson sem maradhat el. Sőt, az argentin Perez-Companc is elkíséri. Egyikük sem járt még arra. Sőt-sőt: 2006-os specifikációjú Focusszal támadnak! Különben páratlanul kevés WRC-t logisztikáltak át Ázsiába, se Skoda, se Mitsubishi nem lesz. A helyi menő Arai bezzeg Impreza WRC-vel nyomul, rá jó lesz figyelni.
És három hónap szünet után megy a teljes PWRC-mezőny (vébés N-esek). Az időeltolódás +7 óra. Hokkaido szigetét elvileg elkerüli az országban ilyenkor nem idegen tájfun, de vicces időjárási körülmények nehezíthetik a versenyzők, csapatok, gumiszállítók dolgát. A komoly etapok is döntőek. Az útfelület, a murva változó, száraz időben az élről rajtolók takaríthatnak, esőben, sárban fordul a kocka. A pályák szűkek, gyorsak, közel az árok, nem árt figyelni, pontosan vezetgetni.
Tavaly Loeb ezen a ralin ünnepelhette második vb-címét, idén erre még várnia kell, ha nem is sokat. Ja, és ha nyer, neki lesz a világon legtöbb futamgyőzelme, 27. Most még osztozik a spanyol Sainz mesterrel, az 1990-es és '92-es szezon bajnokával. Az etalonnal.