Nem aprózza el a Seat, amúgy. Annyiféle Leon, Altea és Toledo van, ahány arca egy jó (rossz) honatyának. Közben meg annyira hasonlítanak (főleg szemből), hogy ember legyen a talpán, aki. Régen ugye tizedmásodpercnyi motorhang-foszlányból tudtuk, mi zúgott el az ABC előtt, mostan meg nem csoda, ha műkedvelő férfiemberek sincsenek tisztában azzal, hogy merre hány méter. Szóval a VW-konszern spanyol szekciója tucatnyi kivitelben bombázza a vevőjelölt milliókat, és végül is nincs nagy baj ezzel, mi csak jól járunk, kedvünkre válogathatunk - így is felfogható.
Különben a Leon már alapból is sportosnak, szenvedélyesnek van kikiáltva. De van sportos verziója, sportos motorja, sportos dízelmotorja is. FR-je (Formula Racing) is. Benzines, dízel is. Cupra bezzeg még nincs. Majd lesz. Addig is ímhol van nekünk a Monster, naná, hogy kétféle erőforrással. Az A4-ben, Golf GTI-ben, Octavia RS-ben, Leon FR-ben 200, a "sima" Leonban 185 lóerős, 1984 köbcentis 2.0 TFSI benzinmotor itt úgy 240 lovas, az általában 170-es 2.0 PD TDI meg 185 lóerősre izmosodott (440 Nm-rel).
Plusz az optikai csomag. BBS 18-as alukerék, a dízelen egy és középen, a benzinesen kettő és kétoldalt kivezetett kipufogócső, masszív szoknya, kopoltyús lökhárítók, bazi légbeömlő, tetőspoiler, bent egyedi, bőr-alu váltógomb és dekorelemek. Úgy volt, hogy a kályhát kapjuk, majd fordult a kocka, bánta a fene. Úgyis járt már nálunk egy Power-Boxos Toledo, Altea FR - mind dízel. Nem mintha ne lenne remek a nyomatékgyár a pincéből (pláne DSG-vel), de sport- vagy sportos autóba inkább illik egy morcos benzines. Stílusbarátibb, hogy nem pusztán a turbó fütyülése vidítja a pilótát.
Tehát 240 LE - vagy 243, Nm-ből meg 280 helyett 350. (Jut eszembe, a Monster-pakk nem egyenlő a szörnyű teljesítménnyel. Vérbő egyhatosunk is megkaphatja a maskarát - ha nem is a legszívderítőbb egy vadóc dizájn alatt polgári teljesítménnyel szerénykedni.) A végsebesség korlátozva 250 km/h, a százas sprint állítólag ideális esetben csak 6,5 mp-ig tart. Vannak jobbak, de nem sokan. Nem is oly' rég, a Mazda3 MPS próbavezetése kapcsán jutottunk ugye arra, hogy a Zoom-Zoomnál csupán az Audi S3 pusztítóbb, de mivel annyival drágább, nem is szabadna bevenni a meccsbe.
Szóval a Seat Leon Monsternek sem az Audi (vagy a 130-as BMW) a pálya, hanem (az MPS-en kívül) a Ford Focus ST, az Opel Astra OPC, a Renault Mégane RS, a Volkswagen R32. És van olyan jó, mint a riválisok. Ahogy az a számadatokból is kiolvasható. Oltári nagy rössel képes megindulni, és úgy 200-210-ig meg sem torpan: egyenletesen, meggyőzően gyorsul. A 250-es csúcs elérésehez már kifutónyi hely kell, persze nincs ez másképp a többieknél sem, meg amúgy sem az a jellemző a felhasználókra, hogy jobbára ebben a tartományban közlekednének.
Rugalmas, alacsony fordulatról is kemény a tuningolt Leon. Kipörgésileg szabadon engedve a kerekeket, padlóba préselve a gázpedált hamar elfogyhatnak az első gumik. Fojtás, tiltás nélkül a közvetlen benzinbefecskendezéses, 16 szelepes, vezérlés-módosított motor meg simán belepörgethető a 7500-ba is, nem mintha volna bármi értelme. Váltogassuk le a fokozatokat kábé 5-5500-nál, és utasunk garantáltan nem fog a dinamika hiányára panaszkodni. Ha pedig egy-két satufékkel is megajándékozzuk, netán versenypályán esünk együtt kanyarról kanyarra, pár órára az ebédet/vacsorát sem szorgalmazza.
Lehet az utcai Leon akármilyen zord, a versenyautó mellett persze sehol nincs. A Monster 1,4 tonnájához képest a Supercopa 300 kilóval könnyebb, hasonló motorja meg 300 lóerős. A gyorsasági szakágvezető és pilóta gépe érdekes, de DSG-váltós, minden mást tudjon meg a legilletékesebbtől, Zengő Zoltántól!
Mintha sínen futna, úgy fordul a Supercopa
De egészen nyugodtan is el lehet szaladgálni a Monsterrel - erős kétliteres üzemmódban. Se nyomás, se hang, minimális szuszogás a turbótól, és ennyi. Ekkor legalább van idő szolídan mosolyogni az autós társak irigykedő pillantásain, konstatálni, hogy nekünk jó. (Aki direkt feltűnési viszketegségben szenved, ne feledje matricástul beszerezni a kocsit.) Vigyázzunk parkolásnál, elég mélyre húzottak a látványos spoilerek. És a (225/40-es Pirellikel) 18-as felnik sérülékenységéről is legyen elég ez a mondat. (Apropó, kéne valami kátyúfigyelő rendszer, nem? Érzékelné, hogy x méterre nem túl folytonos a burkolat. Öö, most nem gondolnám ezt végig, Budapesten tuti állandóan csipogna a drága.)