Magyarországon a Renault Clio RS fogalommá vált - az autós gyorsasági országos bajnokságban idén már negyedik szezonját futotta a márkakupás mezőny. A sokak által lesajnált kis Cliókkal a legjobbak bizonyos helyszíneken olyan időket kocsiztak, hogy azzal nem kevés jóval erősebbet is megleckéztettek. A Hungaroringen meg rendre késhegyre menő csatákba bonyolódnak - innen hát a népszerűség.
Meg onnan, hogy az előző Cliót vették, vitték, mint a cukrot, a Renault közben pedig F1-szinten, azaz nem a leggyérebb módon támogatta meg az utcai sportolást. Az RS (Renault Sport) kétliteres, 16 szelepes motorja eleinte 172 lóerőt tudott, majd teljesítményét 179-re tornázták, és 182-esnek hívták. Igen, mert a "másik francia", a Peugeot is erre a szintre lőtte be a 206 RC-t...
Most meg hivatalosan Renault Clio Sport 2.0 16V 198 szerepel az anyakönyvi kivonatban, de a frissen gyúrt erőforrás "csak" 197 lóerős. Hát, már majdnem megvan a bűvös, 100 lovas literteljesítmény.
Még sport: a Clióból a túraautókon túl létezik raliverzió is - a S1600-as gépek nem is sikertelenek a JWRC-ben (plusz a nemzeti bajnokságokban). De van náluk jobb: manapság a Citroën C2 és a Suzuki (Ignis, majd Swift) a nyerő.
És megannyi sorozatban zúznak még Cliókkal, már újakkal is. Nyilván, mert az utcai tökéletes alap. Az. És létezett, de sajnos már csak hírmondója maradt a V6-os szörnynek: durva volt, középmotoros, háromliteres unikum (230 LE, 300 Nm) versenytechnikával, brutálisan kiszélesítve, megvadítva optikailag is, mindenhogy. Naná, hogy az ára a csillagokat verdeste.
Aztán már 2006-ot írunk. Lassan egy éve, hogy Év autója díjjal jutalmazták a Clio III-at. Kipróbáltuk 1,6-os benzinesként, nem tetszett. Dízelként inkább. Összevetettük a Swifttel, számos autósmoziban is megmutattuk. A jelek szerint viszont a piacnak nem annyira nyerte el az ő kegyét: alig látni az utakon. Közben az előző generáció Campusra keresztelve él és virul, fel is varrták ráncait, hihetetlen. Még mókásabb, hogy Chilében maratoni csókolóversenyt rendeztek egy Clióért.
És igen, Alonso megvédte F1-es világbajnoki címét, a Renault meg nem engedte kibontakozni a Ferrarit - versenysportilag tökéletes a háttér. De most már térjünk a tárgyra, az új RS-re. Először is tudjuk, érezzük át, hogy nincs ellenfele. Egyszerűen nincs más a kategóriában, a kisautók között, aki ekkora teljesítményt adna. Nincs. Közelítőleg sincs.
Mindenféle kitűnő képek > Különleges videó
A PSA-féle franciák, a Peugeot és a Citroën egy (BMW-motoros) 150 lóerős 207 1.6 Turbót (nemsoká), valamint egy (amúgy pöpec) C2 VTS-t, szívó egyhatost tudnak felmutatni. A Ford Fiesta ST-je a Clio RS-hez hasonlóan szívó kétliteres, de "csak" 150 lovas. A Mitsubishi Colt CZT-je ugyanennyi - 1.5 turbóból. Az 1,6-os Suzuki Swift Sport 125, a még be nem mutatott, 1,8-as Toyota Yaris TS 132 lóerős.
Hm, mégis van vagy lesz holmi riválisféle, mert paprikás Seat Ibizáról és VW Polóról hallani 1,8-as, 180 lovas turbómotorral. De nem, ők sem lehetnek olyan kemények, mint a Renault Clio Sport. Esetleg egy Mini Cooper S, főleg a JCW a maga 210 pacijával, aha, minimalice is több mint 7,5 millióért.
Mert az új Renault Clio RS 5,5 millió magyar pénzbe kerül. Erről az oldalról is megvizsgálhatnánk a témát, hogy ki ad ennyi pénzért ekkora erőt - ettől most kíméljük meg magunkat. Szóval 5,5 mikulás. Sok, azonban nem sokkal sokabb az elődnél. Szerintem tűréshatáron belül van.