A kétszeres világbajnok (2000, 02) Grönholm idei hatodik, pályafutása 24. futamgyőzelme. A BP-Fordnak szezonbéli hetedik (második elsöprő, 18 pontos) sikere (mert legutóbb, Ausztráliában ugye Hirvonen diadalmaskodott). Előbbié az ezüstös, utóbbié (már biztos) a fantasztikus bronzémes hely abszolútban. Rögzítsük, hogy Hirvonen Szardínia óta egészen parádésat nyújt: kilenc versenyből nyolcszor célba ért, és mindannyiszor dobogón!
És a Ford zsinórban 75. versenyén szerez minimum egy pontot (a 2002-es szezonkezdet óta folyamatosan). Ennél jóval fontosabb, hogy 27 év után újfent konstruktőri világbajnok. Egyéniben nem tudták megverni Loeböt (aki 12 futamon gyűjtött annyi pontot, hogy az elég legyen, s immár - sorozatban - harmadszor is világbajnok), de csapatban megtörték a hatéves PSA-hegemóniát (három Peugeot-, három Citroën-győzelem).
A 36. Új-zélandi raliról röviden: a Hamilton központú, új pályákon lebonyolított murvás ralin Loeb csak a pályabejáráson vett részt, hogy jövőre ne "vakon", hátrányból kelljen majd versenyeznie. Aztán kiderült, hogy a szezonzáró Brit ralin, Walesben sem indul, minek. Gyógyul.
A futam papírforma Ford-fölényt hozott. Grönholm a 17-ből 13 szakaszon volt a leggyorsabb. A maradék négyen hárman osztoztak: Atkinson 2, Hirvonen, Pons 1-1.
Se Grönholm első, se Hirvonen második helyét nem veszélyeztette senki. Kisebb csata a harmadik pozícióért ment, de a Kronos-Citroën spanyoljai nem bírtak az OMV-Peugeot Norway színeiben bravúrkodó Stohl barátunkkal. Sordo volt még harmadik, végül Pons is kielőzte...
A 2003-as világbajnok norvég Petter Solberg csupán hatodik lett Subarujával, csapattársa, az ausztrál Atkinson hiába volt néha szélvészgyors, semmire sem ment. Műszaki hibák, bukták, volt minden. Az argentin Perez-Companc hetedik helye bezzeg első pontjait jelenti - ehhez azt is érdemes tudni, hogy a Stobart-VK M-Sport fiataljai is idei Focus WRC-kkel csapathattak, nem csak a "nagyok". A brit Wilsonnak ez a rali nem jött össze.
Petter fivérének, Henning Solbergnek se a másik Peugeot 307-essel. És aki még egyéni pontot szerzett, az a finn Latvala, a PWRC-mezőny legjobbja. Ausztrália után ismét. Ezzel együtt a vébés N-esek 2006-os bajnokát úgy hívják, hogy Nasser Al Attiyah, katari, subarus. Második a japán Nutahara (Mitsubishi), harmadik a san marinói Baldacci (Subaru). Al Attiyah úgy nyert, hogy kiesett, de majd' mindenkinek rakat baja volt, így alakult.
Jó éve van a Fordnak, hiszen a Focus ralisikere mellett az S-Max is befutott
A verseny amúgy helyenként száraz, homokos, máskor (többször) esős, dagonyás volt, és szinte minden a gumiválasztásokon dőlt el. Akiről még nem volt szó: a hétszeres gyorsasági motoros világbajnok olasz Valentino Rossi a negyvenvalahányból a dicső tizenegyedik lett Subaru Impreza WRC-jével, párszor forgott, de jót autózott, élvezte (és nem esett ki hamar, mint 2002-ben a Brit ralin, amikor először szerencsét próbált).
Az évad utolsó futamát december első hétvégéjén Walesben rendezik hatalmas mezőnnyel, (a JWRC-t leszámítva) tét híján nyilván látványos örömautózással, magyarokkal is, viszlát.
Grönholm 24 futamgyőzelemnél tart, s ezzel már a még nála is legendásabb honfitársát, Kankkunent is megelőzte. És beérte a mindkettejüknél legendásabb finnt, Mäkinent. Fölöttük meg már csak olyanok vannak, mint a skót McRae meg a spanyol Sainz, no és persze Loeb (28-cal)
36. Új-zélandi rali, 17 szakasz, 358,48 km, végeredmény, élcsoport:
1. Grönholm, Rautiainen (finn, Ford Focus WRC) 4:02:30.7 ó (87,6 km/h)
2. Hirvonen, Lehtinen (finn, Ford Focus WRC) + 56.0 mp
3. Stohl, Minor (osztrák, Peugeot 307 WRC) + 2:39.3 p
4. Pons, Del Barrio (spanyol, Citroën Xsara WRC) + 2:56.1 p
5. Sordo, Marti (spanyol, Citroën Xsara WRC) + 3:20.7 p
6. P. Solberg, Mills (norvég, brit, Subaru Impreza WRC) + 4:57.1 p
7. Perez Companc, Volta (argentin, Ford Focus WRC) + 10:51.6 p
8. Latvala, Anttila (finn, Subaru Impreza WRX) + 16:22.4 p
...11. Rossi, Cassina (olasz, Subaru Impreza WRC) + 20:38.8 p