A világ legnagyobb gépkocsigyárának története lényegében akkor kezdődött, amikor a XIX. század végén a Toyoda dinasztia leghíresebb feltalálója, Sakichi Toyoda megszerkesztette az iparágat forradalmasító az automatizált szövőgépét. (Bár a Toyotát elsősorban mindenki mint autómárkát ismeri, a textilgépiparban a név ma is minőséget jelent.) Találmányának bevételeiből a születőben lévő gépjárműiparban használt motorok gyártását akarta finanszírozni. Fiát, Kiichirót Európába küldte, hogy ellesse az autógyártás titkait, majd annak hazatérése után motorfejlesztésbe és gyártásba kezdett a japán kormány támogatásával.
A Toyota Motor Corporation először kéthengeres motorokkal kísérletezett, és elkészítette az A1 elnevezésű prototípust. A II. világháborúban a japán kormány megbízásából rendkívül egyszerű teherautókat gyártottak, majd 1947-ben fordultak újra a személyautók felé, s elsőként az SA modellt dobták piacra. Míg a háborúból felocsúdva a világ autógyártói a modellfejlesztésbe ölték pénzüket, a Toyota új gyártási technológiát dolgozott ki. A világon elsőként alkalmazta a raktározási gondokat kiküszöbölő just-in-time módszert, mely szerint csupán a már megrendelt, pontos mennyiséget gyártotta le, így csökkentve minimálisra a veszteséget. Ezzel sikerült kilábalnia az általános gazdasági válságból, és az ország legnagyobb járműgyárává küzdötte fel magát, 40 százalékos részesedést szerezve a japán piacon. Az 1950-es évek végén indultak a külföldi értékesítések. A vállalat elsőként az amerikai piacot célozta meg, ahol a Toyota Crownnal debütált. Az európai piacot a hatvanas évek elejétől próbálta bevenni, jelentős sikerrel.
A Toyota az 1973-as olajválság nyomán a kisebb, gazdaságosabb fogyasztású autók kifejlesztésével kísérletezett, majd az 1980-as évek végén új márkákkal szállt versenybe a világpiacon: 1989-ben bocsátotta útjára luxusautóját, a Lexust. Az 1990-es években a vállalat több nagyobb és igényesebb autóval gazdagította termékpalettáját, mint például a T100-zal, későbbi nevén Toyota Tundrával, majd a Camry sportosabb változatával, a Camry Solarával és a Scionnal, eleget téve a fiatalabb korosztály ízlésének. Ezután a kifejezetten Európára tervezett Yaris következett, amely 2000-ben elnyerte az év autója kitüntető címet.
A Toyota sikertörténete a Corolla 30 milliós eladott darabszámával folytatódott, s ezzel csak az Avensis tudott versenybe szállni. 1996-tól a Toyota fejlesztői benzin-elektromos hibrid járművekkel kísérleteztek: 1997 decemberében mutatták be a japán piac számára kifejlesztett Priust, amely a világ első sorozatgyártású hibridautója volt. 2005-ben a Toyota (többségi részesedésű leányvállalatával, a Daihatsu Motorsszal együtt) több mint 8,5 millió járművet értékesített. Az értékesítések száma 2007 első felében már elérte a 4,72 milliót.
A legújabb Corolla