Két megközelítés adódik. Egyrészt a kis Mercedes le sem tagadhatja, hogy elsősorban a hölgyek öröme. Kompakt méretek, finom vonalak, könnyed kezelhetőség, biztonságos kialakítás, tágasság. Bevásárláshoz, gyerekek utaztatásához tökéletesen megfelel. Tehetősek akárhányadik Mercedese. Másrészt ezek csak előítéletek. A Mercedes legkisebb modellje az alsó-középkategóriában versenyez, tehát igenis feleljen meg azoknak az igényeknek, amelyek ebben a hatalmas piaci szegmensben számítanak. Vagyis legyen alkalmas családi autónak. Ki hitte volna korábban, hogy az elegáns, reprezentatív megjelenésű nagyautóival fogalommá vált Mercedes-Benz négy méter alatti kompaktot gyárt majd valamikor? És a kis Mercedes idén már 10 éves!
Vén Mika, vén Boris Már kilenc év telt el abból a harmincból, amit '98-ban kezdett vállalni a stuttgarti gyártó a termékeire rozsdásodási és mobilitásgarancia címén. Mika Häkkinen és Boris Becker már nem a verseny- vagy a teniszpályára jár, inkább golfozással töltik nyugdíjas éveiket. A hamut is mamunak mondják, de egyikük csak azért is megújíttatja a jogsiját, hogy kivárja a harminc évet. Csak tankol, tankol, a rozsda meg majd egyszer jön. Kedves A-tulajok: 21 évig még nyugodtak lehetnek. Ja, és az öregre maszkírozott Mika a megszólalásig hasonlít a híres amerikai filmszínészre, John Voightra. |
Mitől családi? Az első A-osztály úgy készült, hogy a gyerekes családokra és poggyászukra gondolva a nagy helykínálat köré építették az autót. A második, jelenleg futó széria növekedett az elődjéhez képest, de így is kisautó méretű parkolóhelyet foglal el, miközben tágas utastérrel és csomagtartóval rendelkezik. A forma jellegzetes arányai több tényezőből adódnak: a kerekeket az autó sarkaiba tették ki, az orr rövid, a motorháztető és a szélvédő egy vonalat képez, a far csapott. Kissé olyannak tűnik, mint egy összenyomott autó. Mindebből a benn ülők nem sokat éreznek, mert a helykínálat a külméretekhez képest nagy. Hórihorgas utasok is bőven elférnek elöl és hátul egyaránt, a hátsó lábtér óriási.
A magas építésmód mellett jellegzetes a padlólemez kialakítása, amely hozzájárult az A-osztály ötcsillagos töréstesztjéhez. Az úgynevezett szendvicspadló-szerkezet az ütközési zónából jócskán kiemeli az utasokat, a motor-váltó egység az emelt padló alá csúszik be egy esetleges frontális balesetnél. A kialakításból nem sokat venni észre benn, de a magas padló és a csomagtér alatti tároló lejtése árulkodik, és a jobbegyes ülés alatti szőnyeget felhajtva előtűnik az akkumulátor rekesze is.
Az autó magasságából menet közben nem származnak kellemetlen hatások. A gyors kanyarokban és az elnyújtott íveken az A-osztály alig dől meg, jól kézben tartható marad. Ugyanekkor kiderül egy másik fontos tulajdonsága: az ülések nagyon jól tartanak oldalirányban. Ki borult fel ezzel, és hogyan? Szinte el sem lehet hinni, hogy a C-osztálynál is szélesebb nyomtávú A-osztálynak korábban problémái voltak a stabilitással.
A jávor |