Másfél évtized alatt hárommillióról 4,2 millióra gyarapodott az Ausztriában nyilvántartott személygépkocsik száma, de a legnagyobb arányú növekedés a kétszáz lóerőn felüli teljesítménnyel rendelkező (általában a 2000-3000 köbcentiméteres lökettérfogatú) autóknál mutatható ki.
Az utóbbi kategóriában - beleértve a sportkocsikat, a terepjárókat és a luxusautókat is - jelenleg csaknem két és félszer annyi fut az osztrák utakon, mint 1990-ben. Az Osztrák Közlekedési Klub (VCÖ) most nyilvánosságra hozott tanulmánya egyértelműen kimutatta a vásárlói szokásokban bekövetkezett változásokat, nevezetesen azt, hogy a "felső tízezer" körében az alpesi országban is dívik a fennhéjázás. Ők az autótípus kiválasztásánál a legkevésbé sem az üzemanyag-fogyasztásra vagy a környezetvédelmi szempontokra figyelnek - aminek az eredménye az, hogy Spanyolország mellett Ausztria a másik olyan európai uniós tagállam, ahol meglepő módon évről évre emelkedik a gépkocsik széndioxid-kibocsátása.
Az átlag felett füstölnek
"A vonatkozó EU-s listán a tizenharmadik helyet foglaljuk el, ez igazán szégyen a környezetvédő mintagyerek hírében álló Ausztriára" - vélekedett a VCÖ szakértője. Az egy főre számított uniós átlag évi 2,06 tonna széndioxid, az alpesi ország mutatója ezzel szemben 2,32 tonna. A VCÖ felmérése szerint 2007 januárja és szeptembere között 2,4 százalékkal volt nagyobb az üzemanyag-összfogyasztás, mint az előző év hasonló időszakában.
A 4,2 millió nyilvántartott személygépkocsi 2 százalékának motormérete meghaladja a 3000 köbcentimétert, 13 százaléka a 2000-3000-as csoportba tartozik, 43 százalékának lökettérfogata pedig 1500 és 2000 köbcentiméter közé esik. A háztartások (családok) 50 százalékának egy autója van, 20 százalékuknak kettő, 6 százalékuk ellenben már három vagy több személygépkocsival rendelkezik. Ezer ausztriai lakosra 509 jármű jut, gépkocsival teszik meg a mindennapi élethez és munkához nélkülözhetetlen, rövidebb-hosszabb utak 58 százalékát.
Büntetőadó a láthatáron
Elsődlegesen a környezetvédelmi szempontok vezérelték a pénzügyminisztériumot, amikor úgy döntött, hogy jövő év márciusától az új személygépkocsik árába bekalkulálják a járművek széndixod-kibocsátási értékét is, méghozzá büntető jelleggel. A törvénytervezet értelmében 300 euró adókedvezményben részesülnek azok, akik olyan autót vásárolnak, amelyek kilométerenként kevesebb mint 120 gramm széndioxiddal szennyezik a levegőt. Változatlan áron lesznek kaphatók azok a járművek, amelyek 120 és 160 gramm között "termelnek". Amelyek széndioxid-kibocsátása viszont meghaladja a 160 grammot, minden egyes grammnyi többletszennyezés után 25 euróval lesznek drágábbak.