Ez nem az a látvány, ami elől lemenekülnek a belső sávból
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A Nissan Tiida már régi ismerős szerkesztőségünkben, hiszen a nemzetközi menetpróba tapasztalatai után már az 1,6-os benzinessel szerelt négyajtóssal is közelebbi ismeretséget kötöttünk. Mostani tesztautónk két lényeges dologban tér el az előzőtől: dízelmotoros, karosszériája pedig ferdehátú ötajtós.
A kocsi orrában a Renault legkisebb dízelmotorja, a már jól ismert 1,5 literes dCi dolgozott, ami igazi slágertermék, hiszen a Nissan Micrától a Dacia Loganon át a legújabb Renault Lagunáig a cégcsoport szinte összes járművében fellelhető. A Tiidába csak az erősebb, 105 lóerős változatát szerelik, ami helyes döntés a mexikói-japán kompakt 1,8 tonnás megengedett össztömegét figyelembe véve. Izzítás után kerregő hangokat hallatva kel életre az erőforrás, de bemelegedés után már elcsendesedik, és vibrációi is csökkennek. 240 Nm-es nyomatéka viszonylag dinamikus közlekedést tesz lehetővé, de a jól érezhető turbólyuk miatt érdemes mindig kétezer fölött tartani a fordulatszámmérő mutatóját, különben kínos megtorpanásokban lehet részünk, főleg, ha többen is ülnek a kocsiban.
Nissan-felirat virít a Renault legkisebb dízelmotorján
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Menetteljesítményei szinte hajszálra megegyeznek az 1,6-os, 110 lovas benzines adataival, de rugalmassága természetesen sokkal jobb, részben a 87 Nm-rel nagyobb nyomatéknak, részben az öt- helyett hatfokozatú sebességváltónak köszönhetően. Vegyes körülmények között hétliteres átlagfogyasztással lehet számolni, de nyugodt, országúti közlekedéssel könnyedén hat liter alá szoríthatóaz étvágya, ami egy ekkora autótól nagyon kedvező értéknek számít. Érzésem szerint az alacsony fordulaton duruzsoló dízel jobban illik az amúgy is nyugodt hangulatot árasztó, puha futóművel szerelt Tiidához, de azokat is megértem, akik a pörgős, legjobb japán hagyományokat ápoló benzines mellett döntenének.
Az utastér helykínálata az egyik legjobb ebben a kategóriában
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Az ötajtós karosszéria a hátsó ajtóig megegyezik a 18 centivel hosszabb szedánéval, ebből következően ebben is ugyanolyan hatalmas tér várja az utasokat. Ami miatt érdemes lehet inkább ezt választani, az a százezer forinttal alacsonyabb vételár, a fiatalosabb megjelenés és a tologatható hátsó ülőpad. Ez utóbbi nem új ötlet az autóiparban, hiszen már a régi Renault Twingóban is megvolt, de itt is bizonyítja létjogosultságát. Teljesen hátratolva középkategóriás autókat megszégyenítő lábtér fogadja a hátsó utasokat, ráadásul a fejtér a magas építés miatt már eleve hatalmas volt, így akár három felnőtt is viszonylagos kényelemben utazhat. Ekkor ugyan az alaphelyzetben 425 literes csomagtartó térfogata a Nissan honlapja szerint lecsökken 300 literre (a nemzetközi sajtóanyag még ennél is kevesebbet, csupán 272 litert említ), de az utasok kényelme tényleg többet ér. Ráadásul nemcsak az ülőlap tologatható, hanem a hátsó üléstámla is, ami kifejezetten ritkaságnak számít az alsó-középkategóriában.
Kanyarokban jelentős oldaldőléssel kell számolni, de a futómű jóindulatú
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A legolcsóbb, Visia felszereltségű dízelmotoros Tiida 4,6 millióért kelleti magát a szalonokban, ami irreálisan magas ár a benzines 3,9 milliós árához képest, még akkor is, ha a hétszázezres felárban már a klímaberendezés és a bluetooth kihangosítós audiorendszer is benne van. A Visia szint a szükséges dolgokat tartalmazza, a négy légzsák, az elektronikus szervokormány, a blokkolásgátló, a távirányítós központi zár, és négy elektromos mozgatású ablak már ebben is szériatartozék. Kétszázezerrel kerül többe tesztautónk Acenta csomagja, ami megéri a különbözetet, mert ebben már függönylégzsákok is vigyáznak ránk, a klíma automatikus működésű, könyökünket elöl és hátul is kartámaszokon pihentethetjük, az ablaktörlő az eső intenzitásának függvényében dolgozik, és az alacsony fogyasztást is rendre ellenőrizhetjük a fedélzeti számítógépen. Mindezekkel együtt sem nevezhető olcsónak a közel ötmilliós vételár, de a felettébb tágas karosszéria és a kiváló dízel miatt egy értékarányos jelzőt azért mindenképp megérdemel, ráadásul a konkurencia sem olcsóbb.
Műszaki adatok - Nissan Tiida 1.5 turbódízel |