A brüsszeli székhelyű Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) a sebességhatárok betartásának szigorúbb ellenőrzését szorgalmazza az Európai Unióban. A céljuk kettős, ugyanis számításaik szerint csupán 5 százalékos sebességcsökkentéssel a nagyobb országokban éves szinten akár egymillió tonnával kevesebb szén-dioxid kerülne a levegőbe, ráadásul ugyanakkor körülbelül 10 százalékkal kevesebb sérültje lenne a baleseteknek. Csak példaképp: ha egy gyalogost 30 km/órás sebességgel ütnek el, akkor 95 százalék az esélye, hogy túléli, ha 50 km/órával, akkor 55 százalék, ha pedig 65 km/órával, akkor már csak 15 százalék.
Bár a tanács a sebességcsökkentésért kampányol, ez korántsem azt jelenti, hogy a sebességhatárok módosítását szeretnék elérni, csupán arra törekednek, a tagországok vegyék szigorúbban a határok betartásának ellenőrzését. Egyes országokban ezt külön figyelmeztetés nélkül is megteszik, hiszen például Németországban lakott területen belül már azért is 15 eurós büntetés jár, ha a vezető csupán 5 km/órával lépi túl az 50-et. A nagyobb gyorshajtásért pedig több száz eurós is lehet a büntetési tétel, és már büntetőpontok is járnak.
Magyarországon nemrégiben elsőként az M1-es autópályán szereltek fel sebességmérő kamerákat, amelyek - bár jó nagy ráhagyással mértek - eleinte naponta több ezer fotót készítettek a gyorshajtókról, a közeljövőben pedig újabb kamerák kerülhetnek az M5-ös és az M7-es autópályára is. Rendszeresek ugyanakkor a kampányszerű ellenőrzések is, az ORFK például a TiSPOL akció keretében 2008-ban többször is tart fokozott közlekedési razziákat, amelyek a sebességmérést is magukba foglalják.