"Hogyhogy mivel? Azzal, hogy jé, úgy látszik leesett, amikor leálltam a magas járdaszegélyről" - mondja egy rendszeresen a megengedettnél gyorsabban hajtó autós - ezzel menti ki magát, ha egy rendőr rákérdez, mégis hova tűnt a rendszám nem is olyan régen vásárolt autójáról. És ezzel nincs is egyedül: az üzembentartókat büntető objektív felelősség májusi bevezetése óta jelentősen megnőtt azoknak a száma, akik a felesleges fejfájást elkerülendő inkább "elveszítik" rendszámukat, így nem kell aggódniuk, ha a kelleténél kicsit tempósabban hajtanak lakott területen, vagy éppen azon kívül.
Elég csak kiállni egy nagyobb kereszteződésbe vagy szemlélődni egy forgalmas út felett átívelő felüljáróról, garantáltan több rendszám nélküli autó fog szembejönni. Hiteles mérést nehéz készíteni a kérdéssel kapcsolatban, mindenesetre mi láttunk olyat, hogy kétszáz autóból - precízen számolva - tíznek hiányzott az első rendszámtáblája. Az adat nyilván nem reprezentatív, száz autóra vetítve ráadásul "csak" ötszázalékos rátát jelent, bár ez pont öt százalékkal rosszabb annál, mint amit a jogszabályok megkövetelnek.
Hiába azonban a sok előírás, sokaknak igenis jó üzlet a rendszám nélküli autókázás. Budapesten (és az egész országban) eleve annyi autó van, hogy az átlagsofőr szökőévenként egyszer botlik bele közúti ellenőrzésbe, a lebukás veszélye így meglehetősen kicsi. De nagy baj akkor sincs, ha netán mégis belefut valaki egy rendőrbe, a helyszíni bírság maximális tétele húszezer forint, különösen kirívó esetben pedig harmincezer forint lehet a büntetés.
A szigorítás óta azonban 50 km/órás (és az alatti) sebességkorlátozású szakaszokon már harminc százalékos gyorshajtásért jár a 30 ezer forintos bírság, a százszázalékos túllépés (vagyis városban százas tempó) tarifája pedig már 130 ezer forint. Ennek fényében érthető, hogy az utóbbi időkben miért csökkent le vészesen a követési távolság az autók között, és miért olyan sok a lepotyogott rendszám.
Az autósok részéről elhangzó sablonszövegeket megelégelve a BRFK júniusban úgy döntött, összehangolt akciót tart a rendszám nélkül autózók kiszűrésére, a rendőrség így próbálta tudatosítani, hogy a tábla nélküli autózásért bizony büntetés jár. A BRFK-tól megkérdeztük, milyen eredménnyel zárult az razzia, mire a következő választ kaptuk: "A Budapesti Rendőr-főkapitányság rendszeresen tart közlekedésrendészeti akciókat, melynek keretében fokozott figyelmet fordít a rendszám nélkül közlekedő gépjárművek kiszűrésére. A legutóbbi ellenőrzés során a rendőrök 96 esetben szabtak ki helyszíni bírságot összesen 782 000 Ft értékben és húsz esetben tettek feljelentést." Számoljunk kicsit: ez átlagosan 8146 forintos büntetés - nevetségesen alacsony összeg az objektív felelősség tarifáihoz képest.
A rendszám kötelező! Kötelező - de nem a képen látható mopedautóra, amely a KRESZ szerint segédmotoros kerékpár. Végsebessége közelében is legfeljebb lakó-pihenő övezetben képes gyorshajtásra, autópályára fel sem hajthat
A jogszabályi előírások tehát pontosan meghatározzák a rendszám "viselésének" követelményeit, az intézkedő rendőrök így nem csupán azt kérhetik számon, ha nincs tábla, akár még mérőszalaggal is nekiállhatnának az ellenőrzésnek. Még jó, hogy nem teszik. |