A látszat csal: nem felborul, hanem befordul
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Motorozni remek dolog, de mint minden remek dolog, ez is számtalan veszéllyel jár, ugyanis a kétkerekű járműveknek megvan az a bosszantó tulajdonságuk, hogy el tudnak dőlni. További nehezítő körülmény, hogy a közutakon számtalan tereptárgy és négykerekű gondoskodik arról, ne legyen sima a landolás, ezért a bukást lehetőleg el kell kerülni. Hiába csillog azonban a csúcstechnika a szalonokban, ha a motorosnak nincs kellő rutinja, az alatta feszülő lőerőkupac gyakorlatilag csak ide-oda rángatja, és idő kérdése, mikor következik be a korábban vázolt állapot, amikor a motor az oldalán, a vezetője pedig a hátán várja a folytatást.
Sajnos a motoros jogosítvány megszerzése közben nem lehet kellő rutint szerezni, ez hosszú évek tanulásával jár, ám a folyamatot remekül fel lehet gyorsítani néhány nagyon egyszerű trükkel. Ilyen például, ha a járgány és megfelelő védőfelszerelés beszerzése után elrobogunk egy motoros iskolába, ahol olyan dolgokat tanulhatunk, amelyek szó szerint életmentőek lehetnek egy-egy kiélezett szituációban. Magyarországon szerencsére egyre több ilyen iskola működik, igény szerint akár a versenypályán is kipróbálhatjuk magunkat, a rendőrmotorosok is rendszeresen tartanak rutinszerző kurzusokat, sőt, ha valakinek olyan típusú ambíciója van, még azt is megtanulhatja, hogy a két kerék közül az egyik időnként a levegőben legyen.
Ideális kezdő és tanulómotor a CBF 500
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A legújabb motoros iskolát a Honda magyarországi képviselete és SILverKart gokartközpont hozta össze, előbbi a motorokat és a szaktudást, utóbbi a helyszínt és az oktatókat biztosítja. A helyszín Budapest tizedik kerülete, azon belül is a Kozma u. 3-as szám. A jelentkezőknek gyakorlatilag csak magukat kell hozniuk, motort és védőfelszerelést biztosítanak, így nem kell attól rettegni, hogy kárt teszünk magunkban vagy a féltett paripánkban egy elnézett gyakorlat közben.
A géppark derék és őszinte igáslovakból áll: van egy kupac CBF 500 és 250, de akinek még ez is nagy lenne, az egy CG 125 nyergében szerezhet rutint. A motorokat hatalmas bukócsövekkel szerelték fel, kárt tenni bennük gyakorlatilag lehetetlen, ezt bizonyítandó az egyik oktató szándékosan fel is borult az iskola bemutatójára összecsődített újságírók előtt. A felbójázott aszfaltcsíkon meglehetősen egyszerűnek tűnő feladatokat (szlalom, kanyarodási technikák, lassú haladás, lejtőről való elindulás stb.) kell végrehajtani három különböző szinten, ám a gyakorlati próba során kiderült, az oktatók által játszi könnyedséggel bemutatott feladat elképesztő rutint és rengeteg gyakorlást igényel.
A bukócsöveknek hála nem tehetünk kárt a motorokban
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A nyeregbe pattant motoros újságírók közül (beleértve engem is) senki sem tudta megcsinálni első körben a bóják közötti szűk nyolcast, hosszas próbálkozás után két kolléga tudta végül végrehajtani. A trükk pedig (így leírva) egyszerű: finoman állandó gázt húzunk, a sebességet meg a hátsó fékkel állítjuk be, miközben folyton oda nézünk, ahová menni szeretnénk. Ha ezt megtanuljuk, gyakorlatilag egy tízforintoson is meg tudunk majd fordulni, ami nem hátrány a városi közlekedésben.
A felbójázott pályán tehát nem a sebesség a lényeg, sőt vannak feladatok, ahol kifejezetten az a kívánatos, ha minél lassabban hajtjuk végre, a hangsúly azon van, hogy maximálisan uraljuk a motort, kihasználva annak olyan tartalékait is, amelyekről addig nem is álmodtunk. A dologban az a szép, hogy a suliban elsajátított technikákat egy elhagyatott parkolóban bármikor gyakorolhatjuk, és ha ügyesek és szorgalmasak vagyunk, előbb-utóbb eljutunk erre a szintre. A kétnapos kurzus díja 35 ezer forint, elvégzése még a rutinos rókáknak is javallott, kezdőknek egyenesen kötelező. Ha csak egy borulást megúszunk a frissen szerzett rutin miatt, már megérte, kettőnél egyenesen pluszban vagyunk és így tovább.