Gyönyörű pályákon rendezik a finnországi versenyt, amely valóban rászolgál az 1000 Tó Rali névre
A hajdanán 1000 Tó Ralinak nevezett verseny a világbajnokság helyszínei közül a legtradicionálisabbak közé tartozik, e téren talán csak a Monte Carlo Rali előzi meg. Tempóban viszont még az sem: az északi gyorsaságik közt akad olyan, melyet az élmezőny több mint 130 km/h-s átlagsebességgel teljesít, és a valaha futott hat leggyorsabb világbajnoki futam közül öt Finn Rali volt.
A pályákat a megszokott jó minőségű murva borítja, és az ugratókból sem lesz hiány. Talán ezen a versenyen a legfontosabb a bátorság, és a precizitás, hiszen a legkisebb hiba óriási bukáshoz vezethet a fákkal övezett erdei utakon. Sokat hozhat a konyhára a helyismeret is, a külföldieknek általában nem sok babér terem Finnországban. 57 év alatt összesen hatan tudtak közülük nyerni, egyelőre még Loebnek sem sikerült ezt a bravúrt véghezvinni.
Tavaly Grönholm győzött, mint ahogy az elmúlt tíz évben itt hétszer tette
A versengés már csütörtök este megkezdődik az első gyorsaságival, melyet a hagyományosan a verseny központjául szolgáló Jyväskylä melletti stadionban rendeznek, szinkronpályán. Már ott nagyjából húszezer szurkoló élvezi majd a párosok vetélkedését, az utána következő három napon pedig összesen milliós közönség táborozik a maradék 23 szakasz mellett. A versenynaptár egyik legnépszerűbb állomása rengeteg külföldit vonz, a legtöbben várhatóan idén is az észtek lesznek, akik a földrajzi távolság, és a honfitárs versenyzők miatt tömegesen kelnek útra.
A pályák fele megváltozott 2007 óta, főleg azért, mert a nagy létszámú mezőnyt nem bírta volna el a tavalyi útvonal. A legendás Ouninpohja szakasz biztonsági okokból idén kimarad, de egyes részeit beleolvasztották más gyorsaságikba. Mindenesetre ugratókból nem lesz hiány: a várakozások szerint ezúttal is lesznek helyek, ahol a legbátrabbak akár 50 méterre is elrepülnek.
A legnagyobb esélyesek a Ford finnjei, két okból. Egyrészt, mert a Focus WRC nagyon jó idén is, másrészt mert az utóbbi 15 évben egyedül az észt, de földrajzilag gyakorlatilag finnek mondható Märkko Martin volt az egyetlen külföldi győztes. A pontversenyt vezető Hirvonen hetedszer indul itt, ráadásul épp Jyväskyläban lakik, első számú ellenfele épp csapattársa, a szélvészgyors Latvala lehet. A gárda egy négynapos teszttel készült a versenyre, ahol az autók beállítása mellett a nyári szünet utáni visszarázódás is a fő feladatok közt szerepelt.
Latvala 2007-ben még nem gyári autóval ment, de már akkor is gyors volt
A Citroën háza táján egyértelmű a cél: Loeb győzelemre tör, mellyel jó esetben akár három legyet is üthet egy csapásra: egyéniben és összetettben is átvennék a vezetést, továbbá végre megszerezné a finnországi győzelmet, amelyre olyan régóta áhítozik, és amelyhez sokszor olyan közel volt már. Sordo dobogós helyezésben bízik, de ezt elérnie talán épp itt lesz a legnehezebb.
A Subarunál sokat várnak az új autótól, amelyet már bevetettek a két utolsó futamon. A megbízhatósággal nem volt gond, most már a maximális teljesítmény elérése a cél. Solberg ráadásul hagyományosan jó ezen a versenyen, így az esélyesek száma eggyel nőtt.
A gyári Suzuki csapat új fejlesztésű SX4 WRC-vel jelentkezik a nyári szünet után, immár sokadszor a pechszéria megszakadásában reménykednek. Ha az autó jó lesz, erre minden okuk megvan, hiszen Gardemeister és Andersson tudása adott a jó eredményhez.
Stobartéknál Galli és Henning Solberg a két pontszerzőnek nevezett versenyző, míg a Munchi's csapatnál újra a két argentin, Villagra és Perez-Companc indul.
Több privát WRC próbál még szerencsét, a legnagyobb szurkolótábora minden bizonnyal az észt Aava-nak lesz, aki tervei szerint legalább részsikerekkel szeretné megörvendeztetni honfitársait.
Loeb gyűjteményéből nagyon hiányzik a finnországi győzelem
A Finn Rali az egyetlen idén, ahol egyszerre áll rajthoz a PWRC és a JWRC mezőnye is. Előbbit az osztrák Aigner vezeti magabiztos előnnyel, utóbbiban a francia Ogier áll az élen, de a győzelemre ezúttal gyakorlatilag semmi esélyük - mindkét kategóriában tucatnyi helyi pilóta áll rajthoz.
Csütörtök délelőtt a tesztet, este pedig a szuperspeciált rendezik meg, az időeltolódás egy óra Magyarországhoz képest.
A világbajnokság állása egyéniben:
1. | Hirvonen/Lehtinen | Ford | 59 |
2. | Loeb/Elena | Citroën | 56 |
3. | Latvala/Antilla | Ford | 34 |
4. | Atkinson/Prevot | Subaru | 31 |
5. | Sordo/Marti | Citroën | 30 |
6. | P. Solberg/Mills | Subaru | 20 |
7. | Galli/Bernacchini | Ford | 17 |
8. | H. Solberg/Menkerud | Ford | 16 |
A világbajnokság állása a gyártók közt:
1. | BP Ford Abu Dhabi WRT | 99 | |
2. | Citroën Total WRT | 90 | |
3. | Subaru WRT | 53 | |
4. | Stobart VK M-Sport Ford | 41 | |
5. | Munchi's Ford WRT | 19 | |
6. | Suzuki WRT | 10 |
PWRC:
1. | Aigner/Wicha | Mitsubishi | 30 |
2. | Ketomaa/Teiskonen | Subaru | 14 |
3. | Sandell/Axelsson | Peugeot | 14 |
1. | Ogier/Ingrassia | Citroen | 24 |
2. | Kosciuszko/Szczepaniak | Suzuki | 16 |
3. | Gallagher/Kiely | Citroen | 16 |