Hétköznapi jelenet: a kereszteződésben rekedő járművek blokádot okoznak. Egy perc alatt kész a tökéletes dugó
Több írásunk is foglalkozott a tudatosan vagy észrevétlenül megszegett KRESZ-szabályokkal, az elfeledett vagy épp meg sem tanult vezetéstechnikai fogásokkal. Ezúttal azt vizsgáljuk, hogyan tehetjük elviselhetőbbé a városi közlekedést mi, autósok. Alább a leggyakoribb problémás helyzeteket vesszük végig.
Agresszív vezetők
A városi közlekedésnek az arcátlanság az egyik legnagyobb rákfenéje. Sok esetben teljesen evidens a helyzet: a külső sávban büntetlenül parkoló autót vagy a rakodáshoz megálló furgont még a legnaivabb vezető is képes összefüggésbe hozni a fényévnyi távolságra felduzzadt kocsisorral. Sajnos sokaknak kevésbé egyértelmű a sávkielőzés problémája, amikor valaki a tömött sáv végéről egy másikban (sokszor a buszsávban) hagyja le a többieket, hogy a sor elején bepréselje magát.
Nagyon sokan úgy gondolják, nekik nem kell végigvárniuk a sort. Tehetik, mert sokan beengedik őket, pedig felismerhető, kik tévedtek el és kik tolakodnak
Egy zöld lámpánál meginduló sorba bárkit is beengedni kiszúrás saját magunkkal és a mögöttünk várakozókkal egyaránt, hisz a besorolás nemcsak a sorban állók létszámát növeli, hanem megtöri az indulás dinamikáját is (már amennyire dinamikus az indulás - erről később). Ez persze egyáltalán nem azt jelenti, hogy ne engedjünk be senkit: sokan nem ismerik az adott útszakaszt, eltévednek, vagy például a mellékutcából csak a buszsávba tudnak kanyarodni, ahonnan be kell kéredzkedniük a normál forgalmi sávba. De azért gondoljuk végig, vajon legközelebb szabályos lesz-e az a szemtelen vezető, akit gond nélkül, azonnal beengednek elöl. Udvariaskodni egy agresszív autóssal, ezzel feltartani több tucat vagy akár több száz szabályosan közlekedőt - nem ez a morál javításának legjobb eszköze.
Cipzárelv
Sokkal kevésbé egyértelmű a helyzet akkor, amikor megszűnik az egyik sáv. Sajnos itthon nem ismerjük, vagy legalábbis nem alkalmazzuk az általában jól működő cipzárelvet. Ha leszűkül az út, az autósok zöme jó korán besorol a továbbmenő sávba. Ha felduzzad a sor, a megszűnő sáv általában üresen tátong, csak egy-két jármű robog el benne, melyek rendszerint jóval előbb jutnak át a szűk keresztmetszetnek számító kereszteződésen, félpályás útlezáráson, körforgalmon vagy lámpás gyalogátkelőhelyen.
Ez itt nem cipzárelv: buszsávban végig, aztán bekérezkedni a sor elejére. Ezúttal nem sikerült a csel: a háttérben közeledő rendőrök megállították a Mercedest
A leszűkülő úton feltorlódott forgalom az a szituáció, amelyben nem lehet igazságot tenni. A megszűnő sáv végéig elguruló és ott igencsak jó helyre besoroló autós elméletileg joggal gondolhatja azt, hogy a sávot érdemes teljes hosszában kihasználni. Ezzel szemben a sorban állók is joggal háboroghatnak, hogy ha ők képesek türelemmel kivárni a sorukat, akkor más miért nem.
Szűk keresztmetszetek
Egy terebélyes dugóban számtalan kereszteződésen, lámpás zebrán átnyúlik a kocsisor. Sokakban nem is tudatosul, hogy rendszerint egyetlen lámpa, tábla vagy forgalmi akadály az egésznek az oka, és a menetidő szempontjából gyakran semmilyen szerepe nincs annak, hogy a szűk keresztmetszet előtti lámpáknál kell-e várni még egy zöldet vagy sem. Természetesen ez nem vonatkozik azokra a helyekre, ahol két vagy több nagyobb forgalmú út találkozik. A szűk keresztmetszetnél a legfontosabb szabály: minél gyorsabban átjutni, nem "elaludni" indulásnál.
Beragadás
A dugókban gyakran fajul odáig a helyzet, hogy hiába kap a sorunk zöld jelzést, egyetlen centit sem tudunk előrehaladni. Ha egy pici "légüres tér" keletkezik előttünk, azonnal sebességbe kapcsolunk és gurulunk. Ez rendjén is van - egészen a stopvonalig: ott csak akkor szabad elindulni, ha át tudunk jutni a kereszteződésen. Sokaknak azonban teljesen elfogy a türelmük, mire odáig jutnak, és "lesz ami lesz" alapon elindulnak. Amennyiben szerencséjük van, halad annyit a sor, hogy átérjenek. Ha viszont beragadnak, csak súlyosbítják a helyzetet: a keresztező vagy becsatlakozó út forgalmát is lassítják. Ráadásul a folyamat rendszerint önmagát erősíti.
Van egy-két olyan hely, ahol az egymás utáni lámpák rossz beállítása gyakorlatilag belekényszeríti a járművezetőket, hogy beszoruljanak a kereszteződésbe. Ez az a szituáció, amikor a zöldnél el sem lehet indulni, mert addigra a becsatlakozó, nagy számú járműsereg mindig kitölti a teret. Amikor a hely kiürül, a lámpánk már piros, és ismét csak a becsatlakozók mehetnek. Ilyen például az Árpád hídra kanyarodó két sáv a József Attila Színháznál, melyet a Déryné köz lámpája fog meg nagyon, és ilyen volt lezárása előtt a budai rakpart Petőfi hídi lehajtója is. A rossz lámparitmus azonban csak kevés helyen mentség, a kereszteződések túlnyomó többségében figyelmetlenség, szabálytalanság miatt ragadnak benn az autósok.
Kétszázból öt: az [origo] tesztjén ennyi autós állt meg, ahogy kellene
Gyalogosok elengedése
Az utóbbi időben bekövetkezett balesetek miatt sok szó esik a gyalogosátkelőkről. A gyalogosnak elsőbbségük van, az autósoknak el kell engedniük a járókelőket, akik viszont néha annyira reménytelennek érzik helyzetüket, hogy nem is nézik, mikor mehetnek át az úttesten, és néha még akkor sem indulnak el, amikor már mehetnének. Így mindenki több ideig áll a szükségesnél. Fontosnak tartjuk e helyen is felhívni a gyalogosok figyelmét, hogy - bár a KRESZ szerint valamennyi sávban meg kell állniuk a járműveknek - győződjenek meg róla, hogy nem csak a járda felőli sávban haladó állt-e meg, amely mögül kilépve tragédia történhet - és történik is gyakran.
Motorkerékpárosok elengedése
Valószínűleg az új KRESZ-ben már benne lesz, hogy a motorosok a kocsisorok között előremehetnek a piros lámpánál. A gyakorlatban ez most is így van - segítsük őket és a bicikliseket, adjunk helyet nekik. Figyeljünk, mert előfordulhat, hogy egyszerre két oldalról előznek.