A Roadster, Aero 8, Plus 4 hármas volt jelen a megnyitón, de a 4/4 Sport is szerepel a kínálatban
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Milyen közös jellemzőt tudnánk megemlíteni egy 1936-ban és egy 2008-ban gyártott autó esetén? Talán azt, hogy kerekeken gurul, esetleg valamiféle motor hajtja. A Morgan gyártásban lévő modelljei ennél sokkal nagyobb egyezést mutatatnak elődeikkel.
Luxus három kerékből A legendás angol sportautómárka sorsát közel ötven évig alakította névadója, H. F. S. Morgan, aki 1881-ben Herefordshire-ben született. Karrierje 18 évesen diákként kezdődött, William Dean, a swindoni GWR Vasúti Művek vezető mérnökének kezei alatt. Első járművezetése huszonnyolc fonttal karcsúsította meg a zsebét, amikor egy háromlóerős Benzcel száguldott le egy 16%-os lejtőn Bromyard és Hereford között, mert balesetet szenvedett a bérelt járművel. 1906-ban huszonöt évesen vásárolt egy hét lóerős kéthengeres Peugeot-motort, rászerelte egy könnyű csőből készült háromkerekű vázra - ezzel megszületett az első Morgan. A konstrukció nagyon sikeres volt a merev váznak, kis súlyának és független első felfüggesztésének köszönhetően. Egy másik fontos tényező a szokatlanul nagy teljesítmény-tömeg arány, ami lehetővé tette, hogy bármilyen akkor gyártott autónál nagyobb gyorsulást érjen el vele. Kezdetben nem volt célja a járműgyártás, de a sok kedvező vélemény hatására úgy döntött, építenek belőle még néhányat. A Morgan név első nyilvános használata az 1910-es évben rendezett Olympia Motor Show-ra datálható, ahol három járművel mutatkozott be a névadó. |
A bemutatóra érkezők többsége komoly vizsgálódásba kezdett, hogy el tudja dönteni, vajon a középen kiállított Aero 8 mellett parkoló két Morgan veteránként van jelen, vagy új autók. Ez a dilemma nem meglepő, a Plus 4 és a Roadster is a harmincas évek stílusában készül, és mindössze néhány apró részletből lehet arra következtetni, hogy ezek bizony nemrég gurultak ki az üzemből.
215 km/órás sebesség elérésére is képes a Roadster
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Jelenleg négy alaptípus alkotja a Morgan palettáját. 2000-ben óriási sikerrel debütált Genfben az Aero 8, melynek 367 lóerejét a 4,8 literes BMW V8-asa biztosítja. A Plus 4 gyártását ugyan leállították 2001-ben - az addig beépített T16-os Rover motor gyártása megszűnt -, 2004 szeptemberétől azonban újra rendelhető a 145 lóerős Ford Duratec erőforrással. Környezetvédelmi előírások vetettek gátat a Plus 8-ban használt Rover V8-asnak, emiatt 2004 áprilisában készült el az utolsó ilyen jelzésű autó. Azonos karosszériával és hasonló alvázzal lépett helyébe a Roadster. Az utódba a Ford Mondeo és a Jaguar S típusból ismert V6-os háromliteres motort adoptálták, ami 226 lóerőt teljesít. A legkisebb 4/4 Sportban 1,6 literes, soros négyhengeres, 115 lóerős Ford-motor dolgozik.
Aero 8 | Roadster | Plus 4 | 4/4 Sport | |
Motor | 4.8 V8 BMW | 3.0 V6 Ford | 2.0 4 hengeres Ford | 1.6 4 hengeres Ford |
Lökettérfogat (cm3) | 4799 | 2967 | 1999 | 1595 |
Max. teljesítmény (KW/LE/min.) | 270/367/6300 | 150/226/6150 | 107/145/6000 | 86/115/5750 |
Max. forgatónyomaték (Nm/min) | 448 | 280 | 190 | 142 |
Saját tömeg (kg) | 1100 | 970 | 877 | 800 |
Teljesítmény arány (kg/LE) | 3,0 | 4,29 | 6,05 | 6,96 |
Gyorsulás kézi 0-100 km/óra (mp) | 4,5 | 4,9 | 7,5 | 8,6 |
Gyorsulás aut. 0-100 km/óra (mp) | 4,3 | - | - | - |
Max. sebesség (km/óra) | 273 | 215 | 193 | 180 |
Üzem. fogyasztás (város/vidék/átlag) (l/100 km) | 16,5/8,2/11,2 | 7/9,8/14,8 | 10,2/5,6/7,3 | 9,8/5,3/7 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 269 | 225 | 172 | 137 |
Hosszúság/szélesség/ | 4120/1770/ | 3960/1720/ | 3960/1640/ | 3890/1500/ |
Magasság (mm) | 1200 | 1220 | 1220 | 1270 |
Fékek elöl/hátul | tárcsa/tárcsa | tárcsa/dob | tárcsa/dob | tárcsa/dob |
Üzemanyagtartály (l) | 55 | 55 | 55 | 55 |
Sebességváltó | 6 fokozatú | 5 fokozatú | 5 fokozatú | 5 fokozatú |
Nettó alapár (euró) | 80.350.- | 45.200.- | 37.000.- | 31.850.- |
A bemutatott sportautók közül kettő marad Magyarországon, az Aero 8 és a négyüléses Plus 4. Akinek valamelyik megtetszik, természetesen megvásárolhatja azonnal, de ezek a kis szériában gyártott autók alapvetően személyre szabottan, megrendelésre készülnek el, típustól függően nyolc-tizenkét hónap alatt. Szervízelésüket a BMW-, illetve a Ford-szakműhelyekben végzik, ezen felül évente egyszer a gyárban ajánlott a teljes átvizsgálásuk - adta válaszul kérdéseinkre Csikós Attila, az AutoExpoM1 üzemeltetője, az Autoplaza Plusz Kft. ügyvezető igazgatója, aki évente nyolc-tíz darab értékesítését reméli a nagyjából tíz- és húszmillió forint nettó ár körüli autókból.