Öt év alatt 1,8 millió darab kelt el az előző Mazda3-ból, így az új modellnek nem lesz könnyű az előd örökébe lépnie. A formaterv megalkotásakor egyértelműen az új Mazda6 volt a minta, számtalan részletet, mint például a különlegesen formált első sárvédőket, a hátsó lámpákat vagy a fényszórókat szinte egy az egyben a nagytestvérétől nyúlta le az új kompakt Mazda. Eltűnt a hagyományos hűtőmaszk a kecses vonalú fényszórók közül, és inkább a lökhárítóba integrált ötszögletű, jellegzetesen mazdás légbeömlő méretét növelték meg a tervezők.
A tengerentúlon a négyajtós karosszériával fogják forgalmazni kétliteres és 2,5 literes négyhengeres benzinmotorokkal. Európába természetesen az ötajtós is eljut majd, jóval szélesebb, dízeleket is tartalmazó motorválasztékkal.